Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan Lars vara renrasig?  (läst 1539 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Kan Lars vara renrasig?
« skrivet: 10 nov-11 kl 18:43 »
Lars har ju vuxit till sig och är ganska rejäl men min fråga är om han kan vara renrasig? Han var grå som kyckling men ser ut såhär nu. Det ser ut som han blir guldfärgad vid halsen och på sadeln. Jag har en likadan höna från samma hämtning men hon kom ur ett grönt ägg och var svart som kyckling. Lars kom ur ett brunt ägg. Någon som vet? Hönan verkar också bli guldfärgad vid halsen?

David97

• Gäst
SV: Kan Lars vara renrasig?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 19:07 »
Det är nog en blandning.. Om det ska vara samma ras på hönan o tuppen, så är det helklart en blandras.. Renrasiga lägger ALLTID samma äggfärg.. Eller kan vara aningen ljusare eller mörkare.. Tänk om en Maran skulle lägga ett vitt ägg.. Då är det en blandras :)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 19:15 »
Det är nog en blandning.. Om det ska vara samma ras på hönan o tuppen, så är det helklart en blandras.. Renrasiga lägger ALLTID samma äggfärg.. Eller kan vara aningen ljusare eller mörkare.. Tänk om en Maran skulle lägga ett vitt ägg.. Då är det en blandras :)

Jag var inte tydlig där. Jag var inne i ett hägn med endel renrasiga höns men jag minns inte raserna utom att en salig blandning ägg låg under en stridshöna och det fanns en stridstupp och jag tror att jag har en renrasig stridis för den ser ut som en sån iallafall. Men så tog jag ägg lite här och var ifrån. Ett grönt ägg och flera bruna. Så från det gröna ägget kläcktes en höna och ur det bruna kom Lars. Äggen är inte från samma höna vad jag vet däremot så är Lars och Lisa rätt lika. Det kan vara rimligt att de har samma pappa men inte samma mamma eftersom äggen hade olika färg. Så frågan är om Lars mamma och pappa var av samma ras, det är möjligt då det fanns renrasiga djur i hägnet. Jag tittade tyvärr bara på hönan som jag tog äggen ifrån och hon är varken mamma till Lars eller Lisa men troligtvis till Lotta (stridisen).

Klarnar det eller blev det bara rörigare  ::)

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 nov-11 kl 19:47 »
Det kan nog stämma.. Trodde du köpt ägg av ngn som sa det var renrasigt :) Men det kan nog stämma, fast har ändå inte sett en ras med den teckning.. Eller jo men utan det oranga i krage.. Så säger nog ändå att det är en blandis..

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 10 nov-11 kl 20:39 »
Jag fick dem blandras ägg men jag vet att det fanns renrasiga höns i hägnet så så här i efterhand undrar jag om han kan vara renrasig trots allt ::) Men så kan jag inte mycket om hönsraser men jag fick syn på tuppar som liknar det jag tror han kommer att se ut som. Därav funderingen. Men jag fick äggen och ingen visste vad de skulle bli för något eftersom gruppen var blandad med flera renrasiga individer så det troligaste var/är att de är blandras  ;D Men jag funderar ändå

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser