Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka tvätt vintertid ...  (läst 17596 gånger)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
Torka tvätt vintertid ...
« skrivet: 07 dec-11 kl 22:58 »
Hur torkar man tvätten bäst/billigast/mest miljövänligt? Under den här årstiden ...

Händig Man

• Gäst
SV: Torka tvätt vintertid ...
« Svar #1 skrivet: 07 dec-11 kl 23:10 »
Hur torkar man tvätten bäst/billigast/mest miljövänligt? Under den här årstiden ...

Beror väl lite på var man bor och hur man bor, jag torkar mina kläder i lägenheten på torkställningar, men jag har ju å andra sidan 150m2 som jag kan sprida ut mig på ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 dec-11 kl 23:21 »
Inomhusklimatet i vanliga hus och lägenheter brukar ju vara på tok för torrt på vintern, så att hängtorka tvätten inne är ju ett bra sätt att få upp luftfuktigheten lite. :) Och tvätten brukar torka fort också. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 07 dec-11 kl 23:39 »
Jag har långa trästänger i krokar i kökstaket, här torkar jag 2 maskiner om dagen. Det är varmt däruppe och jag har en vedspis som jag eldar i när det är kallt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

enetkarin

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-11 kl 23:42 »
Bor ju inte i ett vanligt hus ... utan i ett gammalt dragigt torp.
Elvärme och vedvärme ...
Har torktumlare ...
Funderar på om man kan torka tvätten inne utan att det blir för mycket fukt inomhus?
Hur gör ni andra som bor i liknande hus?

Jag har långa trästänger i krokar i kökstaket, här torkar jag 2 maskiner om dagen. Det är varmt däruppe och jag har en vedspis som jag eldar i när det är kallt.

Där fick jag svar på en del av mina frågor :)

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 dec-11 kl 23:49 »
Elvärme och vedvärme ...
Har torktumlare ...
Funderar på om man kan torka tvätten inne utan att det blir för mycket fukt inomhus?

Man kan ju tvättat lite oftare så det inte blir så mycket  på en gång så gör ja och det funkar för mig vet inte men det kan ju ha med var man placerar tvätten också ja har min fram för kakelugnen .

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 23:50 »
Vedvärme fungerar ju jättebra tilll att torka tvätt! Investera i en torkställning och ställ framför spisen/kaminen/kakelugnen. Så länge du eldar är inte fukten i tvätten någon fara för huset. Annars kan man faktiskt torka på lina ute också, i alla fall om det är minusgrader och uppehåll. Jo! Faktiskt! Till sängläder är det kanon!

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 07 dec-11 kl 23:52 »
Elvärme och vedvärme ...
Har torktumlare ...

Jag torkar både tjocka täcken och mattor på samma vis, inga problem med fukt i ett gammalt hus med "självdrag" :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 07 dec-11 kl 23:53 »
En vanlig utfällbar torkställning typ Ö&B ca:100:- går bra för mig iaf. Sväljer en maskin gott och väl.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 07 dec-11 kl 23:59 »
Hur får ni jeanstyger och stickad bomull torrt på vintern? De torkar inte i mitt dragiga torp, utan börjar  ukta unket inom ett par dagar om jag inte hänger dem på elementet eller kör dom i torktumlare.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 dec-11 kl 00:02 »
Hur får ni jeanstyger och stickad bomull torrt på vintern? De torkar inte i mitt dragiga torp, utan börjar  ukta unket inom ett par dagar om jag inte hänger dem på elementet eller kör dom i torktumlare.

Inte ens framför eldstaden?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 08 dec-11 kl 00:07 »
Nix,inte  ens där. :-\

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 dec-11 kl 00:18 »
Nix,inte  ens där. :-\
Humm märkligt svårt att ge något bra råd då men  för sök med att hänga plagget på en stol en halmeter i fån kamin eller kakelugn fram  då borde det ju fungera .

enetkarin

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 dec-11 kl 00:23 »
Tack för alla svar  :D
Torkställning i köket där det är värme från vedspisen ... Har förut kört en timme i torktumlaren förut, men tror jag ska skippa det ...
Torkställning ute under tak när det är väder för det ...

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #14 skrivet: 08 dec-11 kl 07:14 »
Helst ska tvätten vara precis ovanför eldstaden. Den varma luften går ju framförallt uppåt och inte rakt fram ut från eldstaden. Hur den varma luften cirkulerar tror jag den inte tar sig till precis framför eldstaden förrän senare..... Om man är ute efter de varmaste strömmarna vil säga...
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 dec-11 kl 07:17 »
En separat centrifug minskar vattenmängden  i tvätten rejält och kan användas till annat också (ulltvätt, pälsberedning). :)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 08 dec-11 kl 07:38 »
Jag har också torkställningar inomhus och det är torrt inom ett dygn. Är det bråttom, eller väldigt tjocka saker så sätter jag en torkställning framför braskaminen.

Om det är kallt och torrt ute, torra minusgrader alltså, så hänger jag ut lakan och sånt. Det liksom frystorkar ute, blir inte snustorrt, men det är bara lite fuktigt när jag tar in det. Och så luktar det så himla gott!!

Nena

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-11 kl 08:43 »
Jag har också torkställningar inomhus och det är torrt inom ett dygn. Är det bråttom, eller väldigt tjocka saker så sätter jag en torkställning framför braskaminen.

Om det är kallt och torrt ute, torra minusgrader alltså, så hänger jag ut lakan och sånt. Det liksom frystorkar ute, blir inte snustorrt, men det är bara lite fuktigt när jag tar in det. Och så luktar det så himla gott!!

När far min var liten så hängde alltid lakanen uppe på vinden där de frystorkade. Själv hänger jag tvätten i källaren och det tar flera dagar innan det är torrt, så det gäller att planera istället. Har torktumlare men vägrar använda den - den drar förbaskat med energi!
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 08 dec-11 kl 08:52 »
Vi har linor under altantaket som vi hänger tvätten på på vintern. Det kan tar några dagar innan tvätten är torr men den är ju otroligt fräsch när vi tar in den. Kan bara vara lite jobbigt kallt om händerna att hänga ut tvätten när det är -25.

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 dec-11 kl 09:28 »
Har en stor öppen oinredd vind mitt på övervåningen här i det gamla huset.
Här torkar tvätten snabbt om jag inte vill tumla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser