Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ut kycklingarna i hönshuset?  (läst 1514 gånger)

Ditadull

• Värmland
Släppa ut kycklingarna i hönshuset?
« skrivet: 10 nov-11 kl 15:41 »
Jag har 5 maskinkläckta hedemora kycklingar som är snart 6 veckor och dom börjar blir för stora för att vara inne i bur. Dom har fått ganska mycket fjädrar men är inte helt befjädrade än. Men tänkte att dom kanske skulle få flytta ut om ett par veckor med värmelampa i hönshuset. Vad tror ni? Tänkte vänja dom lite långsamt i början, släppa ut dom nån timme om dan i kanske en vecka innan dom flyttar permanent.

David97

• Gäst
SV: Släppa ut kycklingarna i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 21:38 »
NEJ! Eller det går, men om du tar in värma lampa i ett hönshus, så tar dom stora den ist.. Så ha dem i bur MINST 2 veckor, helst mer så dom klarar sej utan värmelampa (gör dom nu med men dom kan inte försvarar sej) Så vänta några veckor du..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 22:31 »
6 veckors kycklingar brukar klara sig bra utan värmelampa så länge det inte är minusgrader ute. Sätt du ut dem i hönshuset men låt dem ha värmelampan någon vecka till för säkerhets skull. Det bästa är om du kan stänga av ett hörn med exempelvis kompostgaller så att de små får vara i fred för de stora hönsen någon vecka till. Är dom stora vana vid att sitta på pinne så kommer dom inte vilja ligga under värmelampan. Däremot finns det riska att dom är lite dumma mot så små kycklingar och då kan de små bli rädda och inte våga lägga sig under lampan även om dom behöver det.
« Senast ändrad: 10 nov-11 kl 22:34 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ditadull

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-11 kl 09:22 »
Jag kommer försöka dela av hönshuset så jag får två delar. En för hedemoraungdommarna och en för mina stora australorps. Tror jag ska försöka ha dom avdelade när dom blivit stora också så jag får renrasiga kycklingar. För det är väll risk att det blir uppblandat om dom går ihop. Eller hur fungerar det när det är en stor och en liten ras? Men då är det ingen fara att släppa ut dom redan nu för kylans del? Dom små får värmelampa ett tag, sen kommer jag ha ett oljefyllt element när kylan sätter in.

Ditadull

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 12:49 »
Nu har jag iaf börjat snickra i hönshuset. Den ena delen blir lite större än den andra. Funderar ändå på att kycklingarna ska få den stora då dom ändå är 5 å dom andra bara 3. Har ju tänkt mej fler hedemora sen, men kanske inte mer än ett par australorps till. Ni som har flera "rum" i era hönshus hur stort får varje grupp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser