Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om verkstaden.  (läst 21791 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Bygga om verkstaden.
« Svar #20 skrivet: 29 dec-11 kl 18:45 »
Har du exempel på en ritning? Det verkar som om du redan gjort jobbet.
Jag tejade ihop flera A4 sidor och ritade dit innermåtten på verkstaden i skala.
Sedan tog jag ett annat papper och ritade dit allt som skulle in och klippte ut det med utrymmet som man behöver för att kunna stå framför sakerna.
Sen är det bara att lägga pussel. ;)

blizzard

« Svar #21 skrivet: 29 dec-11 kl 19:11 »
När det gäller att bygga verkstäder så ska man när man har ritat och bestämt måtten ta och öka dessa med 150%.
Då kommer man att ligga ungefär rätt längre fram i tiden.

Då nuvarande byggnad inte är speciellt kraftigt byggd så är de föreslagna förstärkningarna på takstolarna lämpliga utan att för den skull ytterligare belasta dessa med en lyftpunkt.
Jag skulle föreslå en helt fristående balkkonstruktion under det blivande innertaket med stöttor på båda sidor stående utmed innervägg.
Du kommer då att kunna förflytta lasten i hela garagets bredd,dessutom upptar balkverket den mesta belastningen.

Även byggnaden kommer att få uppta viss belastning i längsled men det ska nog gå bra.
Det kan vara lämpligt med en eller två snesträvor på varje sida vid närmare eftertanke då det var bara plåt invändigt.
Hade regelverket varit beklätt med plywood hade det inte behövts.
500kg blir fort mycket mera,dessutom är 500kg redan ganska ambitiöst.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 29 dec-11 kl 20:46 »
När det gäller att bygga verkstäder så ska man när man har ritat och bestämt måtten ta och öka dessa med 150%.
Då kommer man att ligga ungefär rätt längre fram i tiden.

Då nuvarande byggnad inte är speciellt kraftigt byggd så är de föreslagna förstärkningarna på takstolarna lämpliga utan att för den skull ytterligare belasta dessa med en lyftpunkt.
Jag skulle föreslå en helt fristående balkkonstruktion under det blivande innertaket med stöttor på båda sidor stående utmed innervägg.
Du kommer då att kunna förflytta lasten i hela garagets bredd,dessutom upptar balkverket den mesta belastningen.

Även byggnaden kommer att få uppta viss belastning i längsled men det ska nog gå bra.
Det kan vara lämpligt med en eller två snesträvor på varje sida vid närmare eftertanke då det var bara plåt invändigt.
Hade regelverket varit beklätt med plywood hade det inte behövts.
500kg blir fort mycket mera,dessutom är 500kg redan ganska ambitiöst.
Alla väggar kommer att kläs med OSB-skivor runt om bakom gipsen, så väggarna blir kraftigt förstärkta med den lösningen.
Så jag är helt säker på att väggarna håller.

Jag vill inte ha en fristående bur invändigt utan vill dölja så mycket som möjligt av allt för att få en enkel verkstad att städa.

blizzard

« Svar #23 skrivet: 29 dec-11 kl 22:04 »
När man konstrukterar lyftanordingar i efterhand i byggnader som inte är konstrukterade för detta så bör man inte stirra sig blind på vad som ev är lättstädat eller inte.
Mitt förslag ovan med en H-balk ståendes vid yttervägg gör dock ingen större skillnad.Åtm är den minimal.

Beklädnaden  på innervägg med osb är ju dock positiv,jag skulle själv andvänt plywood åtm 5-lagers,helst 7 lagers.
Rekordelig plywood görs alltid av ojämt antal lager.

Din nuvarande vägg består av 45x95  och är således inte speciellt stark.Att den är beklädd med 2 tums2 för isoleringens skull räknas inte.
Takstolarna var du själv inne på att de är något svaga.De är de också,några stöttor enl ett ritat förslag av någon annan skulle behövas.
Hanbjälken såg ut att inbjuda till att förstärka stolen i övrigt.
Med de förslagna åtgärdena på takstolarna känner jag mig fortfarande inte bekväm med att lägga en balk i längsled.
Två stycken stående "pelare" utmed väggen och en balk liggandes under tak gör inte ditt utrymme speciellt mycket mer svårstädat.
Du skulle kunna klara dig gott med en svängkran för övrigt.Svängkranar passar bra där det inte finns en stadig struktur att fästa kranen i.
Även om du räknar på mer modesta belastningar tex 250kg , tillräckligt för att lyfta i och ur bilmotorer så kommer svängkranen att vara intressant.
Det man inte får glömma när det gäller sådant här är att det är inte alltid som man själv är med då lyften ska genomföras 250-500kg
blir inte alltid detta utan kanske mycket mera.Det kan dessutom i själva lyftet börja följa med annan dödvikt tex bilkarosser ,traktorer mm.Detta gör att man måste alltid ha en marginal och som konstruktör måste det kännas komfortabelt att lämna över ansvaret till brukaren.
En fråga som dyker upp nu är ju hur takläckten är spikad , är den spikad diagonalt med två stycken fyra tums eller fem tums?
Vad är cc på takläckten?
Takstolarna enl bild är ju hemmasmidda och är inte av kontrollerad kvallitet tex C24/k24
Takstolarna i befintligt utförande är dock för svaga att belasta ytterligare,utan förstärkning...

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 30 dec-11 kl 11:23 »
Funderar på att bygga två "stämpar" att sätta i var ände på balken vid lyft.
Dom kan jag sedan ta bort när jag inte lyfter något och hänga upp dom på väggen.
Liknade dom på bilden.

Gör man med en gängad nedersdel så kan jag spänna upp balken till viss del innan lyftet.
Jag kan också flytta stämparna närmare varandra ifall det skulle bli ett tyngre lyft (närmara 500kg)
Inte för att jag har något idag som jag behöver lyfta som är så tungt men man vet aldrig vad man hittar på i framtiden.

Då behöver takstolar och vägg bara hålla upp vikten från balk och travers när jag inte lyfter något.

Svängkran fungerar inget vidare eftersom taket inte är plant utan i vinkel vilket gör att jag måste placera svängkranen mitt på golvet.
Då hamnar den på det stället där jag skulle kunna ha en bil placerad. (där den bruna dörren sitter på bilden.)
Då försvinner anledningen varför jag river väggen. Jag vill kunna få in 3 bilar samtidigt på längden.

andtol

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 dec-11 kl 11:51 »
Inte för att jag har något idag som jag behöver lyfta som är så tungt men man vet aldrig vad man hittar på i framtiden.

Vad vill man lyfta som är så tungt? En motor?

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 30 dec-11 kl 12:10 »
Vad vill man lyfta som är så tungt? En motor?
Bilkaross ifall man skall kunna renovera en ram.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 08 jan-12 kl 22:04 »
Vi började med att förstärka takstolarna. Sonen som är 13 år jobbar uppe i taket och jag sågar.
Efter några timmar byter vi. För det sliter rätt mycket på kroppen att klättra runt bland takstolarna som en apa.

Men till slut så blev dom klara och vi kan jobba vidare.
Tyvärr så glömde jag att ta en bild när dom var helt klara.

Så nu är nästan hela kalldelen klar.
Nu skall vi riva plåten i varmdelen. Lägga i mera isolering, mer elrör och internet.

Vivendi

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 13 jan-12 kl 15:19 »
Trevlig tråd med mycket bilder och dessutom är ämnet en verkstad! DET tilltalar mig!

*prenumererar härmed på denna fina tråd!*

:)

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 25 jan-12 kl 09:22 »
Nu har vi börjat skruva ner plåten och sågat upp hål för dom stora fönstren.

Den liggande reglen upptill och nertill i fönstret är nu flyttad så att vi kan kapa upp det större hålet i väggen som behövs.

Finjustering med Bosch multiverktyg. En av mina favoritverktyg. På alla ställen där det inte går att komma åt så funkar multiverktyget perfekt.

Gullregn

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 jan-12 kl 10:42 »
Prenumererar!  ;D Tack för fin tråd med bilder!  ;D

andtol

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 sep-12 kl 12:14 »
Jag trycker upp den här tråden, hur går det med ditt bygge?

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 20 sep-12 kl 06:21 »
Bygget står still just nu. Våra hyresgäster sa upp sig så vi bestämde att vi skulle renovera den kåken istället och sälja den för att minska lånen och få loss lite pengar. Även där har jag en verkstad som nu kommer att säljas. Den verkstaden ser ut så här just nu efter sommarens renovering.

Det finns en tråd om hela renoveringen på Byggla. Hade en tråd här på Alternativ också men den lade jag ner pga att ingen verkade intresserad att läsa om vår renovering.
http://www.byggla.se/Projekt/Renovera-klart-hyreskaken/?category=171

andtol

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 sep-12 kl 09:11 »
Har ni flera hus? Det är därför ni ska sälja?

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 20 sep-12 kl 10:13 »
Har ni flera hus? Det är därför ni ska sälja?
Exakt.
Vi har den gamla kåken kvar som vi bodde i innan vi köpte gården. Den kåken har vi haft uthyrd för att få in lite extrapengar till lånen.
Men till slut insåg vi att vi jobbar jämt så nu renoverar vi det som är kvar på den kåken och säljer den för att kunna minska på vårt stora lån. Ifall man skulle bli arbetslös i framtiden.
Vi byggde ju en lägenhet på gården för några år sedan som vi också har uthyrd. (se projekt "Lillstuga" här på Alternativ)
Den har vi uthyrd hela tiden så förmodligen kommer vi att bygga en lägenhet till i framtiden på gården istället.
För det är betydligt enklare att hyra ut där man bor istället för 1 mil bort.

andtol

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 sep-12 kl 10:49 »
Bra att minska lånen och därigenom stressen!

davidB

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 20 sep-12 kl 12:43 »
Vi är nog ganska många som följer din tråd men som är dåliga på att kommentera.
Tycker också att det verkar vettigt att centralisera sitt bostadsbestånd och minska lånen. Alltid lättare att göra arbeten om byggnaderna ligger nära för det är ju alltid något man saknar när man renoverar som ligger i förrådet eller liknande.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 22 sep-12 kl 07:49 »
Vi är nog ganska många som följer din tråd men som är dåliga på att kommentera.
Tycker också att det verkar vettigt att centralisera sitt bostadsbestånd och minska lånen. Alltid lättare att göra arbeten om byggnaderna ligger nära för det är ju alltid något man saknar när man renoverar som ligger i förrådet eller liknande.
Fast det är jättetråkigt att offra tid var och varananna kväll för att uppdatera tråden och sedan vet man inte ens om någon läser den. Så till slut tröttnar man helt enkelt och använder den tiden till något annat. Titta bara på denna tråd. Jag slutade uppdatera den 25 januari och den 18 september så saknar någon (Toll) tråden. Kollar man på min renovering av hyreskåken så slutade jag uppdatera den 27 juli och fortfarande så är det ingen som har saknat uppdateringar i den. Så jag har helt enklet övergett Alternativ och finns numera på Byggla.se. Ett forum som jag förmodligen också kommer att överge inom en snar framtid pga att ägarna inte lägger ner den tiden som man borde göra för att få ett aktivt forum

Precis som du skrev så har man missat att ta med något så är det 2 mil fram och tillbaka för att hämta det. Även om det bara är en skruv som saknas.

Det är lånebilden som är det stora problemet för oss. vi har ca 2 miljoner i lån. Vilket gör att man aldrig kan vara lugn. Eftersom man hela tiden måste jaga pengar. På den tiden som vi inte ägde någon gård så hade vi ett betydligt bättre liv.
« Senast ändrad: 22 sep-12 kl 08:04 av Rosten »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #38 skrivet: 22 sep-12 kl 08:03 »
Tråden har ju 3629 visningar  :-*
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 22 sep-12 kl 08:05 »
Tråden har ju 3629 visningar  :-*
Och ingen som har saknat den på över 8 månader. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser