Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  man vinner på att vara öppen  (läst 2548 gånger)

ildiko

• Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
man vinner på att vara öppen
« skrivet: 17 apr-04 kl 22:27 »
Läste inlägg här om mlm och tycker att det är värt att uppmärksammas igen.

Precis som det finns seriösa och inte seriösa ”vanliga” företag, män, kvinnor, målare, bagare, forskare, djuruppfödare, fransmän, odlare osv. så finns det seriösa och icke seriösa mlm-företag.

Jag är en  kvinna ,mamma, vän, matte mm. som studerar naturmedicin. Samhället subventionerar tyvärr inte min utbildning men jag har länge känt att det måste finnas ett alternativ.

Idag arbetar jag med ett mlm-företag 10 timmar/vecka och jag måste säja att jag varken arbetat eller på annat sätt kommit i kontakt med någon företagsverksamhet som är så rättvis.
Det spelar ingen roll om du är kvinna, man, gammal, ung, svart, vit, blå eller grön…..det spelar ingen roll om du har kontakter eller inte, är tjock eller smal, om du heter Larson, Chetmaerbamh eller von Goldstein i efternamn: Alla har samma förutsättningar alla arbetar under samma villkor. Vad är det som är oseriöst med det?

Pyramidspel? Nä, det har INGENTING med spel att göra, tvärtom .Dessutom är pyramidspel olagliga i Sverige.
Påståendet att bara några få på toppen tjänar pengar håller inte eftersom du omöjligt kan tjäna några större pengar om inte dina distributörer, deras distributörer osv. gör det. Ju mer pengar mina distributörer tjänar desto bättre tjänar jag…det finns ingen annan väg, det är ju det företaget betalar mig för. Jag tjänar alltså pengar på att hjälpa andra att tjäna pengar. Hur oseriöst är det?

Produkten då?????
En juice gjord på den mest näringsrika råvaran man hittills har analyserat. Då trädet vägrar att lämna frukt ifall man konstgödslar eller behandlar med gifter kan man vara helt säker på att alltid ha tillgång till en superekologisk vara fullproppad med antioxidanter från naturens vishet. Hur oseriöst är det?

Hälsoeffekterna då? 12 av 10 vill ha en ny flaska nästa månad (det finns billigare juicer som dessutom smakar bättre!) Min hälsa har blivit betydligt bättre, jag har en energi som jag nästan hade glömt att jag hade. Många människor vittnar om det samma. Det känns kul ska ni veta! Hur oseriöst är det?

De tusentals människor som arbetar med att plocka frukten (folk i franska polynesien) står under en arbetsskyddslag som gör att de inte får arbeta hur mycket som helst och inte till hur låg lön som helst (ovanligt i fattiga länder)
Många människor har fått ett jobb och staten har blivit rejält stärkt då frukten har blivit den främsta exportvaran.
För detta fick
Företage erhöll den 11 februari en utmärkelse av FN, för deras arbete kring CSR (Corporate Social Responsibility).
Tror ni att FN skulle dela ut ett pris till ett pyramidspel.

Jag vill inte påstå att mlm är ”rätt” för alla men att det är en genialisk möjlighet för många! Definitivt värd att studera.
Vi ägnar i snitt endast två timmar/dag till det vi verkligen vill göra. Livskvalitee är att ge det mer tid, och att ha råd med det.

Om ni är nyfikna råder jag er att kolla upp företaget noga.
Är det seriöst?
Är de medlemmar i DF (direkthandelsföreningen eller liknande?
Får man betalt minst en gång per månad?
Känns personerna ni talar med ärliga, lägger de alla korten på bordet, svarar på era frågor?

Jag har läst en del av era inlägg och beundrar er för att ni LEVER efter det ni tror på, att ni fortsätter att tro. Önskar er alla att få mer av det som är eran egen sanning.
/Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

JooSi

• Kärlek och Grön Anarki.
    • eldartisteri
Re:man vinner på att vara öppen
« Svar #1 skrivet: 20 apr-04 kl 23:30 »
Jag har släktingar som gör liknande saker och tjänar tokbra på det, jag har inga invändningar emot dem för att de tjänar mycket pengar, genom många timmars arbete och dessutom på bevisligen bra produkter. Till mig säjer de jämt att det är frihet för dem, och att de snart antagligen slipper arbeta något mer för de tjänar så bra...

Men jag anser inte att det frigör sig från samhället (även om de tjänar sina pengar på ett alternativt sätt) så är de fortfarande i högsta grad beroende av alla de tjänster som de får tillgång till via pengarna. Att frigöra sig på så sätt att man har råd med allt är väll bara att skapa ännu en förbindelse till marknads ekonomin (som jag anser bringa oss miljöförstörelse och orättvisor). Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag har bara en känsla av att vissa som börjar med denna form av arbete inte ser något slut... Tillexempel mina släktingar... jag tror aldrig att de kommer bli nöjda, hur mycket de än tjänar, och vad är då meningen?... även om de säger det till mig, "jomen vi mår bra", när jag träffar dem och de försöker kränga mig produkter som jag ändå inte behöver, så verkar de onekligen som att de aldrig finner förnöjsamhet i att vara där de är....

Det finns säkert människor som trivs med arbetet och kan finna en plats av förnöjsamhet och enkelhet i en enkel inkomst (som tex. ildiko verkar det...), men det är inte så man försöker locka människor till att delta i denna form av försäljning. (min far har varit med och hjälpt till att arrangera en så kallad "dream weekend") som gick ut på att folk från olika länder fick visa för intresserade hur otroligt rika de hade blivit på detta jobb.... Fine känner jag, bra för dem, men alla kan inte bli så rika, det är ett faktum, vår jord kan inte betala med naturresurser på en sån levnadsstandardsnivå, och redan där finns en inbyggd ojämlikhet känner jag...

Rätta mig om jag har fel, men måste det inte alltid finnas någon "underst" som jobbar för att sälja produkterna? Och de som tillslut bara kan sitta ner och få pengar på andras arbete är inte det ett slags utnyttjande?

Jag vill inte kritisera! Bara ställer frågor utifrån den känsla jag har bildat mig kring liknande arbetssätt... Hoppas du kan besvara dem!

Med Vänliga Tankar. /doc
« Senast ändrad: 20 apr-04 kl 23:34 av doc »
En dag kommer maktens natur besegras av naturens makt. En dag kommer kärleken till makten besegras av kärlekens makt. Så bringa kärlek och låt naturen vara mäktig så kommer du att förstå att naturens makt också är kärlekens.

ildiko

• Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:man vinner på att vara öppen
« Svar #2 skrivet: 21 apr-04 kl 00:14 »
Du har rätt i att man inte frigör sig från samhället helt och hållet,men det är en möjlighet till att på ett självstyrande sätt ta sig till sina mål (vad dessa nu må vara)
Pengar är definitivt inte allt här i världen.....men nyckeln till resten.
Självförsörjning är en mycket bra tanke och du ska veta att jag förstår den för jag fantiserade så gott som varje kväll i min barndom att bygga mig en egen fristad i skogen där jag skulle ha djur och barn.Där allt gick runt, där allt hade sitt syfte.
Det jag gör idag (och det ni gör!) är olika uttryck för att kunna närma mig mer av min sanning, dvs. det som jag längtar efter.

Ingen kan på något sätt bli utnyttjad i systemet eftersom det bygger på att man bara kan tjäna pengar (förutom lite på sålda produkter) om man lyckas hjälpa andra att göra det.
Vi "värvar" inte nya distributörer, vi "sponsrar" nya distributörer som vill vara egna med ändå ha ett system som fungerar och har fungerat för väldigt många andra.
Det går inte ut på att tjäna några snabba pengar utan att arbeta...man måste arbeta några timmar i veckan, annars fungerar det inte.

Hur många vi som enskilda distributörer sponsrar ser väldigt olika ut eftersom vi har olika ambitioner och olika mål. Gemensamt är att det viktigaste är att vi behöver hjälpa dem att lyckas....annars kan vi inte tjäna pengar.

Man vinner på att hjälpa andra, man tjänar pengar på att hjälpa andra tjäna pengar.....om man nu måste ha pengar (jag behöver det nu) , så är det ett genialiskt system där man kan tjäna mer och mer pengar utan att arbeta fler och fler timmar/vecka. Detta är något som möjligör att man kan syssla med annat som är viktigt för en.

Du frågar vidare "är det inte alltid någon som måste vara underst"?
Jo, men inte samma personer,de rör ju på sig uppåt hela tiden annars dör systemet. Annars skulle företaget kolapsa.Om de som är "underst" stanna där stagnerar allt och företaget (med distributörer som hållt på längre) skulle rasa.

Alla de som har kommit längre än mig har gått exakt samma väg. Ingen har köpt sig till en plats, ingen har haft rätt efternamn, rätt hudfärg, kön eller liknande.
Jag har tyvärr inte funnit något annat företagande där alla har exakt samma förutsättningar och måste arbeta under exakt samma villkor.

Vidare "finns det de som bara kan sitta ner och få pengar?"

Det finns människor som har arbetat länge med detta och har en växande inkomst som fortsätter komma in trots att de inte arbetar mycket med detta. Men ingenting är statiskt så länge man inte jobbar för det.
Att arbeta med mlm är just att skapa sig en energikälla som ,till viss mån, blir mer och mer självgående.Att komma till den punkten du talar om är att gå en väldigt lång väg, det är omöjligt att komma dit utan att ha hjälpt många andra människor.

"Tjäna pengar på andras arbete?" nä, tjäna pengar på att du har lärt andra (och fortsätter att stödja dem till) att tjäna pengar. Man får inte pengarna av sina distributörer och deras distributörer osv. Man får det FÖR sina distributörer (av företaget) om man lyckas få dem att lyckas...och i sådana fall hur mycket.

Har fullständig RESPEKT för er som kommit så långt att ni är oberoende av pengar. Jag själv tycker defintivt inte att pengar är allt, men just NU är det nyckeln till resten.

Jag tjänar pengarna på att hjälpa andra att göra det och har alltid någon som visar vägen steg för steg. Det var det renaste sättet jag kunde komma på att göra det.

Tack för frågorna, hojta om jag missat något.

Önskar dig lycka till med det som du pysslar med och det som i nuet och i längden är rätt för dig!

MVH/
Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: Re:man vinner på att vara öppen
« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 21:07 »
Du har rätt i att man inte frigör sig från samhället helt och hållet,men det är en möjlighet till att på ett självstyrande sätt ta sig till sina mål (vad dessa nu må vara)
Pengar är definitivt inte allt här i världen.....men nyckeln till resten.
Självförsörjning är en mycket bra tanke och du ska veta att jag förstår den för jag fantiserade så gott som varje kväll i min barndom att bygga mig en egen fristad i skogen där jag skulle ha djur och barn.Där allt gick runt, där allt hade sitt syfte.
Det jag gör idag (och det ni gör!) är olika uttryck för att kunna närma mig mer av min sanning, dvs. det som jag längtar efter.

Ingen kan på något sätt bli utnyttjad i systemet eftersom det bygger på att man bara kan tjäna pengar (förutom lite på sålda produkter) om man lyckas hjälpa andra att göra det.
Vi "värvar" inte nya distributörer, vi "sponsrar" nya distributörer som vill vara egna med ändå ha ett system som fungerar och har fungerat för väldigt många andra.
Det går inte ut på att tjäna några snabba pengar utan att arbeta...man måste arbeta några timmar i veckan, annars fungerar det inte.

Hur många vi som enskilda distributörer sponsrar ser väldigt olika ut eftersom vi har olika ambitioner och olika mål. Gemensamt är att det viktigaste är att vi behöver hjälpa dem att lyckas....annars kan vi inte tjäna pengar.

Man vinner på att hjälpa andra, man tjänar pengar på att hjälpa andra tjäna pengar.....om man nu måste ha pengar (jag behöver det nu) , så är det ett genialiskt system där man kan tjäna mer och mer pengar utan att arbeta fler och fler timmar/vecka. Detta är något som möjligör att man kan syssla med annat som är viktigt för en.

Du frågar vidare "är det inte alltid någon som måste vara underst"?
Jo, men inte samma personer,de rör ju på sig uppåt hela tiden annars dör systemet. Annars skulle företaget kolapsa.Om de som är "underst" stanna där stagnerar allt och företaget (med distributörer som hållt på längre) skulle rasa.

Alla de som har kommit längre än mig har gått exakt samma väg. Ingen har köpt sig till en plats, ingen har haft rätt efternamn, rätt hudfärg, kön eller liknande.
Jag har tyvärr inte funnit något annat företagande där alla har exakt samma förutsättningar och måste arbeta under exakt samma villkor.

Vidare "finns det de som bara kan sitta ner och få pengar?"

Det finns människor som har arbetat länge med detta och har en växande inkomst som fortsätter komma in trots att de inte arbetar mycket med detta. Men ingenting är statiskt så länge man inte jobbar för det.
Att arbeta med mlm är just att skapa sig en energikälla som ,till viss mån, blir mer och mer självgående.Att komma till den punkten du talar om är att gå en väldigt lång väg, det är omöjligt att komma dit utan att ha hjälpt många andra människor.

"Tjäna pengar på andras arbete?" nä, tjäna pengar på att du har lärt andra (och fortsätter att stödja dem till) att tjäna pengar. Man får inte pengarna av sina distributörer och deras distributörer osv. Man får det FÖR sina distributörer (av företaget) om man lyckas få dem att lyckas...och i sådana fall hur mycket.

Har fullständig RESPEKT för er som kommit så långt att ni är oberoende av pengar. Jag själv tycker defintivt inte att pengar är allt, men just NU är det nyckeln till resten.

Jag tjänar pengarna på att hjälpa andra att göra det och har alltid någon som visar vägen steg för steg. Det var det renaste sättet jag kunde komma på att göra det.

Tack för frågorna, hojta om jag missat något.

Önskar dig lycka till med det som du pysslar med och det som i nuet och i längden är rätt för dig!

MVH/
Ildiko

har du räknat på hur många du måste ha under dig som säljer för att kunna få in 15.00kr per månad?? näää, trodde inte det,men om du nbörjar räkna på det ska du se att det inte är lika attraktivt längre,för allt går ju ut på att de under dig säljer,gör de inte det får du inga pengar.

Sågaren75

SV: man vinner på att vara öppen
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 16:31 »
Det är ju upp till var och en hur man vill tjäna sina pengar att bli helt självförsörjande är inte realistiskt, hur många kan kalla sig helt självförsörjande alltså producera allt dom behöver från minsta spik till all mat man behöver antagligen finns dom överhuvudtaget inte i denna värld.

Elin P

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 18:22 »
ildiko; en liten fråga bara: om det INTE är ett pyramidföretag (spel?) hur menar du då att ett pyramidföretag är oragniserat? Du tjänar på att rekrytera andra som ska köpa material, betala för träffar och "utbildning" o.s.v. ju fler du värvar desto mer tjänar du, eftersom du kommer högre upp i pyramiden.
Eller är det inte så????

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 19:59 »
Detta kan vara seriöst, men det finns många undantag, en godtrogen kan lätt bli blåst.

Vanliga företag har oxå kedjor, bonde, slakteri, grossist affär kund.
Tillverkare grossist importör detaljist kund.

Ju fler steg ju mer marginaler erfordras, därför är det ofta i en branch som har skitbilligt producerade varor, som säljs till överpris.

En stor del längst ner lyckas kränga till några bekanta.

Hälsokost, naturmedicin,smink, plastburkar, rengöringsmedel , tjuvlarm  osv.

Vet aldrig att jag behövt någon sådan leverantör.

En med god krämartalang kan visst göra en hacka.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser