Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ofta får man ägg från unghöns?  (läst 4839 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
hur ofta får man ägg från unghöns?
« skrivet: 11 nov-11 kl 20:48 »
fått 2 ägg på 3 dagar, dvs ett ägg i förrgår å ett idag. är de helt normalt för en höna som just börjat att de lägger varannan dag?
det är en orpington.
även en blind höna hittar ett korn...

Stickeristickera

• Västergötland
SV: hur ofta får man ägg från unghöns?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-11 kl 09:49 »
Min Australorp har oxå börjat värpa och hon har gett mig ägg sju av nio dagar. Undrar oxå över hur mycket ägg man kan förvänta sig, det är ju ändå november nu....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 13:48 »
Unghöns brukar många gånger komma igång rätt kvickt men det tar ca 4 veckor innan dom når sin max kapacitet i värpintervall. Har dom bra foder och 14 timmars ljus så kan dom mycket väl värpa med maxkapacitet även mitt i vintern.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 15:23 »
Jag har en unghöna blomme/maran som värpte ca varannan dag första två veckorna och nu värper hon varje dag och det har hon gjort i 35 dagar! Jag är glatt överraskad! Dessutom har två av hennes ägg vägt ca 80 g!
MVH Rosita zon 1

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 16:40 »
hmm, mina höns värper inte alls. Har en tupp och tre hönor, två av hönorna är födda i somras, så de lär väl inte börja värpa förrän till våren antar jag. Men den äldre hönan har lagt av helt verkar det som. Hon värpte fint i början när vi köpt henne under några veckor, därefter slutade hon tvärt. Efter ca en månader satta hon igång igen, men efter bara 2 veckor slutade hon igen. Nu har hon inte lagt ett ägg på säkert 3 månader. De går ute hela dagarna så det kan finnas en lite risk att hon värper ute, men jag har inte hitta nått när jag letat i trädgården.

Kan det vara så att de bara lägger av så långa perioder?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #5 skrivet: 12 nov-11 kl 21:06 »
jag fick mitt 3e ägg nu i eftermiddag, å för första ggn låg det i ett rede och var rent :) de 2 tidigare äggen har ledat smutsiga på golvet så att säga, man får ju vara glad att ingen av djuren förstört äggen :)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-11 kl 21:42 »
mina hönor lägger inga ägg alls nu, men det är ju mörkt länge och mörknar tidigt så här års. Jag köpte två unghönor tidigare i höstas och de la (tror jag, vet inte om det bara var den ena som la, men de var lite olika formade) varsitt "vaktelägg" sen blev det inget mer, lite förvånad över det, är det normalt, jag har ölandshöns.
Västgötamor

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #7 skrivet: 12 nov-11 kl 22:09 »
Höns behöver ljus för att värpa. Minst 14 timar. Så om du vill ha ägg under den mörka årstiden så måste du ge dom tillskottsbelysning. Unghöns brukar beroende på ras börja värpa vid 18- 19 veckor. Är det en hybrid höna så sprutar äggen ut en om dagen i ett år. Men är det en lantras så kanske 150 på ett år.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #8 skrivet: 12 nov-11 kl 22:11 »
jag har en värmelampa som är på dygnet runt (med vitt sken) för att mina silkisar ska kunna få extra värme om de vill. pluss att ja har belysning från 7-8 på morgonen till 22 tiden på kvällen. Allt för att det skall vara ljusare å trevligare för både höns å getter även under denna mörka årstid. (Har även belysning i hundgårdarna.)

Jag hoppas och tror att fler av mina unghöns kommer igång med ägg läggandet inom de närmaste veckorna. dv kochin gruppen å silkisarna borde börja inom december månad iaf.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-11 kl 23:56 »
har funderat på att instalera infravärme i mitt hönshus (det är oisolerat), vad tror ni om det? Det är dragfritt, men ingen annan värme än den som de själva o golvet genererar (jag har jordgolv o ovanpå detta har jag kompostmaterial som strö, m a o torra löv och annat naturmaterial)
Västgötamor

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 nov-11 kl 00:06 »
har funderat på att instalera infravärme i mitt hönshus (det är oisolerat), vad tror ni om det? Det är dragfritt, men ingen annan värme än den som de själva o golvet genererar (jag har jordgolv o ovanpå detta har jag kompostmaterial som strö, m a o torra löv och annat naturmaterial)
Kan väll knappast va så bra ur brandsäkerhets synpunkt då det dammar en del i ett höns hus  dess utom så får du väll knappast  det ur försäkrings hänseende  så när det tar eld så får du inget på försäkringen  då sådant inte är godkänt i sådana utrymmen .

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-11 kl 00:17 »
ok, då skippar jag den planen
Västgötamor

hajens

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 nov-11 kl 18:32 »
kan ju förklara en del då, elektrikern vi hade hit när vi köpt huset kopplade ur elen illa kvickt i ladan, då den var helt livsfarlig. Så sedan dess finns är ingen belysning alls, och planer på att dra ny el där finns inte i dagslaget. Får nog nöja mig med sommarägg då, men det känns ok det med.

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 nov-11 kl 18:39 »
Hajens, jag har heller inga planer på ljus eller el i hönshuset.  Men förra vintern hade jag ändå en unghöna som började värpa i november och värpte 4 ägg i veckan till februari. Hennes syrra satte igång i januari.  De kläcktes i maj.  Hedemora, mest.  Men i år har jag bara sett köpta sedan början av oktober. 
           Det finns alltså chanser men inga garantier för vinterägg om man har unghönor.

hajens

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 18 nov-11 kl 09:50 »
Hajens, jag har heller inga planer på ljus eller el i hönshuset.  Men förra vintern hade jag ändå en unghöna som började värpa i november och värpte 4 ägg i veckan till februari. Hennes syrra satte igång i januari.  De kläcktes i maj.  Hedemora, mest.  Men i år har jag bara sett köpta sedan början av oktober. 
           Det finns alltså chanser men inga garantier för vinterägg om man har unghönor.

oh, då kan man ju iallafall hoppas lite.
Vi kanske fixar med någon form av belysning till nästa vinter, halva idén med höns är ju att slippa köpa industriägg.
Under tiden får de vara trevliga att titta på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser