Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm till ankor!!!!  (läst 13864 gånger)

Sebbar

• Gäst
Damm till ankor!!!!
« skrivet: 11 dec-11 kl 02:29 »
jag skulle vilja ha en damm där jag kan ha ankor. Har inte råd att lägga cement i någon håla och på så sätt få en damm. Dammduk känns smart. Men då behöver man ett reningsverk för flera tusen om man ej tömmer den 1 gång i veckan.

Ni tror inte det skulle funka med en "naturdamm" man gräver en grop, låter den fyllas av vatten och sen så har man en damm? Visserligen så kommer inte vattnet vara kristallklart men det struntar ju ankorna i. Tänkte då att naturdammen rensar sig själv när det regnat etc???

Maria C S

• Småland
SV: Damm till ankor!!!!
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 02:48 »
Hej !
Jag har haft ankor och dom skitar ner vattnet väldigt !
Det bör bytas (beror ju på hur stor dam du tänker dej med ) för att inte bli en bakterie härd !
Vatten som står still blir syrefattigt och är det sen gödslat så blir det ingen gosig soppa med tid alger och mygg och lukt!
Du bör ha något renings sytem som ex renar/filtrerar vattnet kanske genom sand bädd med växter så kan du säkert rotera vattnet en tid och syre sätta samtidigt ! Dvs suga botten ! En dränkbar pump finns billiga och singel och växter näää. det behöver inte bli så dyrt !

Växter i dammen kan även göra stor nytta !

Duk fungerar bra !

Natur damm med pakad botten blir nog inte så bra !

Bäst är ju om man har naturliga vattendrag !

Men kul är dom  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 03:09 »
Alla pumpar är inte så dyra jag tänkte närmast på en sån här !

http://www.jula.se/drankbar-pump-drain-11001-200-l-min-850-w-731045

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 03:20 »
Nä den är som gjord för sånt  ;D
Den/el liknande pumpar pummpar massor med vatten !

Jag hade en sån den åkte ner i lera och dy ibland inga problem !

Så lite ank bajs är nog inget problem !

Om du är lite klurig så gör du så botten lutar ner i en grop (ett ställe där skiten samlas)  så suger du därifrån !

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 03:23 »
Men jag tror ändå du behöver byta vatten ibland men inte säkert beror på hur stor damm och hur många ankor osv.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 03:42 »
Det var så lite !

Ja det finns alltid dyra märkväriga system !

Du får säkert  bra råd av andra här !
Jag hade en kompis som renade genom halm (inga ankor) vet inte hur det skulle fungera med ankor !

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 11:15 »
När vi (Jag)tömda våran gödselstack på kiss, hyrde vi en pump Jättebra! kommer inte ihåg vad det kostade, men den pumpade 400l/ på 2 minuter!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 12:36 »
Att pumpa bort vattnet är ju inte så stort problem, problemet är att få bort gyttjan där det finns en massa bajs och bakterier.

Jag förespråkar helt klart badkar/balja eller liknande som man gör ramp upp och ner i. Går mycket lättare att tömma och skura ren än en damm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 11 dec-11 kl 12:57 »
Kan så vara att det är fult, men man kan ju måla om med cool färg/mönster, eller bygga in karet på något sätt så att det ser prydligt ut. Sen beror det ju på hur stor plats man har. Har man bara en pyttetomt så stör det ju lite med fula saker, har man många hektar mark så kan man ju placera badkaret så att det inte är direkt i synfältet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-11 kl 13:02 »
Nu kapar jag tråden lite, men om man har ett vanligt badkar (Vi har kor, o när dom är ute på sommaren har dom badkar o dricker i, o vi har några över) Hur många ankor kan man ha i ett badkar? Vill alla bada tillsammans? eller går dom i då o då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 11 dec-11 kl 13:05 »
De badar bara då och då, men det är samtidigt individuellt. Vissa badar nästan aldrig, vissa badar ofta och länge.

Ankor lever inte i vatten, de lever på land och badar ibland.

Jag har vattenbaljor som är typ 1/3 av ett vanligt badkar, som räcker till 3 gäss och 5 ankor. Då badar de en och en. Och det är en temporär lösning. Men i framtiden tänker jag ha ett hyfsat stort badkar till varje grupp om ca 6 gäss eller 10 ankor.

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-11 kl 13:11 »
Ok! Då har jag ordnat min ''ank-damm'' det får bli ett-2 badkar :) O dom har ju en sugpropp med ett hål som leder ut vattnet, då borde ju det mesta av skiten åka med?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 11 dec-11 kl 13:17 »
Ok! Då har jag ordnat min ''ank-damm'' det får bli ett-2 badkar :) O dom har ju en sugpropp med ett hål som leder ut vattnet, då borde ju det mesta av skiten åka med?
Jo, det är det som är poängen. Och om du spolar med vattenslangen med proppen ur så spolar du ur det sista. Sedan i med proppen och fylla badkaret. Enkelt, billigt, hygieniskt.

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 dec-11 kl 15:09 »
Jo, det är det som är poängen. Och om du spolar med vattenslangen med proppen ur så spolar du ur det sista. Sedan i med proppen och fylla badkaret. Enkelt, billigt, hygieniskt.

Du glömde smart ;)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 02 feb-12 kl 22:18 »
jag skulle vilja ha en damm där jag kan ha ankor. Har inte råd att lägga cement i någon håla och på så sätt få en damm. Dammduk känns smart. Men då behöver man ett reningsverk för flera tusen om man ej tömmer den 1 gång i veckan.

Ni tror inte det skulle funka med en "naturdamm" man gräver en grop, låter den fyllas av vatten och sen så har man en damm? Visserligen så kommer inte vattnet vara kristallklart men det struntar ju ankorna i. Tänkte då att naturdammen rensar sig själv när det regnat etc???

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=page&id=3&chapter=0
skulle inte detta kunna funka
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 feb-12 kl 00:00 »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 03 feb-12 kl 19:47 »
Min "plast-dotter" gjorde så som Oskar visar till sina ankor, men den "vek ut sig" så ett stöd runt behövs. Annars är det fiffigt så länge man har kranen i botten och kan tömma ut vattnet. Men då måste man bygga en ramp upp..
Med lite pyssel blir det en bra badplats.

hajens

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 feb-12 kl 18:55 »
vore kul att se olika konstgjorda dammlösningar som ankägare konstruerat, samt vilka hinder de stött på vid byggandet!?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #19 skrivet: 18 feb-12 kl 19:03 »
När jag hade ankorna så började jag med en träställning, ca 30 cm och en pressening från lastbilsfodral sen så använde ankorna barnens stora bassäng och när den var nerpackad så hade vi en hårdplas bassängt som man köper som sandlåda på leksaksaffären.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser