Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan jag se vad som är tupp och höna på mina 7v. rir?  (läst 3083 gånger)

pytte

• -
Mina rirkycklingar är nu 7 veckor, men visar inte så tydligt vad som är tupp eller höna som de tidigare raser jag haft, har inte någon kam att tala om heller än...
Några förslag eller hur gamla är de när även en gröngöling som jag kan se skillnad??
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När kan jag se vad som är tupp och höna på mina 7v. rir?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 11:24 »
Jag tycker nog att man borde ana skillnaden när dom är 7 veckor. Det är inte så att du bara har ett kön och då förmodligen hönor iom att dom inte har kam?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 23:49 »
Mina rirkycklingar är nu 7 veckor, men visar inte så tydligt vad som är tupp eller höna som de tidigare raser jag haft, har inte någon kam att tala om heller än...
Några förslag eller hur gamla är de när även en gröngöling som jag kan se skillnad??

Finns det inte en enda ledtråd i den 5 sidor långa tråden om könsbestämmning av RIR ???
http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=95075.0
« Senast ändrad: 12 nov-11 kl 23:20 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #3 skrivet: 11 nov-11 kl 08:41 »
Finns det inte en enda ledtråd i tråden om könsbestämmning av RIR ???
http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=95075.0
Om vi bara ska leta i gamla trådar vad ska vi då skriva om...??
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

pytte

• -
« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 16:03 »
Ska se om jag kan ta några bilder i dagarna och lägga upp, så kan ni kanske hjälpa mig!
Ja och ska vi leta igenom alla trådar innan vi frågar?
Jag brukar nog ändå söka igenom så, men de gav inget bra svar för mig :-\
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 12 nov-11 kl 23:26 »
Ja och ska vi leta igenom alla trådar innan vi frågar?

Nej varför ska någon göra det, det är väl bara dom trådar som kan innehålla det man söker som är intressanta  ;D
Det finns en sökfunktion uppe till höger på sidan som är till för att hjälpa, men många missar den tror jag.
Höns och Liljor i min trädgård.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-11 kl 23:36 »
mina ölandshöns kan vara ganska svåra att könsbestämma också, men har de den minsta antydan till kam fjärde veckan är det nästan garanterat tuppar, vet inte hur det är med rir
Västgötamor

PiltaSara

• Halland
    • Piltens
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 21:40 »
Har fyra blommehönor som precis börjat värpa. Nu skulle jag lista ut vem som värper och vem som inte gör det. Den som jag hade tippat på stod och gol i morse... Så lurad blev jag, trots att jag var helt övertygad.
Stor Wyandotte, Skånska blommehöns, Dvärg Brahma
piltens.bloggo.nu

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 21:46 »
Har fyra blommehönor som precis börjat värpa. Nu skulle jag lista ut vem som värper och vem som inte gör det. Den som jag hade tippat på stod och gol i morse... Så lurad blev jag, trots att jag var helt övertygad.

Hur kan du missta dej på blommor?? Jag har också endel blommehöns, o på dem såg jag vid ca 4-5 veckors ålder :O

Kolla på fötter/ben också, tuppar är lite grövre.. Men som sagt, kan ju vara så att du bara fått hönor, ta gärna bilder på fötter/ben, huvud i profil/framifrån, så ska vi nog lista ut det :)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #9 skrivet: 14 nov-11 kl 12:29 »
Du kan kolla på halsfjädrarna.. de brukar börja komma vid ca 7v..
långa tunna smala och blankare fjädar.. = Tupp

Syns tydligare när de blir äldre.. då kommer även sadelfjädrarna..
Tupparna får även längre stjärtfjädrar.. ofta svartgröntonade

Hönornas stjärt är rak och kort

Svårt att beskriva med ord..
Ingen som har fina kycklingbilder?

/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pytte

• -
« Svar #11 skrivet: 14 nov-11 kl 21:45 »
Men jösses!!!
En så stor kam har inga av mina rir som tuppen på bilden!
Har gjort ett försök att ta bra bilder men kameran är inte av den nya modellen så bilderna blir suddiga.
Men mina rir liknar mer hönsen på bilderna, inte kan jag haft sådan tur att av 5 kläckta ägg så är 5 hönor.... o:)

PiltaSara

• Halland
    • Piltens
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 22:12 »
Hur kan du missta dej på blommor?? Jag har också endel blommehöns, o på dem såg jag vid ca 4-5 veckors ålder :O

Är rätt ny på just blommor och levde i tron att jag köpt hönor (10 veckor gamla) så på den vägen var det, hade väl mina misstankar om att en var tupp men nu är jag säker. Nu ser jag definitivt skillnad, av 4 så var 3 tuppar...

Tycker att det är svårt nästan jämt att se skillnad.
Stor Wyandotte, Skånska blommehöns, Dvärg Brahma
piltens.bloggo.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser