Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur litet kan man bo med familj?  (läst 12303 gånger)

goldqueen

• Värmland
Re:Hur litet kan man bo med familj?
« Svar #20 skrivet: 15 feb-07 kl 09:00 »
Citat;
God morgon!

Vi bor 2 vuxna, 3 barn och 4 katter på 50 kvm. Barnen har  det "enda" rummet, de sover i en våningsäng och vi sover i vardagsrummet. Sen har vi oxå en bäddsoffa när vi lånar syrrans barn ibland. Min själa plats är den lilla pinnstolen vid öppna spisen.
slut på citat.

Tja så kan man också bo: !!! MEN det behöver man inte. OM MAN inte har en karl/kvinna som ”ska” klara ”allt” själv. Men om ni som sambos tröttnat på  leva på svältgränsen så kan ni alltså tex söka ett HUS eller FLOTT LÄGENHET  med vanlig kallhyra på tex 6000 Kr månaden där ni endast – om nu ni och er levnadspartner tjänar en oansenlig summa pengar per månad – kan få bostadsbidrad- trots att alltså hyran är ”hög” kan leva och bo med småttingar. JU högre hyra, ju förmånligare för ER. HAR NI INTE FATTAT DET????

Jag förvånas fortfarande över hur folk hellre betalar 2000 kronor  i kallhyra plus allt annat än att få ett HUS för tex 6000 i hyra på papper där de själva betalar tex 1200 kronor i kallhyra varav resterande 800 kommer från bostadsbidrag!!

Är ni i så otroligt jättebra lägenheter om 50 kvm eller har ni inte fattat att ni bor i SVERIGE??

PS. Jag upplyser EDER så länge jag vet vad jag snackar om !!  Kram  PÅ ER.

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 15 feb-07 kl 09:10 »
HAR NI INTE FATTAT DET????

Är ni i så otroligt jättebra lägenheter om 50 kvm eller har ni inte fattat att ni bor i SVERIGE??

Personligen tycker jag att det är sympatiskt att försöka rätta mun efter matsäck och inte ligga samhället till last. Att även vara mindre beroende av myndigheter och slippa bli kontrollerad.

Om alla skulle fuska, så skulle de som verkligen behövde hjälp inte kunna få den. Det är också en etisk fråga. Ska välfärdssystemet urholkas genom fusk? Man måste inte vara dum bara för att man är ärlig.

goldqueen

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 15 feb-07 kl 19:43 »
Så här såg det ut för mig och min familj för något år sedan som ett exempel.

Jag och min levnadspartner (vi var ej gifta) hade helt plötsligt 2 barn. När minsta barnet kom så blev lilla torpet vi bodde i vattenskadat. Eftersom min man inte kunde tänka sig att bo någonannanstans även under renoveringen så blev han kvar och jag flyttade.

Jag hade lägsta föräldrapenningen på typ ett par hundra om dagen och skaffade mig en lägenhet som var på 5000 kr / månaden i kallhyra.

Vad hände? JO, bostadsbidraget som kommer från försäkringskassan blev för min del ca 3800 kronor därmed betalade jag själv endast 1200 kronor. Men hyresvärden fick ju alltså in hela summan.

JAG har inte lurat någon. Och det är inte något som är fel på pengarna tycker i alla fall inte hyresvärden som fick in dom, och inte jag heller.

Jag bara förstår inte varför inte fler tar reda på sina rättigheter.
MAN måste inte bo litet bara för att man inte har så mycket pengar. Man måste inte hyra det skabbigaste torpet (som vi gjorde alltså först) för att man  har lite med pengar. Man har rätt att bo drägligt. Det finns normer och mallar. Så det var alltså det jag ville förmedla med mina tidigare inlägg.

Hur gick det sen då? Jo efter ett år så var torpet renoverat, jag sa upp lägenheten och vi flyttade tillbaka (för att upptäcka att nu ville gubben helt plötsligt till USA).

TJENA men även om man är alternativare och kanske har dålig inkomst, bra inkomst så om inkomsten kommer från försäkringskassan pga pension, sjukdom osv SÅ då duger pengarna, men kommer dom från ett BIDRAG som man har rätt att få, så duger inte pengarna?? Hur resonerar man då?

Man sliter väl inte på välfärden, på staten, på andra människor, för att man råkar ha det "dåligt" ställt.??

Det tyckte inte jag i alla fall, fastän jag fick både föräldrapenning och bostadsbidrag....

Kram nu då på er.

Cedala

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 feb-07 kl 21:43 »
God afton!

Så här är det; Vi har hittat vårt drömställe och vi ÄLSKAR det!
Klart vi vill bygga ut/nytt någon gång, men även när vi bodde i radhus i stan delade alla 3 barnen på ett rum.
Med våra barn är det oxå så att även om dom HAR egna sängar, så vill de oftast sova ihop. (just nu ligger minstingen i vår säng och de andra 2 i bäddsoffan.... :))
Alltså inga barn i deras eget rum utan alla i vardagsrummet.

Vi bodde förut på 75 kvadrat.....MEN va hemskt att bo i radhus!!
Här är man ju liksom.....fri.....?
Man kan (om man nu skulle vilja.... ;)) gå ut på morgonen o kissa i rabatten, rufsig i håret och en jätte prilla under läppen utan att "paret-brevid-med-likadana-träningsoveraller" tappar hakan......typ.
Barnen är skitiga, men så är de ju ute ca 80% mer än va de var i stan....
Vi har haft ALLA barnens kompisar här idag, ca 15 barn som sprang omkring på tomten o byggde koja, mata hönsen, borsta geten osv. HELT opretantiöst, tycker jag. Ikväll har vi legat framför brasan och spelat memory.
Vi är liksom....NÄRA mer nu.

Till sist vill jag tillägga att min man (om man nu skall diskutera pengar... ::)) får ut ca 24000 och jag ca 11000, mao kan vi vara skuldfria om vi fortsätter att bo billigt ett tiotal år framåt.

OCH VEM F"¤%&N VILL INTE VARA SKULDFRI?????

Jag har i alla fall hittat HEM! ;D
Hoppas ingen som bor i radhus tar illa vid sig, ang träningsoverallerna.....

Cedala.

Sommartorparn

« Svar #24 skrivet: 15 feb-07 kl 21:46 »

Hoppas ingen som bor i radhus tar illa vid sig, ang träningsoverallerna.....

Nu får jag problem. Har just flyttat till radhus och planerar att köpa en mörk träningsoverall för att lura fästingarna när det är dags för att plocka nässlor och bär i skogen. Hmm, vad ska jag då ta på mig?

Cedala

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 feb-07 kl 21:55 »
Nu får jag problem. Har just flyttat till radhus och planerar att köpa en mörk träningsoverall för att lura fästingarna när det är dags för att plocka nässlor och bär i skogen. Hmm, vad ska jag då ta på mig?

Shit, alltså......hmmm.... JAG VET! Jag kan skicka ett "gratis" helly-hansen underställ till dej i stället??
Vi får 2 st sådana om året på jobbet!
Det e mörkblått och smiter åt härligt på kroppen!! ;D ;D :-*
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 21:56 av Cedala »

Cedala

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 feb-07 kl 22:08 »
Det verkar som om många alternativare inte fattar ekonomi?  
Jo, vi fattar ekonomi. Det är väl just det vi ("alternativare") gör??
Jo, vi fattar att vi bor i Sverige.

Vi vill bara sträva efter att i möjligaste mån vara ekonomiskt oberoende. För många är ju det att ha miljarder på banken. För oss är det att slippa köpa potatis. (och mjölk och kött och grönsaker och ägg och.....tja, vatten)

::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Cedala, lite på krigshumör idag....

Inkka

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 15 feb-07 kl 22:21 »
Jag vill inte leva mer på samhället än vad som är nödvändigt. Förstår inte varför man skulle göra det. Kanske är jag naiv, men jag tycker bidragen ska finnas för dom som verkligen behöver dem och inte för folk som använder "knep".

Tex så har vi inte riktigt råd att ha bil -alltså har vi inte bil, eftersom vi egentligen inte heller behöver en (vilket inte alla som har en behöver heller). Vi bor i stan. Det går massor av bussar här.

Vi är berättigade till 200 kr/mån i bostadsbidrag för den lägenheten vi bor i nu. Vi har valt att inte ta det nu för att vi inte vet i förväg hur mycket vi kommer att dra in på somrarna när min man jobbar. Det är en jätteliten marginal där, och vi vill inte riskera att behöva betala tillbaka. Visst skulle vi säkert kunna ta en större lägenhet och då få mer i bostadsbidrag. Men, som någon sa, man får faktiskt rätta mun efter matsäcken.

Vi lever på rätt lite pengar nu. Gubben pluggar och har csn. Jag är föräldraledig och har bara lägstanivådagar (60 kr/dag) kvar fram till att tvåan kommer. Jag jobbade i somras och lite kvällar och helger nu under hösten. Men, nu är jag bara hemma. Min man jobbar när han har lov. Jag är faktiskt lite stolt över att man faktiskt kan leva på lite pengar.

Skulle jag som Cedala bo på ett sånt drömställe skulle jag inte lida av om det inte råkade vara så många kvadrat boyta. Lider inte heller nu av att det är litet där vi bor... Men, det är dock en lägenhet på tredje våningen. :-\  Skulle inte göra det hela bättre om det fanns några rum till. Det är ju naturen man vill åt ju...

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser