Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med kycklingarna!!!  (läst 2761 gånger)

Nygårdens höns

• Jämtland
Hjälp mig med kycklingarna!!!
« skrivet: 29 nov-11 kl 20:49 »
Mina kycklingar har dött eftersom och jag vet inte vad jag gjort!!? Men på ena hittade jag en massa små vita kryp och fjädrarna var borta helt under vingarna.... Kan de va kvalster el löss som gjort att mina kycklingar blir sjuka?? Hjälp någon snälla!

Paradisgården

• Västergötland
SV: Hjälp mig med kycklingarna!!!
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 20:53 »
Kan inte så mycket än tyvärr :-\
Men visst finns det väl nåt som heter fjäderätare?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 20:58 »
Ja, det finns något som heter fjäderätare/fjäderkvalster, kan tyvärr inget om det, kolla på google!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 21:19 »
Börja med att spraya med något insektmedel, i en akutsituation som du har nu kan du ta nästan vad som helst typ Radar. Det har dom flesta hemma. Spraya in i din egen handflata (för att inte riskera att kycklingen får det i ögonen) och stryk/gnid in det under vingarna och under kloaken.  Fjäderätande kvalster tar nog inte livet av kycklingarna, däremot kan löss och blodkvalster göra det. Skynda dig och leta rätt på ett insektmedel och ge dig ut och behandla. Kolla också inredningen, den kan vara full av ohyra. Lycka till.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Nygårdens höns

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 21:24 »
Åh absolut!!! jag ska googla och ringa till vetrinären igen, som då inte hade något svar sist..
Tack för svaren!!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 21:31 »
Hur gamla e dina kycklingar? Den vanligaste anledningen till att kycklingar dör här hos mig är Koccidios. Fjäderätarna går på redan nedsatta djur och det kan vara därför det är mycket på de döda små.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 21:31 »
Kan du ta en bra närbild och lägga ut här så underlättar det bedömningen om vad det är. I morgon kan du åka till närmaste landbruksaffär och köpa tex Chokspray. Hittar du annat insektmedel redan i kväll är det bra om dom får en liten behamdling. När det är så illa att dom dör har dom inte mycket reserv att gå på. Hårdkoka några ägg och ge dom, det ger lättillgänglig energi.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 21:33 »
Gärna blandat med yoghurt och havregryn.... då har du täckt upp det mesta ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Nygårdens höns

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 nov-11 kl 08:12 »
Dom äter jätte bra men jag kan ge dom lite av allt de där. jag kläckte fram dem i slutet av juli. Jag ska kolla upp allt, och prova lägga upp en bild om jag kan :S datorer e ju inte riktigt min grej..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 15:36 »
Jag skulle gissa att det är Koccidios du har bland kycklingarna. Ser de lite uppburrade ut i fjäderdräkten? Blodig avföring? (inte nödvändigtvis) och ligger bara plötsligt döda....

Nygårdens höns

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 22:01 »
Ja exakt!!! men inget blod.. dock slöa dagen innan jag hittar den död.. Endast en i taget men många dagars mellan rum nästan veckor emellan. men vad ska man göra??mediciner ta bort dom och börja om el vad hur blir man fri det?? Har kycklingarna separat nu men kan hönsen få de??

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 nov-11 kl 22:03 »
Filmjölk? Kanske hjälper? De tycker om det i allafall  ::) Jag gör gröt på det och lite mat och ibland lite hackat äplle i!

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 nov-11 kl 22:42 »
Japp, filmjölk e bra. Medicin e bra.... om du får tag på. Sulfapreparat ska det vara isåfall. Ring vet. och be om recept. Eller om någon vänlig själ har till övers. Byt vatten ofta, gärna två gånger om dagen. och håll ordentligt rent hos de små liven.

De vuxna hönsen är förmodligen redan recistenta, så de behöver du inte vara orolig för. De kycklingar som överlever klarar sig bra i framtiden och är bra att avla på ;)

Håller tummarna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser