Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mysk gillar mossa och bark?  (läst 2256 gånger)

Xoot

• Gäst
Mysk gillar mossa och bark?
« skrivet: 02 dec-11 kl 15:45 »
Ja frågan är ju dum eftersom mina uppenbarligen gillar det, men anses det vanligt?

Har en del småstockar inne hos både höns och ankor. Är nybliven ankägare.
Hönsen bara klättrar. Äter absolut inte någon bark eller mossa.

Ankorna har nu renskalat flera småstockar från bark och mossa. Blir ju ganska snyggt!

Provade därför att samla mossa i en 10liters hink tillsammans med lite bark. Tydligen godare än vete och bröd!
Gjorde en presentation djuren mellan idag också. Gick bra, men hönsen är rädda för ankorna.

edit: tydligen uppskattas halm också. allsidiga inom maten vill jag lova.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 21:09 av Xoot »

Xoot

• Gäst
SV: Mysk gillar mossa och bark?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 16:28 »
Brukar myskankor fånga gråsparvar också? Mina gör det. Fångar i luften och skakar ihjäl. Kniper och biter lite..

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 16:45 »
Brukar myskankor fånga gråsparvar också? Mina gör det. Fångar i luften och skakar ihjäl. Kniper och biter lite..
Är dom stekta? Sparvarna..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 01:08 »
Mina skalar flitigt av bark från vissa lövträd och bearbetar stubbar med viss energi. Som mossrivare är de excellenta men de tar i huvudsak de kryp som gömmer sig under mossan. Men deras framfart med geggsökande näbbar ser verkligen till att mossan försvinner och nästan allt annat växande på låg höjd. Förträffliga markröjare är de minsann  :)

Att myskankor skulle fånga sparvar är en ny kunkspap för mig. Visst, de äter det mesta som inte är för stort men "sparvar" känns något märkligt då jag aldrig hört något liknande.

Myskankor som lever för trångt och med för lite föda kan utveckla kannibalism. De ranglägsta tas först och jag hoppas att ni anstränger er för att ge dem den näring de har rätt till. I synnerhet nu när den naturliga tillgången på tänkbar föda är orimligt låg. Annars tar de sannolikt vad de kommer åt...

Har noterat att många ger foder i vatten. Sluta med det!
De riskerare att inte få tillräckligt med näring då det utspädda bara ger en bråkdel av vad de egentligen behöver.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 dec-11 kl 01:33 »
Viktigt att påpeka är att ingen åt upp gråsparven. Men fånga i munnen för att sen döda, det görs.
Om man har ett par stycken så är ju nästan markberedningen jämförbar med grisar.  ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 dec-11 kl 07:13 »
Har noterat att många ger foder i vatten. Sluta med det!
De riskerare att inte få tillräckligt med näring då det utspädda bara ger en bråkdel av vad de egentligen behöver.
Angående bark så får man skydda unga träd så att de inte blir ringbarkade, är min erfarenhet. Främst vintertid är de väldigt intresserade av bark.

Jag har aldrig gett fodret i vatten, men förstår inte att det skulle vara risk att de fick för lite spannmål. Vintertid får mina vete med en liten andel allfoder i. De får ca 3/4 dl per djur och dag. Och det äter de aldrig upp, att jag fortsätter att ge så mycket fast att de inte äter upp beror på att hönsen gärna städar efter ankorna, så fodret blir uppätet i alla fall. Ankorna får sin mat inomhus på kvällen, och då kan inga andra djur komma åt maten. På morgonen släpps de ut, och då kommer hönsen och äter resterna.

Mina myskankor är i normalt hull tycker jag. Hur mycket mat tycker ni andra att era myskankor behöver nu på vintern?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 10:58 »
Har läst dina rekommendationer kring utfodring i en annan tråd och tycker de verkar bra.

Jag ger nu mina 1-2 dl torrt foder(Havre, Vete och Allfoder) per anka och dag vilket troligtvis är lite i överkant vad de egentligen behöver. Mängden baseras då på att de just nu inte har så mycket naturlig föda att tillgå då allt är avbetat och insekterna är färre.

Häller du samma mängd torrt foder i vatten får ankan dricka väldigt mycket om den skall få i sig allt. Det är därför jag vill avråda från att ge foder direkt i vatten. Sen skall de ju givetvis ha tillgång till drickvatten i anslutning till utfodring men helst även ständig tillgång till detta.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 dec-11 kl 13:16 »
Mina går med hönsen och har därför alltid fulla foderautomater och extraskålar på golvet.
Visst äts det mycket. Men det är ju inte dygnet runt. Morgon och kväll främst.

Har inte mätt upp någon mängd. För stunden finns här vete, värpfoder, äpple och allt från maten här inne.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #8 skrivet: 04 dec-11 kl 18:19 »
Jo, många har fri tillgång till foder och det är i vart fall bättre än att de svälter.

När det gäller mat i vatten vill jag förtydliga att jag främst avser s.k. allfoder då det löser upp sig för mycket och därmed blir svårt för ankorna att få i sig näringen.

Min matdosering är ju också ganska hög men det bör tilläggas att jag har visst spill då mina ankor äter utomhus.  Ieenilorac´s rekommendationer är bra om man vill vara noga med doseringen och jag vet ingen här som är lika bra påläst som henne i den här frågan.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 07:41 »
Vi har haft  en väldigt "varm och grön höst" här i Skåne. Mina myskisar är smällfeta :-X Av gammal vana har jag fodrat som jag brukar under hösten och inte tänkt på att naturen har bjudit på mer mat än vanligt. Härom dagen upptäckte jag att båda mina myskdamer hade köl precis som en toulosgås ::) Hoppas att dom hinner magra av lite under vintern.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Valmet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 dec-11 kl 10:28 »
I somras fick mina myskisar 9 ungar.
Draken bet ihjäl 4 av dem innan jag han upptäcka det.
Han hade oxå knipigt tag hårt runt huvudet o skakat dem.

Mina ankor gick lösa då med fri tillgång på hönsens foder.

Han är utbytt nu iallafall..
Måste varit lite knäpp

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser