Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besök av räven!  (läst 8137 gånger)

DaisyMalone

• Västergötland
Besök av räven!
« skrivet: 10 dec-11 kl 10:52 »
Nu har så en räv fått nys om mina hönor. Jag har ju dem förvisso i hönsgård men ändå.
Kom hem härom eftermiddagen och på utsidan av hönsnätet stod räven och tittade och på insidan stod hönsflocken lika nyfikna...
De verkade verkligen inget rädda.
Efter denna dag har jag sett räven stå på trappan och äta kattmat, och det kommer han och gör med jämna mellanrum, men
jag har inget sett som tyder på att han intresserat sig närmare för hönsen...
Någon med mer erfarenhet som kan förklara vilken konstig räv detta är? Eller är den bara ung och tycker att det är enklare
att käka kattmat än att gräva sig in i hönsgården...?
Hur som helst så är han OTROLIGT vacker!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Besök av räven!
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 11:16 »
Det kan gå bra ett tag, tills du missar att fylla kattmatskålen tillräckligt. Sen börjar han bli mer intresserad av höns än du! o:) Kanske bäst att låna en rävfälla först som sist. Enligt mita67 är det inte helt okomplicerat.............. 8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 18:54 »
Här är räv nästan varje natt och hämtar allt som hundarna lämnat kvar ute, men hönorna har de inte varit på ännu. Försök få tag i en fälla för jag tror bara att det är en tidsfråga. Har tagit 2 rävar i fälla här men det är några kvar, det var 4 valpar i våras. De brukar leka med hundarnas fotbollar, de är jättesöta och ställer egentligen inte till med så mycket men jag är rädd om hönorna och vill inte att nån hund ska få skabb, IGEN!!!!!

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 19:04 »
Dom växer fort till sig och då är det slut med leken.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 19:30 »
Istället för att döda räven så skulle jag sluta hålla den med kattmat, eller annan mat, och på så vis få den att dra vidare till sorkmarker.
 Live and let live.

nico75

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 20:08 »
Rävar är lite speciella ibland :) jag kom ihåg när jag gick med en mattkasse så kom en räv 1 meter bakom mig och ville ha mat. Han var frisk och lekfull.

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 09:22 »
Haha, ja de är nyfikna och otroligt fina.
Jag tyckte också att det verka som om den busade med en av katterna för några veckor sedan. Men nog är det så att leken snart blir allvar.
Kattmaten är svår att hålla den ifrån för är jag borta över natt så vill jag gärna att katterna har några skålar....
...förvisso blir ju kattmaten uppäten av räven men...
hm,svårt.
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 18:34 »
Här är räv nästan varje natt och hämtar allt som hundarna lämnat kvar ute, men hönorna har de inte varit på ännu. Försök få tag i en fälla för jag tror bara att det är en tidsfråga. Har tagit 2 rävar i fälla här men det är några kvar, det var 4 valpar i våras. De brukar leka med hundarnas fotbollar, de är jättesöta och ställer egentligen inte till med så mycket men jag är rädd om hönorna och vill inte att nån hund ska få skabb, IGEN!!!!!

Hur många hundvalpar tog du i fällan sa du?  ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 11 dec-11 kl 18:43 »
Rävvalpar!!  Men visst fastnade min hundvalp ett par gånger innan han fattade att det inte var godis till honom.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-11 kl 19:03 »
Sitter här o fnurar ..
Tror ni andra att det skulle funka att göra en rävunge så tam som en hund eller katt för att sen ha den på gården som "stallkatterna" med eget krypin ?
Och om det går , jagar den bort andra rävar då eller lockar den till sej kompisar?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #10 skrivet: 11 dec-11 kl 19:07 »
Rävungar ska tydligen vara jättelätta att göra tama, men det får man INTE! Men tanken har funnits här också, de är ju så otroligt söta! Ända tills de tar en höna, då är de jävla odjur :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 11 dec-11 kl 19:07 »
Det är olagligt att ha räv som husdjur. Dessutom tar det flera generationer att göra dem tama, det finns tester som gjorts med att tämja räv, och de fick då fler färger, hängande öron, osv precis som hundar fått. Men som sagt tog flera generationer och det är olagligt i Sverige.

Och du lär aldrig få bort jaktinstinkten, den kommer att äta upp dina hönor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 dec-11 kl 19:08 »
Sitter här o fnurar ..
Tror ni andra att det skulle funka att göra en rävunge så tam som en hund eller katt för att sen ha den på gården som "stallkatterna" med eget krypin ?
Och om det går , jagar den bort andra rävar då eller lockar den till sej kompisar?
Problem nummer ett är väl att det inte är tillåtet.. :)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 dec-11 kl 19:10 »
Men du kar ju vakt hundar ju eller ligger dom bara inne och myser:)

regnpipan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 dec-11 kl 19:13 »
Tam räv, fotot finns i arkivet på göteborgs naturhistoriska museum:

Annars kom väl ryssarna rätt långt i aveln med syfte att få fram hanterbara fjällrävar på ett par farmer. Efter 50 år hade rävarna ett beteende som liknar våra tamhundars....  Skall se om jag kan få fram en länk.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 11 dec-11 kl 19:20 »
Hahaha nee jag ska inte ha räv.
Jag bara fnurar runt lixom "Rävvakthundar" *S*

Ja du mina hundar ....alltså dom är ute nästan jämt men jag ser dom aldrig jaga nån räv direkt  ???
Den ena brukar sova på trappan och den andra går runt hönshusen o letar efter ägg som hon kan stjäla.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 dec-11 kl 19:23 »
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 19:25 av Halte »

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 dec-11 kl 19:26 »
Hahaha nee jag ska inte ha räv.
Jag bara fnurar runt lixom "Rävvakthundar" *S*

Ja du mina hundar ....alltså dom är ute nästan jämt men jag ser dom aldrig jaga nån räv direkt  ???
Den ena brukar sova på trappan och den andra går runt hönshusen o letar efter ägg som hon kan stjäla.
Skjut den jävla ägga tjyven  ;D ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 11 dec-11 kl 19:29 »
Skjut den jävla ägga tjyven  ;D ;)

Mina grannar berättade idag att en av de lokala rävarna blivit överkörd bara ca 200 meter från mitt hus.  :P

Tjohej och hönorna satt och drack champagne och åt kattmat för att fira!   8)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 dec-11 kl 19:32 »
Mina grannar berättade idag att en av de lokala rävarna blivit överkörd bara ca 200 meter från mitt hus.  :P

Tjohej och hönorna satt och drack champagne och åt kattmat för att fira!   8)
Här gjorde hundarna processen kort med en räv för ett tag sen men vi fira inte .

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser