Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft i hydralen..  (läst 21771 gånger)

Neiklot

• Gäst
SV: Luft i hydralen..
« Svar #20 skrivet: 06 nov-11 kl 14:14 »
Ah, där ser man!

Jag hör av mig!

Just nu köper jag aspen på granngården och det är rena stölden!

Jag har inget i min verksamhet som behöver hydraulolja..
Traktorn tillhör gården (som vi hyr..)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 06 nov-11 kl 14:19 »
Inget i din verksamhet som behöver motorolja eller transmissionsolja heller? I så fall kan ju en kombiolja vara aktuellt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 nov-11 kl 15:43 »
Sågen har kedjeolja, annars inget..

TW

• Finland
« Svar #23 skrivet: 06 nov-11 kl 16:08 »
 Vissa International traktorer kräver en speciell hydraulolja. Gummitätningarna är av en kvalitet som sväller upp om man använder vanlig olja. Det där gäller bara vissa modeller och vissa fabrikat men man måste ta reda på det innan man fyller på.

Ta reda på traktormodellen så du får rätt sorts olja!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsola

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 nov-11 kl 16:14 »
 IH ville gärna sälja sin svindyra hytran olja. Men att de inte skulle tåla vanlig olja är en bluff. I en gammal 69: a kan man säkert hälla vad som helst. Beträffande skatteavdrag så utifall man lånar en traktor för sin verksamhet så kan de aldrig neka avdrag för en oljepåfyllning.

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 nov-11 kl 16:20 »
IH ville gärna sälja sin svindyra hytran olja. Men att de inte skulle tåla vanlig olja är en bluff. I en gammal 69: a kan man säkert hälla vad som helst. Beträffande skatteavdrag så utifall man lånar en traktor för sin verksamhet så kan de aldrig neka avdrag för en oljepåfyllning.

Jag tror inte ägaren har köpt något special, utan tatt första billigaste..
(Inte matolja men..)

Ah, det är klart!
Det är ju inte varje dag jag använder den men klart att det händer, i firman alltså.

Tack! ;D

Det gör ju några hundralappar iallafall.

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 nov-11 kl 16:25 »
Och kan någon svara ang. bilden? :)

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 nov-11 kl 16:34 »
Och kan någon svara ang. bilden? :)

Se om du hittar en nivåskruv också där bak någonstans. Gör du så börja med att fylla upp dit.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 06 nov-11 kl 17:09 »
Citera
Jag har inget i min verksamhet som behöver hydraulolja..
Traktorn tillhör gården (som vi hyr..)

Som om man inte skulle få testa med hydrauloja till motorsågen  o:) .....kanske t o m blir BILLIGARE!
Fast i den här byn använder vi min spillolja till sågkedjorna. Bara riktigt skitig & koksad olja som går till destruktion.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neiklot

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 nov-11 kl 17:36 »
Vilken by bor du i??

Moraggarn

• -
« Svar #30 skrivet: 06 nov-11 kl 18:08 »
När det ändå finns en tråd om detta ämne så ska jag passa på att fråga ang. min Ford 3600. Hur är det med olja till den? Är det separat olja till hydraliken på den eller är det en och samma till "allt"? Funderar också på om jag behöver fyll på.

En annan hydralikfråga: Har två uttag bak så man köra tippkärra t.ex. Jag vet inte om dessa fungerar. Finns det nåt lätt sätt att kolla detta? När jag testade lite häromdagen så hände följande: Trepunkten sänkt i botten, drog i reglaget till hydraluttagen...Inget hände! Sedan så höjde jag trepunkten till toppläge,drog i reglaget till hydraluttagen....Hörde att pumpen började arbeta och trepunkten liksom ryckte lite, det märktes att traktorn liksom började jobba. Är detta ett tecken på att det funkar eller ett tecken på att nåt är åt fanders? Enklast hade ju vart att koppla på en tippkärra och kolla men ingen vill låna ut då dom inte vill ha min olja i sitt system

Skogsola

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 nov-11 kl 19:02 »
 Du har nog en snålversion av yttre hydraulik som är kopplad i serie med trepunktslyften. Funkar gör det säkert. Det är för enkelt för att krångla. Om du inte gör som trådskaparen och försöker utan olja.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 06 nov-11 kl 20:53 »
Precis vad jag ville höra.. :p

Hur sjutton hittar man vad det är för traktor?

Sitter väl ngn skylt någonstans?

Om du inte hittar typskylten, så ta en titt på registreringsbeviset.
Och om du inte hittar det heller, så kan Transportstyrelsen tala om saken för dig om du bara har registreringsnumret. https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Beträffande oljor, så vill jag bestämt rekommendera att du läser på i instruktionsbok innan du bestämmer dig för vilken olja som ska köpas. Det finns en del hydraulsystem där det är specificerat t ex vanlig motorolja eller ATF, alltså inte någon speciell hydraulolja. Beträffande växellådor ska man se upp med om det är GL-1, GL-4 eller GL-5 som tillverkaren föreskriver, i en del fall ska motorolja användas även i växellådan. Oljor som är betecknade GL-5 (egentligen avsedda för t ex bakaxelväxlar på personbilar) får man inte hälla i växellådor som innehåller detaljer av mässing.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 06 nov-11 kl 21:44 »
Vilken by bor du i??

Klicka på jordgloben till vänster!

<--------  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Aqualize

« Svar #34 skrivet: 07 nov-11 kl 09:50 »
Okej.. haha!

:-[

Jag har nu helt plötsligt några andra eventuella problem.

Jag har fyllt på hydarulolja i växellådan!

:-\

Hydarulolja ska fyllas på här (bild) eller hur?
Ja det verkar vara en sådan där påhängshydraulik med sin egen tank. För min fergusson (MF 175) som har samma olja för växellåda och hydraulik är det föreskrivet att man ska ha transmissionsolja, inte hydraulolja.

Jag tycker du tar det lugnt nu och reder ut vad det är för modell och hittar en manual till den som säger vad det ska vara innan det hälls på mer saker hej vilt.
« Senast ändrad: 07 nov-11 kl 15:35 av Aqualize »

andtol

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 nov-11 kl 15:29 »
Enda stället här runt (runt växjö) är granngården, vad jag vet.

Biltema, ju.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser