Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver svar snarast möjligt!! Ang baggsele och färgkritor.  (läst 4031 gånger)

Fraggel

• Västmanland
Går i tankar att köpa baggsele. Nu undrar jag hur länge en färgkrita håller? Jag har en besättning på ca 40 tackor (om det har betydelse)
Behöver svar snarast då selen måste vara på plats innan baggen. Han kommer nu i veckan :)
Han kommer stanna hos oss 6-8 veckor.

Har du erfarenhet av sele och kritor får du gärna berätta vad du tyckte om det, och om det är nåt speciellt jag bör tänka på eller vara medveten om!

Tack på förhand!

bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Behöver svar snarast möjligt!! Ang baggsele och färgkritor.
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 19:05 »
Jag slänger in en fråga till, vilken färg är bäst till svarta tackor
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-11 kl 20:23 »
Jag kör baggsele på vår bagge och kritan har räckt säsongen ut tycker jag nog. Tror mer att den slits på av skav när han ligger, kliar sig mm så om han är mycket för det så slits den fortare. Jag tycker också att den slits fortare i början och sedan stannar det av. Men köp 2 st om du vill vara säker på att den räcker eller att det händer något med den första. Det är ju inga stora pengar...

Jag har haft gul krita förra året till mina svarta får och röd detta år. Båda färgerna fungerar utmärkt.

Sen måste man ha koll på selen så den inte glider, eller tappas. Tycker att man lär sig efter tiden hur man ska få den att sitta, det är lite trixigt i början. Klippte baggen nu precis och nu är det stört omöjligt att få selen att sitta kvar, men alla tackorna är märkta så nu struntar jag i att bevaka ev ombrunstningar. Tycker inte det gör så mycket om det blir eftersläntringar.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

saittam

• Öland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 20:58 »
börja med gul sen byter du till röd efter 15/17 dagar sen blå kanske  :)
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Fraggel

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 06 nov-11 kl 21:30 »
Tack saittam och sarbe453 för att ni tog er tid att svara så snabbt!  ;D

Och tack även till Lorita, det var en fråga jag inte tänkt på själv, trots att jag har några mörka tackor också  :-[

Vi har tänkt börja med orange för att sedan gå över till blå, men det borde väl synas även på de mörka?!
bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 nov-11 kl 21:54 »
Hej! Skulle selen inte hinna komma i tid har vi nån gång som nödlösning ritat som tusan med en får märkpenna på bogen på baggen - det håller en dag iallafall!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-11 kl 08:53 »
Jag har kört baggsele och kritor i flera år nu...
Jag har grå tackor och har alltid använt röd och grön krita till dom. Den ena färgen de första 21 dagarna och sedan den andra färgen. I år köpte jag gul krita eftersom det ska synas så bra på mörka får... Men nu har jag bytt färg till röd, för det funkade inte alls!!! Den gula färgen absorberades av det gula i ljuset i fårhuset och syntes inte alls, bara i dagsljus :o Alltså, om du  inte kan titta till tackorna i dagsljus så ska du ha annan färg...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

texelmatte

« Svar #7 skrivet: 07 nov-11 kl 22:31 »
Köp mjuk krita avsedd för kallt väder. Den hårda för milt väder märker inte tackorna i vårt höstklimat, är min erfarenhet.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 07 nov-11 kl 22:52 »
 Nu tjuvar jag också tråden lite :-[
Är det någon som vet om kritorna från Nordpost kan passa i selarna från LG-Produkter?
Jag behöver en ny sele och tänkte vara lite lat och låta Granngården ta hem en sån och kritor från Nordpost, men bara om dom passar i mina LG-selar också, annars måste jag ändå beställa där...
Nån som testat?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fraggel

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 18:08 »
Tack alla för råd och tips! ;D

Jag beställde sele och kritor från LG Produkter igår och det kom idag! Snabbt jobbat vill jag lova! :) Vi ska testa med kall orange krita och hoppas det syns på alla tackor.

Stort tack igen!

Danarp

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 21:17 »
Nu tjuvar jag också tråden lite :-[
Är det någon som vet om kritorna från Nordpost kan passa i selarna från LG-Produkter?
Jag behöver en ny sele och tänkte vara lite lat och låta Granngården ta hem en sån och kritor från Nordpost, men bara om dom passar i mina LG-selar också, annars måste jag ändå beställa där...
Nån som testat?
Mvh
Charlotte

Jag har en Nordpost-sele och använder LGs kritor. Det måste väl betyda att motsatsen också fungerar!?!  :)

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 21:25 »
Jag har en Nordpost-sele och använder LGs kritor. Det måste väl betyda att motsatsen också fungerar!?!  :)
Härligt! Tack för ditt svar.
Jag chansade och beställde idag för av vad jag lyckades klura ut från bilderna så såg dom lika ut, men nu har jag fått det bekräftat.
Det är så smidigt att beställa hem fraktfritt via Granngården och slippa paketutlämningsställesöppettider ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser