Att lossa någon av batterikablarna duger inte för att nollställa minnet i styrdonet på en så modern bil som Ford Focus (däremot fungerar det bra på de flesta insprutningssystem före ca 1995). Numera ligger nämligen adapteringsdata, felkoder och sånt lagrat i en minneskrets som inte behöver ström från batteriet för att komma ihåg sitt data (ungefär som ett minneskort eller USB-minne, men fast monterat i styrdonet).
För att göra en sådan nollställning ska man istället koppla in en OBD-II -handterminal (eller -kabel + dator med lämplig programvara) till testuttaget som sitter vid säkringsdosan under instrumentbrädan, läsa av och därefter radera felkoder. Det är utrustning som inte är specifik för just Ford utan gemensam för så gott som alla bilar från sent 90-tal och framåt, man kan köpa prylarna för runt 500 kr på t ex Biltema eller, ännu billigare, på eBay.
Min erfarenhet är att det är fullt normalt att sådana bilar kan vara svåra att få igång vid fuktigt väder och några plusgrader. En metod som brukar fungera är att köra startmotorn bara några sekunder åt gången, och sedan vänta minst en halv minut mellan startförsöken.
Att pumpa med gasen hjälper inte, det är något som bara fungerar på gamla förgasarbilar med mekanisk accelerationspump.
Kom ihåg att alla Ford (både bensin- och FFV-bilar) från ca 1996 och framåt stänger av bränsleinsprutningen helt och hållet om man håller gasen i botten medan startmotorn körs, detta är för att det ska gå lättare att få igång motorn om den av någon anledning har blivit sur (detta står, liksom en hel del andra kallstarttips, i bilens instruktionsbok).
Problem med igensatta spridare (det var en epidemi av sådant sommaren 2010 sedan Sekab och Statoil hade råkat blanda fel tillsatser i E85 vid ett par tillfällen) brukar inte göra bilen svårstartad, utan det visar sig antingen genom misständningar eller genom att motorelektronikvarningslampan tänds och systemet sätter felkoder för misständningar och/eller mager bränsleblandning.
Om bränslefiltret skulle ha satts igen så är det lätt att byta. Sugsilen i tankarmaturen är däremot besvärlig eftersom det inte finns någon lucka under baksätet för att komma åt den utan man måste ta ner tanken - och då måste först avgassystem och eventuellt dragkrok tas ner. Om sugsilen är igensatt så brukar man höra underliga jamande eller skvalande ljud från bränslepumpen då motorn går, det hörs tydligare om man tar av tanklocket och lyssnar där, speciellt om man inte har så mycket bränsle i tanken.