Om man kläcker nya kycklingar ganska tidigt på våren, så att de börjar värpa på hösten, så värper de i normalfallet fram tills de ruggar nästa höst. Man behöver inte "driva" dem, men de måste ha hyfsat med ljus, dvs stora fönster, utevistelse, och gärna ett par timmars lampljus, motsvarande dygnslängden eller lite till. De måste ha tillgång till snäckskal och hyfsat bra mat. Får de inte i sig nödvändiga aminosyror så kan de inte värpa. Dessa hittar de själva om de går fritt ute på sommarhalvåret, på vintern måste de få dessa från fodret. Det finns trådar om hur man blandar eget foder så att de får i sig alla nödvändiga ämnen, eller så ger man dem lite värpkoncentrat, så att de inte får någon brist. Självklart värper de mindre på vintern om man inte ger dem extremt mycket mat och har lampan igång minst 14 timmar per dygn.
Vad man anser är att driva hönsen på ett onaturligt sätt är ju upp till var och en. Själv har jag ingen lampa i hönshuset just nu, det kommer jag att ha i framtiden. Och då kommer jag troligen att ha den igång ca 8 h per dygn, eftersom min erfarenhet är att det är svårt att få hönsen att äta tillräckligt om det är för mörkt i hönshuset. Förra vintern lade jag in en ficklampa i hönshuset de kallaste och mörkaste dagarna för att hönsen skulle äta mer. De magrar lätt om det är kallt och för mörkt, och då får de svårt att hålla värmen. Jag ger dessutom mina höns en liten andel värpkoncentrat, eftersom jag inte orkar blanda själv just nu. Jag har å andra sidan inte svenska lantraser, även om jag har några Silveruddsraser, som ju var avsedda att bli framtidens svenska lantraser. Och alla höns behöver vettigt foder, även lantraser, om de ska må bra. Jag anser inte att jag driver mina höns, mina äldre höns lägger något ägg i veckan, några gör i princip uppehåll hela vintern. De ungdjur som börjat värpa på hösten brukar värpa 3-4 ägg i veckan. De ungdjur som inte börjat värpa innan början på oktober brukar inte börja förrän till våren, eftersom de behöver mer ljus för att komma igång.
Allt är inte svart eller vitt, man måste hitta den väg inom hönsskötseln som passar en själv och ens djur. Och oavsett ras eller hur mycket de värper så måste de äta bra mat så att de håller sig i lagom hull, de ska varken vara för feta eller för magra, annars riskerar man sjukdomar och ett onödigt kort hönsliv. Enbart spannmål är ofta otillräckligt på vintern, det fattas både vitaminer och proteiner i den kosten.
Äldre djur som har ruggat kan komma igång under hösten men det är vanligt att de inte värper förrän till våren, särskilt om man inte har något extraljus och ger dem enbart spannmål.