Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snålspolande mojäng till vattenkranen?  (läst 4161 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Snålspolande mojäng till vattenkranen?
« skrivet: 02 dec-11 kl 21:19 »
Hej alla,

Jag letar efter information om en liten mojäng som man kan montera på vattenkranen som hjälper till att spara vatten?

I början av 90-talet läste jag om en sån sak i tidningen Vi i Villa (tror jag). Mojängen var av plast eller nylon och skruvades fast i pipen. Den var kanske ca 10 cm lång - alltså den stack ned från kranen mot hon - och var böjlig. Den var konstruerad på ett sådant sätt att när den var monterad och man släppte på vattnet så kom inte vattnet ut ur kranen fören man böjde på den delen som stack ut. Det fungerade lite som en "mekanisk fotocell". Jag har komponerat en bild på hur det såg ut!

Är det någon som har sett en sån och kan tipsa mig om var jag hittar den (producent, namn, modell osv). Eller om det finns något liknande som sparar vatten i diskhon och handfatet?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

fishyerik

• Uppland
SV: Snålspolande mojäng till vattenkranen?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 22:00 »
Just den varianten du beskriver har jag inte stött på på länge, jag letade lite på internet nu och hittade den inte, så min gissning är att de inte tillverkas längre, sannolikt för att de var för besvärliga att använda.

Däremot finns det kranadaptrar med optiska sensorer på ebay för runt 50 USD inkl frakt, de är antagligen mycket trevligare att använda.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 22:03 »
Den bästa vattenbespararen är nog ett gott omdöme hos den som använder diskhon eller handfatet. Men det underlättar naturligtvis att ha lättmanövrerade kranar som inte står och droppar när de borde vara stängda. Det är också bra att se till att strålsamlaren "strilen" är hel så att vattnet kommer dit man vill. En strålsamlare kostar bara några tior som reservdel. Se t ex http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1317 , men de finns också på t ex Jula och Clas Ohlson.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 22:09 »
Just den varianten du beskriver har jag inte stött på på länge, jag letade lite på internet nu och hittade den inte, så min gissning är att de inte tillverkas längre, sannolikt för att de var för besvärliga att använda.

Däremot finns det kranadaptrar med optiska sensorer på ebay för runt 50 USD inkl frakt, de är antagligen mycket trevligare att använda.

Bra tips, fast med en optisk sensor måste man ha ström, så det är en sämre lösning!

/Andreas

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 22:11 »
Den bästa vattenbespararen är nog ett gott omdöme hos den som använder diskhon eller handfatet. Men det underlättar naturligtvis att ha lättmanövrerade kranar som inte står och droppar när de borde vara stängda. Det är också bra att se till att strålsamlaren "strilen" är hel så att vattnet kommer dit man vill. En strålsamlare kostar bara några tior som reservdel. Se t ex http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1317 , men de finns också på t ex Jula och Clas Ohlson.

Jo självklart är det bästa med gott omdöme och hela kranar. Men tanken var ju att ha något som sparar vatten när vattnet rinner. Så som ett sparmunstycke i duschen gör!

/Andreas

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 22:11 »
till köket eller duschen?

I första hand i köket men kanske även i handfatet i badrummet.

/Andreas

Livspusslet

• Gäst

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-11 kl 22:17 »
Den bästa vattenbespararen är nog ett gott omdöme hos den som använder diskhon eller handfatet.

Håller helt med dig där, och det gäller allt resursanvändande, men om man är ensam i familjen om att förstå sånt och det finns en hel del annat att lära ut också så är nog en optisk sensor till kranen helt fantastiskt.

Hos mig är det värre med belysningar och TV:n, jag funderar allvarligt på att fixa så allt sånt styrs av rörelsesensorer. Droppande kranar och standbyförbrukning blir mycket när man räknar ihop det, men det är nog som en fis i rymden hos de flesta barnfamiljer med barn i låg och mellanstadiet.     
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 22:20 »
Jo självklart är det bästa med gott omdöme och hela kranar. Men tanken var ju att ha något som sparar vatten när vattnet rinner. Så som ett sparmunstycke i duschen gör!

/Andreas

Det är där omdömet hos användaren kommer in, man vrider inte på kranen med starkare stråle än vad man behöver.

Om du bara vill att det ska komma mindre vatten så stoppa in en plastbit i munstycket, klipp ner den eller välj större tills du fått det maximala flöde du vill ha. 
Kött är delar av djur!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 22:24 »

menar du en sån här?
http://www.biltema.dk/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Munstycke-for-kokskran-88001/

Det är en sån där omställbar strålsamlare som i bästa fall fungerar några veckor, sedan halkar den alltid till det ena av de båda lägena om man inte håller fast den. Eller också flyger den i bitar. Ska man absolut ha en omställbar strålsamlare så ska man välja den sort som man vrider ett kvarts varv för att ställa om mellan stråle och dusch, och som är helt av metall (alltså inte förkromad plast som Biltemas modell).

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser