Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användning av dvärghönsägg  (läst 3128 gånger)

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
Användning av dvärghönsägg
« skrivet: 11 dec-11 kl 08:27 »
Gomorron och trevlig 3:e advent på Er!  :) Kommer nu med en kanske, för de flesta korkad fråga, men hur använder Ni de SMÅ dvärghönsäggen i matlagningen??  ???  ??? Jag menar hur doserar man dessa ???  ??? Jag har gjort äggtoddy, har lagt till i pannkakssmet samt som extra i sockerkakor. Bara några exempel, men eftersom jag får några st. varje dag så vore det bra att veta hur man kan utnyttja dem fullt ut. Kan man jämföra två dv.ägg med ett normalägg ?? ???  Visst, jag kan naturligtvis pröva mej fram, men finns Du där ute som har erfarenhet så berätta gärna!  ;)  Hej svejs för nu! Ha en bra dag! :)
Qnaziga hönzmamman

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Användning av dvärghönsägg
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 08:50 »
Recept som finns är oftast beräknade på "vasnliga ägg" som väger runt 55-60g. Dvärghönsägg väger oftast 25-35g. Jag räknar därför två dvärg ägg på ett vanligt när jag följer ett recept.

Annars föredrar jag att koka dvärgäggen, det går snabbare att koka 2 dvärgägg till frukost än 1 stort ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 18:59 »
När jag hade dvärgkochin vägde jag äggen. Ett ägg vägde ca 38 gram så jag tog 3 sådana istället för 2 vanliga.

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 19:05 »
Jag steker dvMES ägg o har dom på smörgås sen. Passar perfekt i storlek till en macka/ägg.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 19:43 »
Godaste frukostäggen! (kokta), annars tar jag, precis som Azoo-lina två dvärgägg istället för ett vanligt i matlagning.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 21:59 »
Tack för Era tips! Mina "småägg" väger runt 26 gram och  jämfört med ett "normalägg" 65 gr. så blir det alldeles riktigt " två på ett".  Jag gör väl som hittills tar två små=1 stor. De är ju väldigt goda stekta, och toddyn blir alldeles väldigt l-a-g-o-m......så de kommer säkert till användning på ett eller annat sätt. Ha dä`!
Qnaziga hönzmamman

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser