Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinröda/Chokladfärgade ägg  (läst 7465 gånger)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Vinröda/Chokladfärgade ägg
« skrivet: 03 nov-11 kl 11:22 »

Här är det aracuana som lägger de blåa äggen. "Olivgröna" är från en korsning mellan aracuana och maran.

de mörkaste äggen, vilken ras kommer de från?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Nina K

• Skåne
SV: Vinröda/Chokladfärgade ägg
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 11:34 »
Om du menar de röda så är det säker Koppar Maran.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 12:16 »
Om du menar de röda så är det säker Koppar Maran.

Äntligen en som också ser att där är lite inslag av rött!  :D
När jag beskrivit det tidigare som vinröda till färgen så undrar folk vilket vin man dricker..  ::)

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 13:27 »
Äntligen en som också ser att där är lite inslag av rött!  :D
När jag beskrivit det tidigare som vinröda till färgen så undrar folk vilket vin man dricker..  ::)

Heheh. Jag sa tidigar oxblodfärgade. Vi har nämligen skinn soffa i den färgen.  :P Nu säger jag bara mörk röda ägg.  ;D

hönan anna

• Finland
Vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 14:46 »
VIlka har lagt chokladäggen längst ned till höger?

Här är det aracuana som lägger de blåa äggen. "Olivgröna" är från en korsning mellan aracuana och maran.
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

Xoot

• Gäst
SV: Vilken ras?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 15:10 »
VIlka har lagt chokladäggen längst ned till höger?

Det är maranägg. Samma ägg som det där uppe till vänster, färgen kan variera.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 11 nov-11 kl 19:47 »
Då är det inte bara mitt minne som sviktar. ;D Började undra.
Vart blev den riktiga tråden av där folk pratade om vilka höns som lägger blåa, gröna ägg?

Här
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114624.0

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 13:14 »
Vilka härliga ägg-färger ;D Jag har precis börjat med höns och har 4 Hedemorahönor och en tupp. Till våren vill jag dock skaffa hönor av olika raser så det blir blandade färger på äggen! Jag får plats med 13 djur i mitt hönshus, kan jag då skaffa avelsägg av Maran, Isbar och någon med vita ägg som någon av mina hönor kan ruva på om dom visar sig villiga att ruva? Eller vad är bästa sätt att skaffa sådana hönor? Risken med att köpa avelsägg är väl att jag bara får tuppar? Hur många ägg av varje ras är det då lämpligt att skaffa? Jag får sälja de som blir över om jag får för många djur. (eller äta upp)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 13:24 »
Visst finns det en risk att du får mycket tupp i kläcket, men om du köper levande djur löper du istället risk att få in sjukdomar och kvalster. I mina ögon mycket värre än att bli med för många tuppar ;)

Jag tycker det är en mycket klok ide att beställa avelsägg till dina ruvvilliga hönor. Prata med lämpliga uppfödare i god tid, så att du har en etablerad kontakt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 13:30 »
Det är svårt att börja räkna redan nu på hur många av varje ras du vill ha, om du tänker inleda med avelsägg.
En del ägg kanske inte är befruktade, några kycklingar kanske dör eller så är alla tuppar.  ::)

Eftersom vi aldrig fick någon vinter i skåne detta året så börjar nog avelssäsongen tidigare.
Håll dig framme när folk kläcker fram kycklingar. Finns alltid någon som vill sälja ett par stycken. :)

Jag kan som läget ser ut nu sälja kycklingar till dig när det blir dags att börja kläcka fram eller om du nu vill ha avelsägg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 13:37 »
Vilka härliga ägg-färger ;D Jag har precis börjat med höns och har 4 Hedemorahönor och en tupp. Till våren vill jag dock skaffa hönor av olika raser så det blir blandade färger på äggen! Jag får plats med 13 djur i mitt hönshus, kan jag då skaffa avelsägg av Maran, Isbar och någon med vita ägg som någon av mina hönor kan ruva på om dom visar sig villiga att ruva? Eller vad är bästa sätt att skaffa sådana hönor? Risken med att köpa avelsägg är väl att jag bara får tuppar? Hur många ägg av varje ras är det då lämpligt att skaffa? Jag får sälja de som blir över om jag får för många djur. (eller äta upp)
Hur har du kommit fram till att du får plats med just 13 djur? Bara undrar...

Angående antal ägg, så beror det såklart på befruktningen på äggen (som delvis beror på rasen), äggkläckaren eller ruvhönan, hur äggen fraktats osv. Vill man ha 5 hönor av en ras så skulle jag beställa minst 30 ägg, då är sannolikheten stor att du får minst 5 hönor. Och om det är renrasiga kycklingar av en hyfsat populär ras så är det inget problem att sälja eventuella överskottshönor. Tupparna däremot, får man räkna med att man måste avliva/äta upp flertalet av.

Ska man ha höns så anser jag att man själv eller någon i ens omedelbara närhet måste kunna avliva och helst även slakta höns. Även om man inte vill äta upp dem, så kan någon bli skadad eller sjuk och behöva avlivas snarast för att förhindra onödigt lidande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 dec-11 kl 13:41 »
Beställ såpass många ägg som hönan får plats med, åsså en ras under varje höna.... så får det bli vad det blir ;) du kan ju alltid fortsätta nästa år, eller om hönan lägger sig en gång till på säsongen :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 13:56 »
Tack för många tänkvärda svar!!  Hur många hönor som får plats har jag räknat ut på ytan och hur stor yta varje höna ska ha. Jag tror nog att det lutar åt att köpa avelsägg då. Kanske bäst att köpa en ny ras i taget och hoppas att några flera vill ruva till våren. En har jag sett redan nu verkar vara villig, hon hade samlat ihop fyra ägg i vedboden helgen före jul och var jättearg på mig när jag hittad henne och tog äggen!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 14:01 »
Hur många hönor som får plats har jag räknat ut på ytan och hur stor yta varje höna ska ha.
Det räknade jag nästan ut, jag menade att det hade varit intressant att veta hur många höns du ville ha per kvadratmeter, och varför. För lagligen kan du garanterat ha många fler, så det handlar ju mer om hur många man tycker är lagom för att hönsen ska ha det bra.
Citera
Jag tror nog att det lutar åt att köpa avelsägg då. Kanske bäst att köpa en ny ras i taget och hoppas att några flera vill ruva till våren.
En klok plan tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #14 skrivet: 26 dec-11 kl 15:53 »
Mitt hönshus är 2,70x2,70, hur många hönor kan rimligen få plats tycker ni? Jag kommer inte ihåg hur jag räknade ut det där med 13 hönor. Just nu är det fem st och dom går ute lösa på gården hela dagarna.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 dec-11 kl 16:02 »
Personligen röstar jag för att 2st per kvadratmeter är max. En del här på forumet har 3st per kvadratmeter under vintern.
Lagen tillåter ännu fler. Det handlar också lite om att hålla värmen under vintern. Men vi fick aldrig någon i Skåne.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 26 dec-11 kl 16:08 »
Då har jag 7,29 kvadrat om jag räknat rätt och då skulle jag kunna ha 14 st i alla fall. Har en lekstuga som inte används som också kan göras om till hönshus men risken är väl om båda flockarna går lösa att det bara blir en grupp i alla fall? Lekstugan står ca. 50 meter från hönshuset och hönorna går mycket längre än så ute på tomten!! När räknar man med att avesl-säsongen startar?? Jag tycker det är så spännande det här med höns!! Tur att jag äntligen tog mod till mig och startade.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 26 dec-11 kl 16:13 »
Nu ser jag ju att det är dina ägg Xoot som jag tycker är så snygga :P Det är ju något liknande jag vill ha i mina ägg-kartonger!!

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 dec-11 kl 16:22 »
Nu ser jag ju att det är dina ägg Xoot som jag tycker är så snygga :P Det är ju något liknande jag vill ha i mina ägg-kartonger!!

:D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 26 dec-11 kl 17:13 »
:D

Vill också ha Xoot-ägg men har inte fått till transporttillfälle än.  :( Även om maranhönan vi hade inte värpte så ivrigt så är det något speciellt med vin-röda ägg. :-*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser