Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken av dessa kläckare är det värt att köpa??  (läst 4880 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vilken av dessa kläckare är det värt att köpa??
« skrivet: 10 dec-11 kl 10:47 »
Jag ska köpa en ny kläckare men vet inte vilka som är bra/dåliga.
Jag rabblar upp dom jag är intresserad av här så kan väl ni vara shyssta o ge era åsikter?

*******************************************************************************************************************
Brinsea Octagon 40 DX

*******************************************************************************************************************
R-com 20 King Suro

Äggkläckningsmaskin Fiem Cosmo EVO 70
« Senast ändrad: 10 dec-11 kl 10:52 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vilken av dessa kläckare är det värt att köpa??
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 11:02 »
Vi köpte en King Suro i år efter att ha läst mycket gott om den. Tyvärr har den fungerat uselt: den har oerhört svårt att hålla jämn temperatur i kläckaren om omgivningstemperaturen varierar. Felet är att den mäter temperaturen uppe i locket istället för ner där äggen ligger. För att alls kunna använda den har vi fått hänga in en extra termometer och reglera temperaturen manuellt, vilket gör den till en mycket dyr motsvarighet till en lampa i en hink.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 11:04 »
Va bra att du tog dej tid o svarade!
Ja det är nåt jag inte vill ha problem med , jag vill ju ha en maskin som sköter allt själv.
Mest sugen är jag på den sista då den rymmer så många ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 16:41 »
Av de kläckarna så skulle jag säga att Brinsea Octagon är den som är absolut bäst i kvalitet (har dock ingen erfarenhet av Fiem Cosmo). Brinsea är ett märke som är känt för god kvalité och som gör både enkalre kläckare (till hönsägg och lätta retptiler) och väldigt avacerade kläckare för vissa mer svårakläckta exotiska fåglar och reptiler. Jag har en kompis som har en Octagon och den har gått som en klocka i över 10 år nu. Om man läser omdömen på Brinseas hemsida är folk mycket nöjda med denna kläckare  :D
http://www.brinsea.co.uk/

Covatutto är rätt plastiga (jag har haft två modeller) och dom funkar bra i ett par år men livslängden är inte som Brinsean. Framförallt hade jag problem med att värmeslingorna rostade av och behövde bytas :-\

King Suro har jag en som jag fick då den inte fungerade som den skulle. Det visade sig att fläkten inte gick som den skulle även om den snurrade :-\ Med ny fläkt fungerar den bra. Om man lyssnar på folks erfarenheter om denna billiga och populära kläckare så är det väldigt varierande. Jag vet flera som har suro med felinställd temperatur (tempen visar tex 38, verkligheten är 36) dålig fläkt osv. Jag tror att kvaliten är väldigt ojämn. Dom som är nöjda har fått en maskin som funkar och dom som inte är nöjda har fått en maskin med någon svaghet.

Fiem Cosmo är för mig en helt okänd kläckare. Företaget som tillverkar dem tillverkar flera varianter av plastiga hobbykläckare, lite rubustare kläckare för dom som vill ha större kläckare och även jättekläckare för industrin. Dom kan förmodligen bygga kläckare  ;) men jag är alltid lite skeptisk mot kläckare som är mer design än funktion. Ska man få in 70 ägg i Evon så är den förmodligen gigantisk och största delen av kläckaren är luft. Känns som man får värma mycket volym för lite resultat vilket kostar mycket pengar. Det framgår inte heller om den är isolerad, ju större yta desto mer värmeavgång desto dyrare att ha igång om den inte är isolerad...
Du kan kolla mer på Firems kläckare på företagets hemsida.
http://www.fiem.it/

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 16:45 »
Smart att kolla just om dom är isolerade det gör ju faktiskt stor skillnad .
Den jag har nu måste jag lägga en handduk över annars hållerd en inte värmen . Så irriterande lixom .

70ägg på en gång är ju lockande så klart *S* men det ska ju vara värt att lägga pengar på oxå.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 16:52 »
Jag har enking suro 20 (Hel automtisk) funkar bra (även 2 kompisar till pappa har denna och är nöjda) enda problemet jag ser, är luftfuktigheten och locket.

Luftfuktigheten är väldigt obestämd, jag satte in den på den det skulle vara, men det var betydligt mycket mer (Men det gick ändå bra) och locket är lite svårt att lägga på ordentligt.. Men jag tycker den är jättebra! Billig, liten o smidig, o bra resultat också (Ganska fin också)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 11:31 »
Hejsan!
Jag har en kingsuro och är jättenöjd me den funkar klockrent för mej.. Så de är ju som dom andra säger kanske att vissa får en bra å vissa inte men min har då hållt rätt temperatur och allt sådant ja är jättenöjd och skulle självklart rekomendera denna :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 12:39 »
Jag har 2 stycken suros. Den första jag köpte funkar prima.
Köpte sedan en till men fläkten lät surrande på den, så jag fick en ny. Denna funkar ok, men verkar inte riktigt hålla rätt temp..
Fuktigheten håller den, förutom vid kläck (men då är det självklart det stiger när fuktiga kycklingar tittar ut ur äggen)

Locket tycker jag inte alls är svårt att lägga på  ???  ???  ???

Så maskinen funkar bra, om man får rätt maskin  ;D  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 dec-11 kl 13:12 »
Jag har 2 stycken suros. Den första jag köpte funkar prima.
Köpte sedan en till men fläkten lät surrande på den, så jag fick en ny. Denna funkar ok, men verkar inte riktigt hålla rätt temp..
Fuktigheten håller den, förutom vid kläck (men då är det självklart det stiger när fuktiga kycklingar tittar ut ur äggen)

Locket tycker jag inte alls är svårt att lägga på  ???  ???  ???

Så maskinen funkar bra, om man får rätt maskin  ;D  ;D  ;D

Jag meade inte svårt, men det hände ibland när jag var stressad, att den kom lite snett, men då putta man bara lite på det så blev det rätt ;)

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 11 dec-11 kl 18:29 »
Har bara erfarenhet av Oktagon (har en för 20 st). Termostaten är mycket stabil men jag brukar kolla den inför varje gång med en febertermometer. Stabil innebär inte att den digitala termometern visar rätt. Den visar cirka 0,6 grader fel. Inte mycket fel men irriterande. Stabil plast. Oktagonen är känd för att ha små ljud från vaggan som kan vara störande om man har den i bostaden.

Silkesdun

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 dec-11 kl 10:04 »
Alla av dessa är okej, men alla av dem har brister! Covatutton 54 är väl den du har mest användning av om du inte bara ska kläcka 1-30 ägg per gång.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 dec-11 kl 12:26 »
Ja jag vill ha plats för många ägg.
Men jag vill inte ha en som svajar i temperaturen heller.

FM

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 dec-11 kl 13:19 »
Denna sida tycker jag har prisvärda kläckare + shipping costs!

http://www.theincubatorshop.co.uk/blog/

Jag har gämfört med en hel del andra :)

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-12 kl 13:35 »
RCOM20 eller RCOM50 verkar vara kanonmaskiner som sköter sig själv.
Dock pris efter det.

Mvh

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 15 jan-12 kl 13:56 »
R Com 50 Pro köpte jag funkar kanon tror den gick från maj till sep oavbrutit, det ända den dock gjorde va att den varnade för att luftfuktighets elementet inte fungerade som det skulle, den pep och en felkod kom upp på displäjen fast fuktigheten va okej sedan slutade den pipa och fungerade klockrent igen  pratade dock med leverantören och dom sa att det va bara att skicka till baka delen så bytte dom ut den
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser