Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?  (läst 20114 gånger)

mig

• Gäst
Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?
« skrivet: 06 nov-11 kl 13:26 »
Lantraskaniner, finns det några grönsaker/rotfrukter de inte ska äta? Rödbetor, mangold, squash, persilja...
Kan de bli för feta på hö och rotfrukter, eller krävs det kraftfoder/säd till det?

lialan

• Västergötland
SV: Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 17:35 »
Vänjer man kaninerna långsamt kan de äta alla grönsaker. Snabba foderbyten och mycket på en gång=diarré. Inte bra.
En del säger att man inte ska ge dem kål eller rå potatis. Det har inte mina kaniner hört, så de äter det ändå.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 08:12 »
Bäst är att tänka i små mängder. Inte ge mängder av enbart äpple, eller sallad ena dagen utan små bitar av flera saker.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 22:26 »
Vänjer man kaninerna långsamt kan de äta alla grönsaker. Snabba foderbyten och mycket på en gång=diarré. Inte bra.
En del säger att man inte ska ge dem kål eller rå potatis. Det har inte mina kaniner hört, så de äter det ändå.

Vad jag har hört så är det så att man inte ska ge kaniner kål innan slakt, för det ger köttet en sötaktig smak... Har för mig att det snackas om två veckor innan slakt...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 13:14 »
Sedan är det att kål i stora mängder kan vara förödande gasbildande, dom kan helt enkelt få gaskolik/trumsjuka eller vad man vill kalla det. Sedan smaksätter det, som tidigare nämnt, köttet på ett inte så förnämligt sätt.  ;) Läste någonstanns att man inte skall ge körsbär med kärna då kärnan innehåller blåsyra.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

mig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 14:04 »
Det låter tryggt, idegran och kål och äpple i stora mängder visste jag om, körsbär skulle jag ALDRIG slösa på kaniner... Men de får en liten morot var till frukost och en liten rödbeta till kvällsmat. Och så blad och hö förståss :) Men det kanske vore ännu bättre  med en halv rödbeta och en halv morot varje gång i stället?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 14:44 »
För att besvara frågan:

lantraskaniner kan blir feta av hö, ja.

Beror på kvalite av hö. Kan blir magra och sjuka av höet också ;)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 21:45 »
Har lite foderfunderingar,är det nån som testat lupiner,ormbunkar, rabarberblad som kaninföda?
Fjäderfän och kaniner

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 21:49 »
Avokado ska inte heller vara bra för kaniner.

Min kanin som jag hade som barn, stal mat som en korp. Lämnade man en mattallrik på bordet så hoppade han upp och mumsade i sig...stekt fläsk. Han mådde finfint.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 10 jun-12 kl 00:02 »
mina fick rabarberblad igår, det var smaskens. har inte märkt att de mådde dåligt av det, de fick ett stort blad var. hoppas bara att det inte ger bismak.  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 10 jun-12 kl 09:38 »
Kanske är lite OT men hundkex, växten altså, hur bra är den? Jag vet att den inte är giftig och mina kaniner äter den med välbehag men det kan bli väldigt mycket av den då den är lätt att plocka o finns i oerhörda mängder. Nån som kan lite om värdet av att fodra med den?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-12 kl 10:13 »
Bra att de verkar överleva både rabarber och hundkex,hundkäx växer ju ofta där hö slås så det borde ju inte vara nån fara,undrar hur det är med skräppa.. Ingen som fodrat med lupiner?ormbunkar?
Fjäderfän och kaniner

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jun-12 kl 21:37 »
Bra att de verkar överleva både rabarber och hundkex,hundkäx växer ju ofta där hö slås så det borde ju inte vara nån fara,undrar hur det är med skräppa.. Ingen som fodrat med lupiner?ormbunkar?

Lupiner är giftiga fick jag veta förra året, så... jag kämpar tappert för att utrota mina, för att så småningom kunna slå lite eget hö. Tillsvidare blir det att slå ner innan de blommar, tills jag lyckats trötta ut dem... Så lupiner är nog bäst att undvika.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 10 jun-12 kl 22:43 »
 smörblommor är giftiga men de går bra när de torkats,kanske funkar likadant med lupiner?
Fjäderfän och kaniner

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-12 kl 22:47 »
Det är inte bra att fodra kaniner med tibast
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jun-12 kl 23:59 »
Det är massor av oxalsyra i rabarberblad. Jag skulle inte ge det att äta till kaniner eller några andra djur.

Det finns sötlupin som inte smakar så beskt och odlas som djurfoder.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 11 jun-12 kl 12:23 »
Rabarber skulle jag också undvika.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 11 jun-12 kl 12:43 »
Vi har använt en ormbunke som heter Träjon eller Trädjon som strömedel för att minska flugplågan.  Det luktar ganska starkt när man tar in det färskt, så det är nog inte lämpligt som mat varken åt kaniner eller flugor.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

MorAnna

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 11 jun-12 kl 14:02 »
Vet någon hur det är med sibirisk ärtbuske? Vi har en lång häck av det, och det vore praktiskt om man kunde ge häck-klippet åt kaninerna...

lusen2008

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 16 jun-12 kl 21:31 »
Lupiner är giftiga fick jag veta förra året, så... jag kämpar tappert för att utrota mina, för att så småningom kunna slå lite eget hö. Tillsvidare blir det att slå ner innan de blommar, tills jag lyckats trötta ut dem... Så lupiner är nog bäst att undvika.

va synd att vi ine bor närmare, då har ja gärna kommit å grävt upp dina lupiner, älskar lupiner och har inga hemma...

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser