Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruva redan nu?  (läst 968 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
ruva redan nu?
« skrivet: 06 dec-11 kl 18:43 »
mina dv kochins är alla födda från våren till nu där tuppen är äldst i gänget. har vad jag vet 3 värpande hönor av mina 11 än så länge, dvs de har just börjat (2 veckor sedan).
idag när jag gick för att samla ihop eventuella ägg så låg en av hönorna i gropen där äggen brukar återfinnas och hon var inte glad, hon låg platt fall som ja kunde se det och bet mig rejält 3 ggr....

kan det vara så att en så pass ung, troligen en av de 3 som börjat värpa, redan ruva?
eller kan jag ha stört henne när hon skulle till att lägga ett ägg?
kan en höna som ej börjat värpa vilja ruva de ägg som andra lagt?

ja förstår ingenting... mina hönor har aldrig rört mig, de kucklar när ja klappar dem, de flyttar hällre på sig än att trotsa...

någon som har någon aning?
även en blind höna hittar ett korn...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: ruva redan nu?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-11 kl 18:58 »
Det finns skäl till att ruvhöns kallas för surhönor  ;) Och visst kan det vara så att hon ruvar. Dv Kochin gillar att göra det ::) Vissa hönor tycker att det räcker med att värpa en 5-10 ägg innan dom tycker det är dags att ruva.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: ruva redan nu?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-11 kl 19:40 »
var ner i lagårn å hittade alla dv kochins uppe på sittpinnarna utom "surhönan2 hon var på golvet och åt... väntade för att se om hon ville tillbaka till äggen, men hon yrade mest runt å tog sällskap av de andra. kollade in i redet å där låg för första ggn 4 ägg :)

återstår väl å se hur hon är de övriga dagarna, memn dessa ägg blev hon iaf av med. de kändes då kalla så hon lär ha klivit av dem efter en stund, kanske bara låg där för å lägga sitt äg :)
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser