Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i hönshuset.  (läst 7891 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #20 skrivet: 03 dec-11 kl 22:19 »
Tack för info =) men denna hönan har gått inne nu i flera månader, inne i bostadshuset alltså... borde det inte bli mycket bättre?

När ögat blir rött så har ammoniaken orsakat en inflamation i ögat, som kan skada
hornhinnan så den inte kan repareras.
Djuret brukar då också ha allvarliga inre skador på lungor och luftsäckar av ammoniaken.

Symptom på ammoniakförgiftning är:
-rinnande ögon
-ansiktssvullnad
-svullna ögonlock
-röda ögon
-blundar
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #21 skrivet: 03 dec-11 kl 22:59 »
När ögat blir rött så har ammoniaken orsakat en inflamation i ögat, som kan skada
hornhinnan så den inte kan repareras.
Djuret brukar då också ha allvarliga inre skador på lungor och luftsäckar av ammoniaken.

Symptom på ammoniakförgiftning är:
-rinnande ögon
-ansiktssvullnad
-svullna ögonlock
-röda ögon =stämmer
-blundar = stämmer

oj då, ögonen ser helt trasiga ut på henne :/ bäst o avliva då antar jag :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

FM

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 03 dec-11 kl 23:11 »
Hur ser ögat ut? Läst tråden och lite  nyfiken, tråkigt om du behöver avliva om hon på bättringsvägen. Kan man höra på andningen att lungorna fått stryk?

På hästar (och även andra djur) kan man häva infektioner i ögona som gått så långt att det blir som vita prickar / hinna. Men har det gått längre blir det mycket svårare...

Lilla hönan ska ju inte lida hoppas allt löser sig!

mvh/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 03 dec-11 kl 23:32 »
Hur ser ögat ut? Läst tråden och lite  nyfiken, tråkigt om du behöver avliva om hon på bättringsvägen. Kan man höra på andningen att lungorna fått stryk?

På hästar (och även andra djur) kan man häva infektioner i ögona som gått så långt att det blir som vita prickar / hinna. Men har det gått längre blir det mycket svårare...

Lilla hönan ska ju inte lida hoppas allt löser sig!

mvh/FM
Detta är inte meshönan som blev bättre och la ägg som vi pratar om nu. Nu pratar vi om en annan rödögd jag har. Ögonen är typ "grötiga" eller hur man ska kalla det :x

Hennees lungor är inte dåliga, endast båda ögonen. äter och dricker gör hon. Går runt, gör motstånd när man ska ta upp henne m.m så hon verkar inte lida direkt :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

FM

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 03 dec-11 kl 23:52 »
Ahh, blev lite virrig på vilken höna... Alltså nu är jag långt ifrån hönexpert, nybörjare på pippi, men skulle kanske typ en salva som Fucithalmic*vet hjälpa. Men behövs rådfrågas en vetrinär. Salvan är receptbelagd. Ja sen ska nog en hornhinnskada/inflammation hjälpas snabbt, då den snabbt blir värre. På häst där jag vart med om skada på hornhinna, blir det som en grå hinna på området.

Men prognos för höna kanske dålig, men det kan nog vet lr pippi proffsen svara på mer en jag  :-\

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser