Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny riksväg över marken, ersättning.  (läst 2999 gånger)

rackarns

• Närke
ny riksväg över marken, ersättning.
« skrivet: 08 dec-11 kl 13:30 »
Någon här som erfarat att det byggts väg över er mark?
Det är omöjligt att räkna ut i förhand för oss såklart men är nyfiken på vilken ersättning ni fått och om ni blev nöjda med ersättningen.
MVH Linda

regnpipan

• Gäst
SV: ny riksväg över marken, ersättning.
« Svar #2 skrivet: 09 dec-11 kl 08:54 »
Vad jag förstått efter att ha pratat marklösen med några gubbar på dåvarande vägverket respektive banverket så skall man som markägare alltid vara obstinat i början, då får man mer ersättning i slutändan. Men man får inte vara för obstinat då landar det antagligen i tvångsinlösen med en lägre ersättning än vid en frivillig överrenskommelse som följd.

Däremot verkar det som att enskilda avtal eller små gruppavtal ger mer pengar än stora avtal framförhandlade av lrfs förhandlare.... Kanske för att markinlösaren då måste lägga mer tid på det hela och för att spara tid kanske snabbare går med på ett bra pris. Sedan skall man nog inte vara den i trakten som först skriver på ett avtal, det ger sällan högsta avkastningen.

Nåja, lite om situationen för ett par riksvägar, motorvägar och järnvägar för 10-20 år sedan.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 09 dec-11 kl 09:56 »
Vad jag förstått efter att ha pratat marklösen med några gubbar på dåvarande vägverket respektive banverket så skall man som markägare alltid vara obstinat i början, då får man mer ersättning i slutändan. Men man får inte vara för obstinat då landar det antagligen i tvångsinlösen med en lägre ersättning än vid en frivillig överrenskommelse som följd.

Det är min bild också av hur Trafikverket fungerar (jag antar att regnpipan och jag har pratat med ungefär samma markförhandlare  ;)). De är fullt beredda att ge en hygglig ersättning för att slippa bråk,  tjafs och dyra förseningar, men de som envisas och bråkar för mycket förlorar bara på det.

Jag kan inte Väglagen i dess detaljer, men om jag förstått rätt så har Trafikverket mycket goda juridiska möjligheter att tvångsinlösa mark och man har inte mycket att sätta emot som markägare. Mycket bättre, alltså, att försöka samarbeta med dem, naturligtvis utan att godta det första budet.

Min erfarenhet är dock från "andra hållet", hur man som arkeolog ska kunna komma in och göra undersökningar på mark där inlösningsfrågorna inte är klara.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 dec-11 kl 10:16 »
Ja, gör inte som min släkt gjorde iaf..

Idag finns här 200kvm oanvändbar mark. På den plätten finns det landsväg, grusvägar två stycken, och lite som är cykelstig.
Utgick aldrig någon ersättning.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 11:02 »
Det beror ju på var du bor förståss, men i Norrland ersätts åker med sådär 15000 per ha.
Det är ju visserligen över snittet vid försäljning men det tar ju inte många år innan man har kommit upp i de pengarna på ett ha om man räknar med EU-bidrag och bortfall av foderproduktion etc. Minimipriset borde snarare ligga på sådär 150 000 per ha  :-X

Så man kan ju knappast påstå att det är en bra affär att få marken inlöst... det är mera som att bli spottad i ansiktet ungefär.

I andra delar av landet ersätts ju åkern med högre belopp men i sanningens namn så är åker alldeles för dyrbar för att det ska hålla på och byggas vägar kors och tvärs på den. Just nu går ju det svenska jordbruket lite grann på sparlåga eftersom vi istället importerar maten vi äter, men på 20-30 års sikt när överbefolkning och "peak everything" ha slagit till med full kraft så kommer situationen att vara en helt annan.

Tyvärr så har du ju ingenting att sätta emot, enligt exproprieringsrätten så är det ju bara att se glad ut när schaktmaskinerna ruller in - och just det,man får ju inte betalt i förskott och glöm inte bort att fixa med eu-bidragen i rätt tid för vägverket bryr sig inte i om du blir återbetalningskyldig på diverse eu-bidrag m.m.

När man tänker efter så är det så man får lite lust att bomba Rosenbad  >:D

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 13:00 »
Ja det är jättetråkigt om vägen kommer bli av på vår mark :( men det är ju du säger, inget man kan göra, de har ju laglig rätt att ta marken oavsett vi vill eller inte.

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 13:03 »
Funderar också på om de endast ser till hur mycket mark de löser in eller om de kompenserar olika beroende på om det är produktiv mark (vall, bete) eller om marken just då inte brukas?

Magnus i Farhult

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 13:28 »
Vi är i samma situation just nu när Trafikverket ska bygga en cykelväg utmed den väg vi bor vid. Det kommer att knycka ett antal meter längs vår tomt som är 125 meter utmed vägen. Vi är mycket positiva till cykelvägen, men det är ju tråkigt att bli av med sin tomt...

Det ska bli spännande att se vad förhandlingarna leder till. Men om man utgår från 1,5 kr/m2 så är det väll ingen idé att bråka alls...  :-\ Men så lätt kan man ju inte ge sig för Myndigheten >:D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 13:36 »
Vad marken är värd beror ju på vilken mark det är. Tomtmark är värd mer än åkermark, som är värd mer än bete...

Vad marken används till idag borde inte spela någon roll, dvs om den ligger i träda eller brukas aktivt. Det borde bero på vad marken är taxerad som. Och sedan såklart på vad man förhandlar fram att värdet på marken är.

I fallet med tomtmark så borde värdet vara betydligt högre än så, beroende på var tomten ligger såklart. Men all tomtmark i Skåne är värd pengar, ju närmre städer osv desto dyrare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Magnus i Farhult

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 13:45 »
Ja, jag tänker också att det borde bli lite mer. Skulle vara intressant att höra vad andra har fått när de blivit av med mark.  ???

Ett problem jag har som också ska bli spännande att höra hur de ser på är att 75 meter av vår tomt utmed vägen inte är mer än 12 meter bred. Det är vår sista ekonomiska buffert att stycka av och sälja denna markbit om man skulle hamna i den där riktiga ekonomiska knipan. Men försvinner tre meter av den markbiten blir det inte mycket kvar att bygga på och marken som blir kvar blir i stort sett värdelös. Får se hur de ställer sig till det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 13:59 »
Ja, jag tänker också att det borde bli lite mer. Skulle vara intressant att höra vad andra har fått när de blivit av med mark.  ???

Ett problem jag har som också ska bli spännande att höra hur de ser på är att 75 meter av vår tomt utmed vägen inte är mer än 12 meter bred. Det är vår sista ekonomiska buffert att stycka av och sälja denna markbit om man skulle hamna i den där riktiga ekonomiska knipan. Men försvinner tre meter av den markbiten blir det inte mycket kvar att bygga på och marken som blir kvar blir i stort sett värdelös. Får se hur de ställer sig till det.
Du har ju bra argument för att värdet för dig är högt. Det borde myndigheterna ta hänsyn till. Du kan ju kolla vad en sådan avstyckad tomt värderas till i ditt område, så har du ju en summa att utgå ifrån.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

davidB

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 18:33 »
En bekant till mig har mark utmed en stor väg där Vägverket ville ha lite mark.
För hans del handlade det inte om några större summor så han sa till dem "antingen bygger ni viltstängsel eller så får det vara."
Det ville de inte först eftersom att det skulle bli mycket dyrare och det var ju inte budgeterat för det. men tillslut så blev det viltstängsel.

Så mitt förslag är om det inte handlar om för stora markförluster se om det finns något annat man kan förhandla sig till.
Kanske du behöver förbättra din egen infart så kan de passa på att utföra det när de är där och bygger den nya vägen.
Det kanske vore bra med en bullervall/staket mot vägen.

Bäst är nog om det är något som gynnar både dig och vägbyggaren.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser