Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte kan det väl vara en orpington?  (läst 2125 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Inte kan det väl vara en orpington?
« skrivet: 24 nov-11 kl 16:45 »
Köpte två småsyskon till min ensamma svarthöne/gotlans-kyckling. De skulle vara orpington bägge två. När jag hämtade dem var de ca 1,5 veckor kanske och den ena var lite ljusare än den andra och en liten aning mindre. Men det har den inte gjort utan skillnaden blir snarare större och större. Den större ser ut som en liten orpington nu, gul och rund i formen. Den andra ser ut som en sussex, vit med några svarta fjädrar i nacken och ett par i stjärten. Förutom att den fortfarande är mindre är den också lite slankare i kroppsbyggnaden. Finns det colombiafärgade orpington, eller är det en sussex? Till saken hör att uppfödaren hade bara gula och svarta orpington (var för sig) och ljus sussex, även dem för sig. Mig spelar det ingen större roll vilket av dem den är, men blev så förvånad när jag kom ut för någon vecka sedan och såg att den lilla svarta tussen den fått på huvudet efter dem kommit hit hade utvecklats till en colombiateckning - väldigt söt är den alla fall :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

• Gäst
SV: Inte kan det väl vara en orpington?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 17:13 »
Kan vara att han hade Orpington tsm med sussex kycklingarna, och att han råkade skicka med en Sussex.. Men dom är trevliga dom med.. :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 17:24 »
Nej, det var bara två kycklingar som kläckts av de han lagt på kläckning, de gick ihop med en grupp ursöta :-[ ankungar (var ju svårt att motstå dom måste jag säga, men vi skall inte ha ankor så jag lyckades ändå). Han hade nog kläckt de i tro att de var orpington, så det är om han fått med sig ett "fel" ägg. Ja, jag har en sussex, hon är mysig :) - och hon ser så otroligt rolig ut när hon springer ;D. Och rasen spelade inte så stor roll, har ju en blandgrupp för att prova mig fram lite vad jag gillar för raser och syftet med de här två små var ju främst att min kyckling skulle få ett syskon (och så blev det två för att de bara var två och jag tyckte synd om den andra om jag hade lämnat den).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-11 kl 20:16 »
Här är en bild på de båda "orpingtonarna" och min goa lilla Job-Rakel (svarthöna/gotlandshöna)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 20:57 »
Här är en bild på de båda "orpingtonarna" och min goa lilla Job-Rakel (svarthöna/gotlandshöna)

En är troligen sussex och en orpington.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 dec-11 kl 12:02 »
Ja, som framgår tidigare i tråden måste det vara en sussex ;), men jag köpte ju båda som
orpington så det var därför jag skrev så :D. En väldigt udda variant av orpington ;D

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 dec-11 kl 12:06 »
Ja, som framgår tidigare i tråden måste det vara en sussex ;), men jag köpte ju båda som
orpington så det var därför jag skrev så :D. En väldigt udda variant av orpington ;D

Vill du inte ha sussex, så kan jag gärna ta hon :) Har en o vill ha mer.. :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 12:31 »
Hehe, nej då, jag vill gärna ha henne :D. Min Mirjam är ju sussex så hon kan behöva en syster, hon är ju rätt mycket större än mina andra höns så hon känner sig nog rätt ensam - behöver en stor kompis :). Och tänkte ändå kläcka kycklingar till slakt efter henne för att få bra kycklingar som växer lite bättre och ger lite mer än det skulle bli av mina andra hönor, så då är det ju bara bra att ha en till sussex så blir det lite fler kycklingar :). Tror det kan bli rätt bra med sussex/hedemora-korsningar (har ju hedemoratupp) till det ändamålet :)

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-11 kl 12:53 »
Sussex är ju för söta :) Min sussex höna är ganska liten, men man ser att hon kommer bli större än Blommorna :) Har en Lohmann x Blandras.. (Tupp) Som hon ska få spendera några veckor med i sommar, blir nog fina slaktkroppar där också, Fluffen (Som tuppen heter) Är helvit och har växt snabbt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser