Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninproblem, stor koloni?!  (läst 8958 gånger)

Alternativen

• Gäst
Kaninproblem, stor koloni?!
« skrivet: 11 dec-11 kl 02:36 »
-
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 11:37 av Alternativen »

Maria C S

• Småland
SV: Kaninproblem, stor koloni?!
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 02:59 »
Ja dom äter nog det ni odlar om ni inte stängslar in det !
Ja om du har jakt licens ! Annars får du ta dit nån som har en !
Dom kan minera marken rejält !
Låter inte så kul vilda tamkaniner med andra ord !

Eller så får dom fångas in men det brukar inte gå så lätt och det var ju inte 2 direkt !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 04:41 »
jag hade nog försökt fånga in så många som möjligt och sen startat upp kaninuppfödningen igen, de är ju uppenbarligen redan vana vid klimatet...
Sen kan man alltid skjuta de som inte går att fånga in
Västgötamor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 15:01 »
Kolla med kommunjägarna i din kommun, de kan hjälpa dig att avliva kaninerna. Du får lov att skjuta kaniner på din tomt, förutsatt att det är utanför detaljplanerat område. Kommunjägarna får skjuta även inom detaljplanerat område.

Andra jaktmetoder, förutsätt att de är tillåtna, får du själv använda på din tomt utan att ha vapenlicens. T ex får du använda en godkänd fälla. Har dock provat det själv, kaniner går knappast i en fälla utom om det är mycket snö så att de har svårt att hitta annan mat än den som du lagt i fällan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 15:47 »
Såg på TV igår någon i England (om jag minns rätt) hade samma problem. Han såg dem som en tillgång. Lät skjuta av tillväxten, bereda skinn och göra mat. Men lite stängsel, typ svetsat ståltrådsnät behövs nog.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 15:53 »
Det är klart kaninen bet dig, de är ju inte vana vid att hanteras. Sätt upp genomtänkta fällor och fånga så många du kan. Slakta. Ät.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 16:28 »
Det är klart kaninen bet dig, de är ju inte vana vid att hanteras. Sätt upp genomtänkta fällor och fånga så många du kan. Slakta. Ät.

Skaffa ett salongsgevär men lär dej skjuta innan du börjar jaga. Inte bra med hagel i hela kaninen som när stassjägarna brassar på med hagelspruta.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 18:00 »
Ja mest praktiskt verkar ju att fånga in dom och äta upp dom !
Bäst är nu medans dom inte förökar sig !

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 18:15 »
Fälla av något slag, vi använder grävlingfälla för att fånga rymmare. Beta med havre, morot och/eller pellets. Jag brukar lägga lite bete under trampplattan så de får böka lite för att komma åt det. Tror inte det kommer dröja innan du har den första ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 18:23 »
hMM du behöver nog en större hov än en för fjärilar  :-[ . Dessutom vara två. Kan fånga med nät om man hjälps åt. Att slänga sig över en kanin funkar sällan, man riskerar att bli biten och lr skada kaninen alvarligt
 :(

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-11 kl 23:26 »
Ändra ort under "Profil"
"Kontoinställningar"
och sen "Forumprofil"  Eller om det var tvärt om på de sista?

Jag bor i Stockholm och känner en jägare som jag kan fråga, om du inte får napp med gummans nummer.
Sen kan jag slakta och stycka kanin - ifall ni nu inte skulle vilja äta upp hela bunten själva  ;)  o:)
Landsflykting i storstan...

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 dec-11 kl 00:48 »
Du har ju ett kanon skafferi ju bara att gå ut och hämta en om du blir hungrig :)Ärligt talat ja hade nog låtet det vara.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 13 dec-11 kl 12:29 »
Du har ju ett kanon skafferi ju bara att gå ut och hämta en om du blir hungrig :)Ärligt talat ja hade nog låtet det vara.

Jo med de förutsättningarna skulle jag nog kunna vänja mig vid kaninmörderi!
Att fånga med håv i utrotningssyfte verkar ogörligt, skulle det gå med trål eller snörpvad? ::)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 dec-11 kl 13:49 »
Jag hade nog försökt fånga in några att avla på (de lär ju aldrig bli tama, men hanterar man ungarna så blir ju ungarna hanterbara)... Dessa kaniner har ju bevisat i flera generationer att de är härdiga nog att leva gott på enbart det de hittar... Och de som klarat de två senaste vintrarna bär på överlevargener... Dvs, finfina hushållskaninsgener... Alltså, de bästa av de raser som fanns från början... Så, ta några, och ät upp resten!

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 dec-11 kl 13:56 »
Jo med de förutsättningarna skulle jag nog kunna vänja mig vid kaninmörderi!
Att fånga med håv i utrotningssyfte verkar ogörligt, skulle det gå med trål eller snörpvad? ::)
Skaffa dig en licens  pliktig luft bössa av grövre kaliber 5.5 eller6.2  så får du fin färsk matt sen  och trolig t viss tryggad för överskådlig tid .

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 13 dec-11 kl 15:56 »
fånga dom som man fångar brushanar, kasta ett stort nät över dem och se på medan de trasslar in sig, annars kan man ju hjälpa dem på traven genom att trycka ner nätet med en stor ring och sen lyfta dem i öronen innan man tar bort nätet. Det låter grymt, men är nog ett av de få säkra sätten att hantera vilda kaniner på utan att bli biten eller riven, de har ofta rejäla klor dessutom...
Västgötamor

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 13 dec-11 kl 16:33 »
Fru jansson, hur hade du tänkt dig skötseln av dessa vildkaniner? Städa, flytta djur vid parning, klippa klor etc. Bättre för TS att skaffa vettiga hanterbara avelsdjur, dom kostar inte så mycket i inköp. Ät upp vildarna! Och gör det innan du skaffar tamkaniner, en vild koloni är en finfin smittohärd...
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 13 dec-11 kl 16:53 »
Jag skulle helt klart ha hägnat in mina odlingsområden och sen skjutit bort en stor del av vildkaninerna samt låtit ett mindre gäng fortsätta leva som dom gör och så hade jag käkat upp avkastningen. Snacka om smaskigt skafferi!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 14 dec-11 kl 08:08 »
Håller med. Fånga in för att avla på vilda kaniner är inte att föredra. Det borde betyda en hel del stress för dem. Tycker även fäller är för stressigt. Skjuta går fort. Jag hade bett någon komma o skjuta av många, fylla frysen. Sedan skjuta av efter behov (mat, skadebekämpning).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Maria C S

• Småland
« Svar #19 skrivet: 14 dec-11 kl 08:55 »
Så länge ni har ett stort bestånd förvildade kaniner där så måste ni nog hägna in odlingarna om ni själva ska få nån mat !
Hade jag varit er hade jag skaffat en compound båge och fyllt frysen med kött !
Behövs ingen licens och med jakt spets så dör dom genast !

Hunting The Moose

Men jag skulle nog först ta dit någon van jägare för att minska beståndet !

Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser