Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hönor kan en tupp ha  (läst 8165 gånger)

Markus 98

• Västergötland
Hur många hönor kan en tupp ha
« skrivet: 10 dec-11 kl 16:25 »

En fråga hur många damer kan en tupp ha så all hönor blir befruktade?

David97

• Gäst
SV: Hur många hönor kan en tupp ha
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 16:30 »
Jag har 7 tuppar på 21 hönor (Dock ska 2-2 snart nackas) Om man har 10 hönor så är det 2-3 tuppar bra :) (Gärna från olik ställen så det inte blir inavel)

Sen läste jag någonstans att ha en tupp på 3 hönor, vilket inte vore så bra då för många tuppar = stress!

Markus 98

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 16:35 »

Så blir en tupp med 4-5 hönor för mycket för tuppen  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 16:47 »
Så blir en tupp med 4-5 hönor för mycket för tuppen  :)
Lite beroende på ras så¨kan du ha 10-25 hönor och en tupp och ändå ha bra befruktning. Tuppar av lättare raser är oftast mer aktiva och klarar fler hönor utan att befruktningen blir sämre. Till riktigt stora och tunga raser behöver man ofta ha fler tuppar än en om man har många hönor. Där kan en tupp till 10-15 hönor vara närmre gränsen av vad dom klarar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markus 98

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 17:09 »

Tack för svaren :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 17:10 »
Här verkar det som tuppaskanken roar sig med 1-3 höns åt gången men alla verkar få sin kur med jämna mellanrum.

Antar det är som hos folk, att det är hon som styr&ställer. Får man det inte "beviljat" på alla håll samtidigt så skulle man ju hinna med mer än man tror. ::)
Fast så styr dom bara hos hönsen  o:) Inte bland folk.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-11 kl 11:23 »
En tupp till 6-7 hönor är helt ok.  Det beror ju lite på om tupparna är överens också. Jag fick göra mej av med andra tuppen i våras de bara slogs.
 Jag har nu 10 hönor och en tupp så jag tänkte skaffa en ung tupp till våren och så blir det väll att man sparar några av hönskycklingarna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 14 dec-11 kl 11:45 »
Har aldrig förstått vitsen med mer än en tupp.......även de äter, ofta blir det bråk.
Ett gammalt "mått" på en "flock" är c:a 25 hönor och EN tupp.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 11:52 »
+ Större genetisk bredd i flocken

+ Om det skulle hända något med någon tupp så finns en eller flera reserv, om det handlar om någon ras som det är väldigt svårt och hitta en ny tupp om det skulle hända något med den man har är det bra o ha i reserv.

+ Lika här, reserv - Om man inte vill köpa in livdjur (en del kläcker ju endast ägg och tar aldrig in någon främmande pippi i flocken för de vill undvika smittor och ohyra så långt det går) och ens tupp skulle dö så är det bra o ha flera för och slippa tiden och vänta på att en ny ska kläckas och födas upp till könsmogen ståtlig karl.

- De lägger inga ägg men äter o skiter (men det skiter jag i) ... ::) ;D

Vill inte hålla med om att det ofta blir bråk. Men beror ju på individer liksom en del individer kan vara jobbigare på hönorna.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 11:55 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tösen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 11:53 »
Jag har 10 hönor till min tupp och det funkar bra
Det blir vad du gör det till!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 14 dec-11 kl 11:53 »
Har aldrig förstått vitsen med mer än en tupp.......även de äter, ofta blir det bråk.
Ett gammalt "mått" på en "flock" är c:a 25 hönor och EN tupp.
Vitsen är att om man har hönsen frigående så riskerar man att något av djuren blir tagna av rovdjur. Ofta tuppen eftersom den, om den är bra, försöker skydda de andra. Därför är det bra att ha flera tuppar, så att man inte helt plötsligt står utan tupp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 13:22 »
Jag tänker skaffa en tupp till för att få in nytt blod i flocken. Om det inte skulle funka med två tuppar så kan  en tuppen och ngn höna flytta i sluttet av sommaren när de nya kycklingarna är kläckta och innan det är dags att flytta in i vinter hönsgården. Sommar tid går de fritt så då är det inga problem.
 Annars måste jag säga att det har varit en väldigt lugn och trevlig vinter detta år då jag bara har en tupp :)

David97

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 17:04 »
Hej! Jag har mina frigående, jag har många tuppar, dels för att få nytt bra blod (Viktigt att det är från rätta flockar med friska djur) och för dom är frigående. (Men kan säga att ibland VÄGRAR hönorn gå in, och då är dom ute ensamma, NÅGRA dagar står dom utanför o vill in ;)

Sen hör man oftast om folk som blir arga på tupparna att dom slåss, då är det OFTAST att man bara har 2 tuppar, (Ofta en äldre o en yngre) men om man har en tredje så går den (förhoppningsvis) emellan.. Och har man (som jag 6 könsmogna ungtuppar) så blir det ofta lite figt då dom är ''lite'' översexuella..

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 21 dec-11 kl 17:01 »
Jag har läst två rekommendationer för hur många hönor man bör ha till varje tupp: 3-7 st samt 5-10 st. Så har du 5-7 st borde du vara på den säkra sidan.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

lena70

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jan-12 kl 16:38 »
+ Större genetisk bredd i flocken

+ Om det skulle hända något med någon tupp så finns en eller flera reserv, om det handlar om någon ras som det är väldigt svårt och hitta en ny tupp om det skulle hända något med den man har är det bra o ha i reserv.

+ Lika här, reserv - Om man inte vill köpa in livdjur (en del kläcker ju endast ägg och tar aldrig in någon främmande pippi i flocken för de vill undvika smittor och ohyra så långt det går) och ens tupp skulle dö så är det bra o ha flera för och slippa tiden och vänta på att en ny ska kläckas och födas upp till könsmogen ståtlig karl.

Instämmer helt och hållet, på alla tre punkterna!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser