Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttan i använda plywood i hus-på-hjul bygge?  (läst 5443 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Nyttan i använda plywood i hus-på-hjul bygge?
« skrivet: 18 nov-11 kl 20:47 »
Hej alla,

Jag har en idé om att bygga ett litet hus-på-hjul och leva "off-grid".

Jag har läst en hel del om detta på sista tiden och sett på fler youtube-videos än vad jag kan minnas, både svenskt och utrikiskt (läs amerikanskt). Det jag kan se är att nästan alla använder plywood i byggkonstruktionen, både golv, väggar och tak får ett lager med plywood. Jag har förstått att plywood både fungerar som fukt och vindspärr.

Frågan jag har just nu handlar om plywoodens fördelar mot nackdelar och då specifikt om att INTE använda plywood alls! Alltså att ersätta plywood mot andra material.

Plywooden innehåller lim som inte alltid är hälsovänligt och då jag vill försöka bygga vagnen så naturligt och giftfritt som möjligt så vill jag undvika även produkter som innehåller lim och lösningsmedel. Som vindspärr kan man använda vindpapp. Men hur kan man ersätta plywoodens fuktspärrande egenskaper utan att behöva sätta upp plast? Plast vill jag undvika helt! Jag förstår även att plywooden hjälper till att göra hela konstruktionen stabilare, men jag vet att det går att lösa med andra metoder.

Så finns det bra ersättare som fuktspärr som inte bygger på plast?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Brasa

• Västmanland
SV: Nyttan i använda plywood i hus-på-hjul bygge?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-11 kl 21:57 »
Vad är det i limmet som är giftigt? trälim brukar ju vara gjort på hushållsprodukter?
Plast varför skulle det va farligt i en vägg? Då måste väll tangentbordet va farligare för där har du väll fingrarna?
Förstår inte riktigt hur du tänkte?

Alltså jag har full förståelse för om man vill bygga hälsosamt & miljösmart men det borde ju vara mer att bygga bestående som finns om 300år & energismart så att man inte förbrukar så mkt yttre energi?

Gillar iden med en liten koja :)
Ja vad ska vi börja?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 18 nov-11 kl 22:05 »
Vad är syftet med fuktspärren i din tilltänkta konstruktion? Ta en funderare på det till att börja med, beroende på vad du väljer för slags isolering i väggarna, ventilation, uppvärmningssätt osv så kanske du kan komma undan utan fuktspärr och det räcker med vindskyddspapp.

Ta gärna en titt på byggsättet hos gamla järnvägsvagnar med vagnskorg av trä, en bok jag kan rekommendera är Vagnlära, utgiven av dåvarande kungl. järnvägsstyrelsen. Förmodligen är någon upplaga från 1910-talet bäst när det gäller information om träbyggsätt.

Lim - antingen ingående i plywood eller för att limma ihop någon slags fackverkskonstruktion - tror jag inte du kommer undan om du ska bygga någonting som är tillräckligt lätt och hållbart för att i längden fungera som vagn utan att gistna och tappa formen efter några år med förflyttningar emellanåt.

_ingemar_

« Svar #3 skrivet: 18 nov-11 kl 23:40 »
vanlig plywood är ingen fuktspärr vad jag vet tunna träskivor som är ihoplimmade korsvis i flera lager
fördel med plywood är lätt & stark
nackdel är priset
behovet av fuktspärr beror mest på isoleringens egenskaper

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 00:42 »
Vad är syftet med fuktspärren i din tilltänkta konstruktion? Ta en funderare på det till att börja med, beroende på vad du väljer för slags isolering i väggarna, ventilation, uppvärmningssätt osv så kanske du kan komma undan utan fuktspärr och det räcker med vindskyddspapp.

Ta gärna en titt på byggsättet hos gamla järnvägsvagnar med vagnskorg av trä, en bok jag kan rekommendera är Vagnlära, utgiven av dåvarande kungl. järnvägsstyrelsen. Förmodligen är någon upplaga från 1910-talet bäst när det gäller information om träbyggsätt.

Lim - antingen ingående i plywood eller för att limma ihop någon slags fackverkskonstruktion - tror jag inte du kommer undan om du ska bygga någonting som är tillräckligt lätt och hållbart för att i längden fungera som vagn utan att gistna och tappa formen efter några år med förflyttningar emellanåt.

Hej,

Den boken ska jag se efter, tack för tipset.

Att jag ska ha en fuktspärr handlar mer om att "man ska ha det" än något annat, under tiden som har gått sen jag skrev min första fråga i tråden så har jag kommit på att isoleringen av viktskäl måste bli cellplast och då är ju frågan redan besvarad! Tyvärr måste jag acceptera att isoleringen inte är mer naturlig, men man kan inte få allt! I en annan tråd läste jag att kombinationen cellplast och vindpapp var utmärkt lösning för att inte få fuktskador i väggarna!

Jag skippar således plywooden för att minska vikten och även kommer närmare ett bygge i så nära 100% naturmaterial som möjligt. Om jag kan hitta cellplasten begagnat så är det ett stort plus eftersom den då redan är "miljöbelastad" en första gång vid tillverkningen - jag behöver då inte köpa helt ny som tillverkas bara för mig!

Uppvärmning så långt i planen är att sommartid ha solvärmare till varmvatten, lagrat i en ackumulatortank med golvvärme. Under vintern en vedkamin som även den är kopplad så att den värmer vatten till acktanken.

/Andreas

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 nov-11 kl 08:15 »
Masonit är ett naturligt limfritt material som kan hjälpa vagnen att bli vridstabil med minimal viktökning. Funkar även som vindbarriär, så då kan man spara in på vindpappen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 19:51 »
En anledning till att använda plywood är att man styvar upp vagnen betydligt.
Vilket innebär att man kan bygga lättare utan strävor vilka i sig liksom reglar är köldbryggor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 19:58 »
.....å de strävor som behövs kan man göra i ett lätt träslag, t.ex. asp.....
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 20:16 »
.....å de strävor som behövs kan man göra i ett lätt träslag, t.ex. asp.....

tvärstöttande reglar, eller strävor,  var just vad jag tänkte på :)

Måste erkänna att jag inte själv tänkte alls på masonitskivor. Kanske ska överväga det

/Andreas

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 21:35 »
Min vagn är byggd helt utan plywood. Plyywod släpper ifrån sig Formaldehyd :)

För att komma ner i vikt kan du använda lättreglar. Kolla här http://36organicm2.blogspot.com/2010/11/lattreglar.html#comments jag tänker att man gör dom med 45reglar så att de blir maximalt lätta.

Cellplast skulle jag verkligen avråda ifrån. Testa att riva en gammal husvagn så förstår du snart varför. Cellplast transporterar inte fukt särskilt bra vilket gör att fukten kommer åt att börja äta på träkonstruktionen. Jag skulle satsa på en diffusionsöppen konstruktion med ekovänliga material som tillexempel Ekofiber, återvunnet tidningspapper. Det är det jag har i min vagn och det här med öppen eller stängd konstruktion är nästan religion så bilda dig en egen uppfattning. Men betänk att man byggt diffusionsöppet till för sextio år den med bra resultat och att vi på senare tid haft många "sjuka hus".

Intressant med accumulatortank i en liten vagn :P ska bli kul att följa ditt projekt!

Här skriver jag om min vagn och länkar till filmer från den och mina vänners, kanske kan inspirera eller nåt :)
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/06/08/hello-world/

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #10 skrivet: 19 nov-11 kl 22:09 »
Min vagn är byggd helt utan plywood. Plyywod släpper ifrån sig Formaldehyd :)

För att komma ner i vikt kan du använda lättreglar. Kolla här http://36organicm2.blogspot.com/2010/11/lattreglar.html#comments jag tänker att man gör dom med 45reglar så att de blir maximalt lätta.

Cellplast skulle jag verkligen avråda ifrån. Testa att riva en gammal husvagn så förstår du snart varför. Cellplast transporterar inte fukt särskilt bra vilket gör att fukten kommer åt att börja äta på träkonstruktionen. Jag skulle satsa på en diffusionsöppen konstruktion med ekovänliga material som tillexempel Ekofiber, återvunnet tidningspapper. Det är det jag har i min vagn och det här med öppen eller stängd konstruktion är nästan religion så bilda dig en egen uppfattning. Men betänk att man byggt diffusionsöppet till för sextio år den med bra resultat och att vi på senare tid haft många "sjuka hus".

Intressant med accumulatortank i en liten vagn :P ska bli kul att följa ditt projekt!

Här skriver jag om min vagn och länkar till filmer från den och mina vänners, kanske kan inspirera eller nåt :)
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/06/08/hello-world/

Jag vet inget om ekofiber annat än att det tillverkas av återvunnet tidningspapper. Men innehåller inte även det "gifter" i form av bindningsmedel/brandskyddsmedel osv?

Lättreglarna är ju ett helt lysande tips, tack för det. Jag har även köpt boken Vagnlära, via Bokbörsen.se, som Torbjörn tipsade om lite högre upp. Vad jag kommer göra framöver är att skaffa mig så mycket kunskap som möjligt omkring detta och även fundera på saker som hur stor vagn jag vill ha (alltså hur tung den kan få vara och gå att köra med mitt B-körkort).

Snickarn,jag har sätt dina videos och även läst om din lilla vagn, bra inspiration :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 20 nov-11 kl 12:33 »
Det är behandlat med borsyra till 5% men det är jämförelsevis med annan isolering väldigt "bra". Tror det finns annan isolering som innehåller mer miljövänlig behandling. Kolla upp linull annars men det är dyrt  :-X
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser