Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätten till sin egen tomt  (läst 7925 gånger)

linnetokig

• Västergötland
Rätten till sin egen tomt
« skrivet: 17 nov-11 kl 13:29 »
Hej! Jag behöver råd i en känslig fråga. Vi har en granne som jobbar med olika tjänster åt kommunen. Han använder sig då av en sk dumper. Han har för ovana att parkera på en del av vår tomt som är oinhängnad. Där har det nu blivit djupa spår eftersom maskinen väger 2,5 ton minst. Nu börjar jag ledsna.Vad ska man säga och vad ska man göra utan att det blir allt för sura miner? Vore väldigt tacksam för svar och få höra era synpunkter eller är det jag som är gnällig kanske?  ???

Händig Man

• Gäst
SV: Rätten till sin egen tomt
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 13:38 »
Prata med han och få han att inse att han gör skada men framför allt så kan du ju kolla om det verkligen är ER tomt... Lantmäteriet kan hjälpa till med detta, visar det sig att det är er tomt och han gör/gjort stor skada så kan ni ju be att han återställer de skador han gjort.....

Gamina

« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 13:40 »
Nu känner ju itne jag din granne och vet därmed inte om ni tex har ett spännt förhållande till honom.
Rent generellt borde det enklaste vara att gå dit och säga något som
Citera
Eftersom vi inte för ögonblicket använt den del av vår tomt du parkerat på så har vi känt att det är helt okej att du tillfälligt använt den delen som parkeringsplats för din maskin. Nu på sistone har det dock uppstått ett problem då marken inte håller för maskinen utan blir förstörd. Vi hoppas (fast tänk på och prata utifrån ordet kräver) att du snarast återställer marken till ursprungligt skick (altså inte grusar om ni inte vill ha grus) och letar upp en annan parkeringsplats till din maskin.
Var inte anklagande och försök vara vänlig. Ta den riktiga konfrontationen endast om det behövs det kommer du vinna på i längden. Han kanske inte ens "ser" att marken blir förstörd. Jag förstår dock inte hur man kan få för sig att ställa upp en maskin på det sättet utan att fråga markägaren om lov först ???
Genbank för Gotlandshöns

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 13:41 »
Bara att säga som det är. Din tomt är ju ändå din tomt. Står hans fordon i vägen för något eller är det mest djupa spår i marken som stör er?

linnetokig

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 13:54 »
Hej! Enligt Lantmäteriet är det vår tomt. Vi har inte satt staket på hela tomten eftersom den då skulle se konstig ut. Den blir då kilformad. Och ja, det som stör mig mest är att den blir sönderkörd.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-11 kl 13:57 »
Ja men dåså, prata med snubben och försök få han att ändra sig, går det inte så kan ni ju göra en anmälan ELLER säga åt han att han får hyra den markplätten till rimligt pris mot att han återställer den när han e klar ;)      >:D >:D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 17 nov-11 kl 14:18 »
Det bästa sättet att behålla grannsämjan är att bjuda över grannen på en pilsner och i förbifarten nämna att er mark inte ser så kul ut och undra om han kunde fixa det på något sätt. För använder ni inte plätten och kan leva med att hans fordon står där kunde han ju preparera marken så den håller för tyngden.

Man ska hålla sig väl med grannar, de är bra att ha om man behöver djurpassning en helg.

linnetokig

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 nov-11 kl 14:25 »
Hej! Tack för alla svar jag har fått. Det  finns många förnuftiga människor här på forumet. Det känns bra att ni är på min sida  :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-11 kl 14:59 »
Det bästa sättet att behålla grannsämjan är att bjuda över grannen på en pilsner och i förbifarten nämna att er mark inte ser så kul ut och undra om han kunde fixa det på något sätt. För använder ni inte plätten och kan leva med att hans fordon står där kunde han ju preparera marken så den håller för tyngden.

Man ska hålla sig väl med grannar, de är bra att ha om man behöver djurpassning en helg.

Speciellt den typen av grannar som kör dumpers eller andra maskiner!

Jag håller med Grönavågen: Bjud på en pilsner eller två och snacka lite "skit".

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-11 kl 15:34 »
Äh va fan det kvittar väll,du andvänder inte tomtsnutten ändå.Om du är "nyinflyttad" och vill ändra på något för en som bott där jämt,så är det som bäddat för konflikt.
Hur ofta händer det inte att nyinflyttade sätter upp plakat PRIVAT OMRÅDE eller PRIVAT MARK,och talar om att här får ni inte åka eller gå.För det är min mark eller väg och här får ingen annan vara eller fara.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Gullregn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 nov-11 kl 15:46 »
Hur stor är tomten??
Har han egen plats at parkera på?
Använder han en bit av eran för att det är svårarae att parkera på hans egna tomt?
Är det en schysst granne i övrigt som hjälper till?
isåfall skulle jag blunda!
Jag hade en granne som körde in på min uppfart med stor traktor,
han hade egen infafrt och säkert 100 gg mera land än jag,,jag lessnade då hans traktor gjorde så djupa spår i gegga på uppfarten så jag körde fast!
satte upp staket så han inte kunde köra in på min o sen svänga av på sin mark,,men då hade han redan uppfört sej illa i många år så det gjorde ingen skilnad i vår samvaro,,

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 17 nov-11 kl 16:07 »
Jag hade en granne som körde in på min uppfart med stor traktor,
han hade egen infafrt och säkert 100 gg mera land än jag,,jag lessnade då hans traktor gjorde så djupa spår i gegga på uppfarten så jag körde fast!
satte upp staket så han inte kunde köra in på min o sen svänga av på sin mark,,men då hade han redan uppfört sej illa i många år så det gjorde ingen skilnad i vår samvaro,,
Fast är inte det där starten till att vara med i 3:ans Grannfejden?

Jag tycker att man alltid ska vara bättre i sitt beteende än den man stör sig på. Då blir det oftast ingen konflikt.

Gullregn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov-11 kl 16:25 »
Fast är inte det där starten till att vara med i 3:ans Grannfejden?

Jag tycker att man alltid ska vara bättre i sitt beteende än den man stör sig på. Då blir det oftast ingen konflikt.

ibland går det inte att vara god hela tiden,,

den grannen,,stängde av mitt vaten o grävde upp mina vattenledningar fast jag hade servitut och det var inskrivet och tilochmed hans advokat sa jag hade rätt,jag vände andra kinden til i 10 år o låssades inte om hans oförätter,,sen sista året fick jag nog och satte uppp staket och anmälde hans svartbygge som han gjort på min tomtgräns och under almän väg!! byggde en tunnel under almän väg med el o avlopp i!
det var ingen normal grannne!!  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 17 nov-11 kl 16:44 »
Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig. Vi har en granne som har servitut på vår mark - faktiskt hela deras infart ligger på servitutet. Så långt är väl allt ok men saken är då att grannen hela tiden "utökar" servitutet så nu har de en parkering och en uppställningsplats utöver gränsen samt slänger de sin kompost över på vår sida  :P Vi har prövat att sätta ett enklare eltrådsband (utan ström)där vi tyckt att grannen skulle sluta att utöka men konstigt nog så ramlar tråden ner ideligen så det har vi gett upp men det kan ju vara värt att prova att lite försynt markera din tomtgräns.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #14 skrivet: 17 nov-11 kl 17:18 »
Hej! Jag behöver råd i en känslig fråga. Vi har en granne som jobbar med olika tjänster åt kommunen. Han använder sig då av en sk dumper. Han har för ovana att parkera på en del av vår tomt som är oinhängnad. Där har det nu blivit djupa spår eftersom maskinen väger 2,5 ton minst. Nu börjar jag ledsna.Vad ska man säga och vad ska man göra utan att det blir allt för sura miner? Vore väldigt tacksam för svar och få höra era synpunkter eller är det jag som är gnällig kanske?  ???

Är det en del av er tomt som ni behöver till något annat?

Vad skulle ni göra med marken om dumpern inte parkerades där?

Finns det någon annan stans han kan parkera som skulle passa bättre?

Om det är så att ni har en liten tomt på några hundra kvadrat är det klart det är en ganska stor del ni inte kan använda och dessutom blir det fult. Har ni en hektarstor gård kanske det kan vara bra om ni tänker över om det faktiskt är ett så stort problem för er- eller er mark att dumpern står där.

Som någon annan också sa- kanske är det enda vettiga markplätten som finns i närheten av grannens bostad?

Om det är så att ni är nyinflyttade och grannen hör till byn sedan urminnes generationer rekommenderar jag varmt kaffe o bulle alt öl enl gängse tradition i trakten. Om det är så att han alltid parkerat där, hans farfar också, för att slippa gå en lång omväg hem sent på kvällen efter jobbet, så är det troligen ni som behöver tänka om lite om ni vill ha det lugnt och harmoniskt hemma och i byn. Om ni förklarar att ni vill ha en platt fin gräsmatta utan märken och hellre vill att han får det besvärligt för att ni ska ha en plätt mark som inte används till något vettigt, då får ni det nog lite krångligt framöver. Om ni däremot berättar att ni tänkt ha en hage där, bygga vedbod eller att det är enda stället i trädgården där ni har kvällssol, då blir det nog lite mer motiverande för grannen att tänka om, särskilt om ni har förslag på en lösning. Det kanske finns någon stans på hans mark där det skulle passa bra också, som han helt enkelt inte tänkt på eftersom han är van att ställa dumpern där på er mark?

Se er gärna omkring lite i byn hur det går till mellan andra grannar, eller mellan er själva och andra grannar eller mellan er granne och andra grannar. Hur gör folk- håller man sig för sig själv och sätter upp "Privat"- skyltar, eller hjälps man åt o plöjer varandras åkrar, handlar om någon är sjuk, klipper gräs när grannen är på semester, har jag min dumper hos er så hjälper jag er gärna med veden...

Er "dumpergranne" kanske har hjälpt alla grannar att köra grus till deras husbyggen osv och är väldigt omtyckt, att ha dumpern på er gård kan visa att han accepterar er och vill bjuda in er i bygemenskapen och inte är rädd för er, han kan alltså göra det som en fin gest genom att behandla er som folk är mest. Eller så kan han vara en erkänt störig typ som sabbar för alla på olika sätt, kör sönder marken med mening. eller någon av tusen varianter däremellan, inkl total helt enkelt neutral, valde bara bästa parkeringsplatsen utan att tänka närmare på om den passar bättre till något annat eller att det skulle bli problem.

Hur ni bör agera beror såklart på omständigheterna och vad ni har för mål- att ha rätt eller att ha det bra. De två alternativen kan behöva helt olika strategier, som kan ligga förvånansvärt långt ifrån varandra.

Det man vill är ibland något annat än det som är.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 nov-11 kl 17:19 »
Nu börjar inbördeskriget.

Händig Man

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 nov-11 kl 17:22 »
Nu börjar inbördeskriget.

var, var jag vill va me ;) LOL

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 17 nov-11 kl 17:30 »
nej, det är dumt att börja ett krig för utnyttjande av en liten markplätt - fast det är fler än en granne här omkring som blivit osams om pluttbitar, två av dom pratade inte med varann på 15 år  :'(
Och så vill iaf inte jag ha det, då är det bättre att backa och låta dom hållas så länge man inte blir direkt lidande på det. Och en granne med användbara maskiner ska man inte förakta - håller man sig sams kan man kanske få hjälp  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser