Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni om mitt ev. blivande hus?  (läst 5415 gånger)

ännna

• Skåne
Vad tror ni om mitt ev. blivande hus?
« skrivet: 10 dec-11 kl 12:13 »
är storstadsmänniska och har lite koll på vad som är bra uppbyggnad av ett hus, om man tänker på att man inte vill att uppvärmingen ska kosta allt för mycket osv.
har hittat ett ställe som verkar perfekt och har då fråga ang vad ni tycker om det här/vad jag bör tänka på när jag kollar på huset:
byggnadsår: 1930
grund: torpargrund
stomme:trä
bjälklag:trä
fasad:trä
takbeklädnad:plåt
fönster:kopplade
ventilation:självdrag
murstock: murad
radon: ej mätt
uppvärming: ved/el, vattenburet
renovering: tilläggsisolerat

mest funderingar kring om plåttak är nått bra samt om radonmätning bör göras..
OCH verkar detta vara ett hus man kan sätta in en kamin i?mvh anna

Neiklot

• Gäst
SV: Vad tror ni om mitt ev. blivande hus?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 12:35 »

1: Det går att sätta en kamin i alla hus.
(Antingen kopplad till murstocken/rökkanel eller en egen skorsten (rör) ut genom väggen).

Är det bra kvalité på plåttaket så är det väldigt bra tycker jag.
:)

Ved och vattenburet är kanon!
Billigare kommer du nästan inte undan med.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 12:36 »
Plåttak i gott skick är utmärkt. Kanske inte det vackraste, men fungerar fint. Kan ge oljud när det regnar, men är det isolerat bra så kanske det inte märks. Att lägga på ett plåttak är nog det snabbaste och billigaste sättet att fixa ett dåligt tak.

Om det finns en ledig kanal i skorstensstocken är det en baggis att sätta in en ny kamin. Annars kan det vara knepigt. Eventuellt kan du behöva ta dit en sotarmästare för att titta på skorstenen. Eventuellt kan du behöva montera en ventil för insläpp av luft i det rum där du sätter kaminen.

En ventilerad torpargrund borde inte ge några problem med radon.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 12:52 »
Plåttak i gott skick är utmärkt. Kanske inte det vackraste, men fungerar fint. Kan ge oljud när det regnar, men är det isolerat bra så kanske det inte märks.
Jag har ett par stora ekar intill stugan, och de sträcker sina grenar ut över taket. Jag kan lova att det hördes i höstas när de släppte sina ollon på plåttaket, ofta från 6-8m höjd  ;D

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 14:25 »
Är det ett vettigt tak och fina fönster så mår huset ofta bra.

Kryp in och lukta och känn på allt. Finns det mögel så känner man oftast det. Upp på vinden, hur ser det ut? Vattenskador innan de la på det nya taket?

Om radon: det beror på var du bor. Ligger huset i t ex Uppsala med omnejd skulle jag absolut kontrollera radonen. Här i Växjö kan det kvitta.

Är brunnsvattnet bra? Avloppet godkänt?

Hur sluttar marken, är det mot huset eller bort från huset?

Samt: läget läget läget. Det mesta går att fixa, men att flytta tomten någon annanstans är inte så enkelt.

Halte

• Gäst

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 14:45 »
idag behöver man inte ens ha skorsten för kamin, man har ett rör rakt ut ur väggen med ett filter. 

Radon och komplett vattenprov ska du kräva, jag har flor i vårat vatten och fick bära vatten till mina barn när dom var små ändå fick första barnet flor-rosor på tänderna. Hon har nu tandfasader av plast, andra barnet så bar jag även mitt kaffe vatten  ;)
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 14:48 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 15:11 »
Är det inte bara i vissa, utsatta delar av landet som radonmätning är nödvändig?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 11 dec-11 kl 15:58 »
Citera
idag behöver man inte ens ha skorsten för kamin, man har ett rör rakt ut ur väggen med ett filter.

Njaaaaa, det är inget filter. Det är en fläkt, kallas "drag" och är godkänt till vissa kaminer.

http://www.ariterm.se/97_KMP_Drag
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-11 kl 16:19 »
Samt: läget läget läget. Det mesta går att fixa, men att flytta tomten någon annanstans är inte så enkelt.

Det viktigaste av allt!

För hur vackert och fint huset än är, så är det inte kul att bo i ett hus om man inte trivs med läget!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-11 kl 17:55 »
Är det inte bara i vissa, utsatta delar av landet som radonmätning är nödvändig?

Här kring Storsjön (Jämtland) där vi har väldigt mycket alunskiffer så krävdes det radonmätning av marken innan mitt husbygge startade, och sen var man tvungen att vidta extra försiktighetsåtgärder beroende på radon-nivån. Mätningen hos mig låg på 89 000 Bq/kubik, och allt över 50 000 kräver extra åtgärder. Med en radonfälla under betongplattan som ventilerar ut radonet underifrån plus dubbel armering i själva plattan för att minimera risken för sprickbildning så visade mätningen förra vintern inne hos mig på 40 Bq/kubik på övervåningen och 30 Bq/kubik på nedervåningen, vilket är långt under de rekommenderade gränsvärdena på 200 Bq/kubik. Det är till och med rejält under det lägre gränsvärdet på 100 Bq/kubik som har föreslagits...  ;D

Här kan man läsa mer om radon:

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/Radonkallor/

Man bör mäta radon var man än bor tycker jag. Det är ett litet pris att betala för att få kunna känna sig säker från strålskador i sitt egna hem.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 19 dec-11 kl 08:48 »
Radon och komplett vattenprov ska du kräva, jag har flor i vårat vatten och fick bära vatten till mina barn när dom var små ändå fick första barnet flor-rosor på tänderna. Hon har nu tandfasader av plast, andra barnet så bar jag även mitt kaffe vatten  ;)
Skit i radonet om du inte är rökare, det är främst de som stryker med efter att ha bott i radonhus.
Och varken vattenprov eller radonmätning kan krävas av säljaren, vill en ha prover tagna får en vackert göra det själv.
Men ännna, det finns redan en vedpanna (troligen med elpatron) i huset, då behövs ingen kamin för uppvärmningen...om du inte vill ha det bara för myseldning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eremit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-11 kl 10:07 »

Besiktning av hus före köp borde vara lagkrav!

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 dec-11 kl 10:26 »

Besiktning av hus före köp borde vara lagkrav!

Men det finns folk som kan själv. Varför ska de betala för att någon säger att det är risk för rötskador på ett fönster där färgen flagat osv?

Kajsa

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 19 dec-11 kl 10:32 »
Njaaaaa, det är inget filter. Det är en fläkt, kallas "drag" och är godkänt till vissa kaminer.

http://www.ariterm.se/97_KMP_Drag

Finns det inga kaminer som denna som man kan installera och eldamed ved ???
Förlåt den lilla kapningen av tråden men detta är en lösning som jag länge letat efter. :-*
Kajsa

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 dec-11 kl 10:59 »
Men det finns folk som kan själv. Varför ska de betala för att någon säger att det är risk för rötskador på ett fönster där färgen flagat osv?

Hakar på Lopt.
Är man någolunda "händig" och inte helt tappad bakom en vagn klarar man av en besiktning lika bra själv, även om det tar längre tid.

Fast TID ska man ta sig, när man ska köpa hus och verkligen gå igenom huset.
Även om en besiktningsman varit där och kikat!

/Neiklot

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 19 dec-11 kl 11:03 »
Finns det inga kaminer som denna som man kan installera och eldamed ved ???
Förlåt den lilla kapningen av tråden men detta är en lösning som jag länge letat efter. :-*
Kajsa

Nej, inte vad jag vet iaf.
Och det är väl lika bra det. Många tror man kan mata in ved ohämmat i sina kaminer. Visst kan man men då blir det för varmt och både kamin och rökkanal stryker med. En pelletskamin ger ju bara en viss effekt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kajsa

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 19 dec-11 kl 11:20 »
Nja, när man har obegränsat med ved men ingen skorsten känns det snopet att behöva köpa pellets för att få värme.  >:(

Kajsa

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 19 dec-11 kl 16:25 »
Jag tycker du ska kolla vattenkvaliten så vattnet är drickbart.
Jag hade även, förutom det som andra nämnt tidigare, tittat på så inte det läckt vatten från ex den vattenburna värmen. Har huset stått tomt så kan vattnet ha frusit. De flesta fel går givetvis att åtgärda men kostnaderna drar lätt iväg och då kan det vara bra att ha med dem i kalkylen redan från början. Är det stora fel så beror det mycket på hur mycket du själv kan göra och vad för kunnigt folk du har i din bekantskapskrets. Annars är det lätt att även ett billigt hus blir dyrt i slutändan.  :o

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 dec-11 kl 16:59 »
Eftersom huset är tilläggsisolerat och ligger på torpargrund är det viktigt att du kollar att det inte är röta i trossbotten och i syll!!!! Även detta går att fixa såklart.... men huset blir ju lite dyrare om det skulle vara något tokigt. Om jag vore i TS sits skulle jag nog allt ta dit en besiktningsman. Nu, efter att ha totalrenoverat ett par hus och varit med vänner i deras projekt, skulle jag nog känna mig ganska säker i att göra egna undersökningar av ett hus.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser