Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mignonanka tappar vingfjädrar  (läst 2740 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
mignonanka tappar vingfjädrar
« skrivet: 25 nov-11 kl 13:00 »
Hej Min mignontös ser förskräklig ut han har tappat vingfjädrarna. Och är lite naggad i nacken.
Min undran är kan ankgubben hon har rykt av dem eller är det ohyra? Hon är pigg å glad , äter å dricker.
Har nu flyttat henne i egen bur ifall det är ankgubben som är den skyldige. Han har som varit hårt på henne i sommar.
Letat efter ohyra på alla min ankor och höns men de ser så fina ut.
Vad för andra *symptom* ska jag leta efter?
mvh Emma
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 13:37 av saharatwin »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: mignonanka utan vingfjädrar
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 13:06 »
Är det inte bara som den ruggar då? Flera av mina ankor tappade nästan alla vingpennor på en gång, och sedan hade de häftiga blålila piggar som växte ut...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saharatwin

• Västerbotten
SV: mignonanka tappar vingfjädrar
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 13:42 »
Jag har inte haft ankor förut så jag vet faktiskt inte , vill bara höra mig för om jag behöver fundera över ohyra. Man vill ju ha välmående djur :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 13:51 »
Ohyra skulle inte sitta bara på vingarna. Om djuren har ohyra sitter det oftast inte på vingarna, utan runt kloaken och runt huvudet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 27 nov-11 kl 19:36 »
Alla mina andra ankor är jätte fina, de tappar inte alls fjädrar som hon gör..alla vingfjädrar är nu borta,
alltså jag kanske borde förtydliga att bara alla långa ving fjädrar är väck. Så hon är inte helt kal på vingarna.

Hon har ju varit ensam nu så det kan ju då intre vara hanen som dragit av dem...så vad ska jag göra? Behandla mot ohyra eller?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 27 nov-11 kl 20:51 »
Alla mina andra ankor är jätte fina, de tappar inte alls fjädrar som hon gör..alla vingfjädrar är nu borta,
alltså jag kanske borde förtydliga att bara alla långa ving fjädrar är väck. Så hon är inte helt kal på vingarna.

Hon har ju varit ensam nu så det kan ju då intre vara hanen som dragit av dem...så vad ska jag göra? Behandla mot ohyra eller?
Ankor kan få "plockade vingar" när dom ruggar. Ohyra är väldigt ovanligt på ankor då dom har så fet fjäderdräkt och badar mycket. Jag har faktiskt aldrig sett ohyra på en anka! Och jag har haft ankor i nästan 15 år. Hönsen hittar jag ohyra på varje år så det är ju inte synen det är fel på  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser