Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninproblem, stor koloni?!  (läst 8955 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninproblem, stor koloni?!
« Svar #20 skrivet: 14 dec-11 kl 09:35 »
Så länge ni har ett stort bestånd förvildade kaniner där så måste ni nog hägna in odlingarna om ni själva ska få nån mat !
Hade jag varit er hade jag skaffat en compound båge och fyllt frysen med kött !
Behövs ingen licens och med jakt spets så dör dom genast !

Hunting The Moose

Men jag skulle nog först ta dit någon van jägare för att minska beståndet !

Jag förstår inte hur den filmen kan få någon att rekommendera pilbåge. Pilbåge är inte tillåtet att jaga med i Sverige, och som filmen visar så är det ett osäkert vapen. Skulle man råka skadeskjuta djuret så måste man ha fler skott att skjuta med, eller åtminstone kunna ladda om riktigt snabbt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

• Småland
« Svar #21 skrivet: 14 dec-11 kl 09:46 »
Nja Människan har väl jagat med båge långt innan andra vapen kom till !

http://www.expressen.se/nyheter/1.1438656/jakt-med-pilbage-tillats-nu-i-sverige

Men det blir väl nån typ av jägar examen antar jag !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 14 dec-11 kl 09:53 »

Jo, man har jagat med pilbåge länge. Allt var inte bättre förr. Många dödades i jakt, det kan arkeologer intyga. Det finns en anledning till att man valde kulvapen när de blev tillgängliga. Bättre träffprocent, färre skadeskjutningar, mindre risk för jägaren.

Inte troligt att någon vanlig alternativare kommer att få tillstånd att jaga med båge. Helt rätt enligt mig. Tycker man om att skjuta med pilbåge så gör man det lämpligen på halmbalar med målade träffytor på eller liknande.

Älgen i filmen träffades på ett sätt som ingen svensk jägare skulle träffa, särskilt inte om älgen var så nära. Den kan springa bra långt efter en sådan träff, och kommer att vara stressad hela tiden. Jag skulle inte vilja äta det köttet. Ska man skjuta med pilbåge så är det helt nödvändigt att träffa i lungorna, är min åsikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 14 dec-11 kl 10:54 »

Man körde inte omkring i bil
korsade inte himlavalvet med flyg
köttet begravdes en tid i stället för att frysas, grillas etc.
såväl kläder som skor skavde
Ingen Cola & chips, eller plockgodis
kallt som phaen å bara en öppen brasa
posten gick sällan & bredband var inte att änka på.
.....eller skolpsykolog

Å andra sidan behövde ingen jävel söka sig till en hottentot-tillvaro och vuxen blev man tidigt........de som fick leva så länge.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 10:59 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 14 dec-11 kl 11:08 »
Hej!
Du sade att du bor i Stockholmsområdet.
De visade kaniner på TV för några år sedan, när familjerna inte kunde/ville ta hand om dem, så lämnades de ute i naturen.
Kan det vara dessa som du har i din närhet?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 dec-11 kl 11:14 »
I Stockholm skjuts det mängder av kaniner varje år. De är ättlingar till utsläppta eller förrymda tamkaniner.
Kaninerna betraktas som skadedjur och det är lögn i h-ls-k- att bli av med allihop.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 14 dec-11 kl 12:56 »
Några vargflockar skulle kanske hjälpa till, att minska på beståndet ;)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Maria C S

• Småland
« Svar #27 skrivet: 14 dec-11 kl 13:02 »
Jo, man har jagat med pilbåge länge. Allt var inte bättre förr. Många dödades i jakt, det kan arkeologer intyga. Det finns en anledning till att man valde kulvapen när de blev tillgängliga. Bättre träffprocent, färre skadeskjutningar, mindre risk för jägaren.

Inte troligt att någon vanlig alternativare kommer att få tillstånd att jaga med båge. Helt rätt enligt mig. Tycker man om att skjuta med pilbåge så gör man det lämpligen på halmbalar med målade träffytor på eller liknande.

Älgen i filmen träffades på ett sätt som ingen svensk jägare skulle träffa, särskilt inte om älgen var så nära. Den kan springa bra långt efter en sådan träff, och kommer att vara stressad hela tiden. Jag skulle inte vilja äta det köttet. Ska man skjuta med pilbåge så är det helt nödvändigt att träffa i lungorna, är min åsikt.

Tja att folk blivit dödade av pilar är nog inte konstigt hur vet dom att det var i samband med jakt ? Låter konstigt tycker jag !
Och allt bly som hamnar i naturen är knappast miljövänligt !
Det jagas massor med älg med båge ! Den i filmen är bara galet nära älgen med fara för sitt eget liv !

Det skad skjuts massor med djur som antingen läker eller dör av blyförgiftning senare !

Orsaken till att kulvapnet är lättare är för att det har längre räck vidd !
Men om man kan komma nära så är båge lika bra !

BUNNY SLAYER (Bow hunting rabbits on the Northern Beaches)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kira

• Småland
« Svar #28 skrivet: 14 dec-11 kl 13:03 »
posten gick sällan & bredband var inte att änka på.
Så har jag fortfarande...men jag bor ju på landet ???

Kira

• Småland
« Svar #29 skrivet: 14 dec-11 kl 13:06 »
Några vargflockar skulle kanske hjälpa till, att minska på beståndet ;)

Beekeepern.

Det finns ett nytt revirbildande par i Idre sas det på nyheterna idag, bara ringa Naturvårdverket och beställa. Fritt hemlevererat med helikopter ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #30 skrivet: 14 dec-11 kl 13:09 »
Det är förbjudet att jaga med båge i Sverige, så det är inte ens ett alternativ!

Har för mig (har ingen källa) att det finns 1-2 som fått dispens, men det ska visst vara gamla compoundtävlingsskyttar.
Och älg ingick inte i dispensen.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser