Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda kaninskinn - fattar inte trots jag försökt läsa gamla trådar. =/  (läst 8135 gånger)

SannaF

• -
Ah! Tack, ska kolla där!
Mot nya äventyr!

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Äsch! Det var väl inget roligt svar heller  ;D

hahahaha, vi är så olika vi människor. Jag med ett katastrofalt dåligt minne och ett  hälosamt(?) kontrollbehov hade ju helst haft en bok med mig vi blötläggnings karet än en laptop... ::)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

SannaF

• -
hahahaha, vi är så olika vi människor. Jag med ett katastrofalt dåligt minne och ett  hälosamt(?) kontrollbehov hade ju helst haft en bok med mig vi blötläggnings karet än en laptop... ::)

;D ;D ;D ;D ;D (ps, jag har skrivare...  o:) )
Mot nya äventyr!

Monica

Det är dax för höstslakten och jag vill öva mig i att bereda skinnen.

Skulle någon supervänlig själ vilja ta mig igenom hela processen från det att jag har flått kaninen till det att skinnet är redo att sys till tofflor/vantar eller vad det nu blir av det.

Jag har läst nånstans att man kan frysa skinnen istället för att salta dem, hur länge i frysen i så fall? Och ska de tinas innan de börjar bearbetas?
Jag vill inte använda hjärna men i övrigt så naturligt som möjligt (förstås)

Tack snälla snälla på förhand!  :-*

Ps. Hade gärna varit med på kaninskinnberedar kursen som kommer nu i november men det är för långt för mig att åka  :-\

Jag kommer att ha en kurs i skinnberedning till sommaren. Dock är den enda metoden jag lär ut är beredning med rökning och fettgarvning (med hjärna). Om du är intresserad kan du förhandsanmäla dig. Kurserna brukar fylla på rätt snabbt eftersom jag bara vill ha mellan 6-8 pers per gång. Det blir självhushållning och boende i tält eller teepee.

SannaF

• -
Monica - frågorna är ju då, var kommer kursen hållas? Hur mycket kommer den att kosta? och vad betyder rökning?? Hjärna låter lite magstarkt för mig men ska ha kursen i tankarna.
Mot nya äventyr!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
När det gäller Alun så blir det dyrt att köpa småburkar på apoteket.
Det finns ställen på nätet där man kan köpa sånt, t.ex här: http://www.gudrunsullbod.com/katalog1.htm
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Monica

Monica - frågorna är ju då, var kommer kursen hållas? Hur mycket kommer den att kosta? och vad betyder rökning?? Hjärna låter lite magstarkt för mig men ska ha kursen i tankarna.

Den hålls hemma hos mig och jag bor strax väster om Sjöbo. Den renodlade skinnkursen kostar 800 kr för två dagar, och då jobbar vi med skinnen i princip hela tiden och du har eget skinn o hjärna med dig. Den andra kursen som är en kombinerad skinn och trumrese- (shaman) kurs går över tre dagar och den tredje är en trumbyggarkurs över fyra dagar och då med shamansk inriktning. Vi bor då alla i teepee.
Röker skinnen gör jag för att de då blir mjukare och väderbeständiga. Det var så NA lärde mig att göra och de skinnen känns mest användbara för min del.

SannaF

• -
Tack Ann E - jag ska kolla in den sidan - när mitt internet inte är så rackarns långsamt  :P

Monica - det låter intressant!
Mot nya äventyr!

nysse

Mitt problem är att få mina skinn mjuka.... Någon som har bra tips ????

Luffsen

• -
Vad har du gjort med skinnen innan då? Garvat eller bara torkat dom eller vad?
har dom pälsen kvar?

Alungarvade skinn (med pälsen kvar) får jag mjuka med hjälp av handlotion o gnugga gnugga gnugga... men varsamt och ta inte för mycket lotion så det tränger igenom på hårsidan...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser