Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla hönor.  (läst 1473 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Gamla hönor.
« skrivet: 05 dec-11 kl 10:44 »
Jag har tittat på bilder ni lagt upp om hur man ser om en höna är gammal eller ung,och har 2 hönor som ser ut att vara rätt gamla.Den ena hönan såg väldigt eländig ut imorse,satt under värmelampan och ville inte ha frukost.Den andra hönan har settöite hängig ut ett par dagar, men hon äter ochhänger med dom andra när domgår ut.Jagmisstänker att dom är så pass gamla att dom inte har så lång tid kvar,men hur ska jag göra?Låta dom vara eller ta bort dom?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Gamla hönor.
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 11:25 »
Jag har svårt att definera gammal. Mina nu äldsta 3 töser är kläckta 2000 och det går inte att se för en utomstående.
 Beda som blev 15 år var pigg till dagen innan hon dog då misstänkte jag det var något problem om änn så litet då hon stannade plötsligt och slöt ögonen som hon sov. Det lustiga var att dom andra hönsen och tupparna hela tiden höll sig i hennes närhet och såg till att hon var med. Under natten hade hon somnat in.

Jag känner igen ditt dilemma Vi var i den sitsen för ett år sedan och skrev då i forumet. Kanske kan det ge någon ledtråd
 http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101903.0
 Det är ju ett avgörande som enbart du som är på plats kan bestämma om djuret ska bort eller inte
Lycka till//Cokett

« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 11:33 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 12:44 »
Tyvärr vet jag inte hur gamla hönsen är,farbrorn jag fick dom av har haft en stroke och kommer förmodligen inte att komma hem igen,så det är lite knepigt.Men det låter ungerfär som du beskriver,burrar upp sej och sover mycke.För se hur det går med lilltåns.Den andre verkar inte lika hängig,men sitter och sover på golvet rätt mycke.Lilltåns var lite bajsig i rumpan,men väldigt lite,den andre ser fin ut.Och det luktar inte illa om någon av dom.Får se hur det utvecklar sej,ser dom ut att lida får jag skicka dom till hönshimlen,Uschianemej....

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 18:43 »
Hur mycket ägg lägger hon ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 21:21 »
Tveksamt om lilltåns värper alls,dom är 4 silkeshöns och det kommer nåt ägg då och då, och jag tror att det är från de svarta hönorna och något kan komma från den vita, men jag är ganska säker på att lillhöna slutat värpa.Den andra lägger inga ägg, och tupparna bryr sej inte om henne.Det kanske inte betyder något, men jag har för mej att jag läst här nånstans att tupparna bara bryr sej pm dom produktiva hönorna.
Ikväll satt hon på pinnen och sov när jag var uppe sista gången.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-11 kl 08:10 »
Att tupparna bara bryr sej om dom produktiva hönorna stämmer inte hos oss. Som i allt annat kan det tydligen vara olika
Sedan har inte mina gamla töser värp på många år kan inte komma ihåg när ( kanske dom var 3-4år) länge sedan är det tyvärr Hade gärna viljat ha kycklingar efter Bedas dotter Hildur-hilda (11år)Sent ska syndarn vakna  :-\
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 08:12 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser