Öronen ser ut att vara varfyllda. Hon kan ha åkt på någon öroninflammation/infektion. Min pojkvän råkade ut för detta på en tupp han hade haft ihop med några hönor ute på uthyrning under sommaren. När gruppen kom tillbaka var tuppens öron helt igenmurade av någon hård ostmasseliknande vägg. Vi klippte bort det yttersta skicket och då vällde det ut en hel korv av illaluktande varliknande massa...

Höll rent o höll koll på öronen och det kom inte tillbaka.
Inga andra höns hade bott på gården han hyrde ut till, helt nybyggt hönshus. Och hönorna han hade med sig var ju "hans" hönor från Emils gård. Inga av hönorna var drabbade heller utan bara tuppen. Så det borde ju inte vara smittsamt då utan något individuellt som att den fått i skit i örat t.ex. som sedan skapat en infektion. Eller att de suttit i drag och sovit (jag själv får jätteont i öronen om det drar i mina öron :/ ).
Så testa försöka få ut skiten. Hon hör säkert dåligt när gångarna är igentäppta av snusk och ont/tryckande lär det vara också. Håll sedan rent och koll på örat/öronen. Om det inte blir bättre av det så kan det vara så att antibiotika behövs för o få bort det.