Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skiffertak  (läst 2166 gånger)

törnrosa

• Värmland
skiffertak
« skrivet: 21 nov-11 kl 16:42 »
Jag har fått rådet att ha osläckt kalk på skiffertaket på mitt torp.
Det skulle vara bra mot mossbildning (det fanns inte så mycket!)
I samband med ditsättningen av ny hängränna så gjorde snickaren detta.
När jag var där i helgen hade det regnat lite och inomhus under nocken kändes det en otrevlig lukt! :'(
Börjar undra så smått om jag gjort något tokigt?
Någon som vet?

onkelskruttet

• Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
SV: skiffertak
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 17:49 »
Vette sjutton, vid reaktion med vatten så blir ju alltihop starkt basiskt vilket inte är så nyttigt, vet inte riktigt hur det reagerar med spiken som kan va kopaprspik ifall det är skiffertak, men kan ta reda på svaret av murare som jobbar jsut med o släcka och bränna osläckt kalk.

Vet att man har gett som råd att kasta trädgårdskalk på taket men det är något helt annat än osläckt kalk. Känns som om det kan vara klart negativt mot hängrännor m.m. samt att det bildas en hård kalkförening eller vad det nu blri när det reagerar med vatten. Kan du se vart kalket har hamnat?
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

Lena K.L.

• Södermanland
SV: skiffertak
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 08:14 »
Ett annat bra tips för att hålla bort mossa på tak är att sätta fast en koppartråd på nocken. Det är en långsiktig behandling, men väldigt effektiv. Regnet får med sej lite kopparjoner som sprids över taket och gör att mossa alger å lavar inte trivs!  :)

Det där med kalk har jag ingen som helst erfarenhet av, så där kan jag tyvärr inte va till nån hjälp :(
  Mvh Lena
man harnte roliare´n man jörse

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser