Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om kostnad.  (läst 7075 gånger)

melongurka

• Västergötland
SV: En fråga om kostnad.
« Svar #20 skrivet: 11 dec-11 kl 18:43 »
En stor skillnad på att måla mot att dra livsfarliga elledningar. Och visst finns det de som kan själva , inget snack, men var finns dokumentationen om något ändå går fel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 11 dec-11 kl 18:47 »
En stor skillnad på att måla mot att dra livsfarliga elledningar. Och visst finns det de som kan själva , inget snack, men var finns dokumentationen om något ändå går fel.
Elledningar är helt ofarliga om man inte är okunnig och/eller klantig. Och det finns redan beskrivet i tråden hur man fixar dokumentationen.

Som sagt, själv kan jag mer om elektricitet än alla elektriker jag hittills träffat på, vilket de också insett och därför har jag inte haft några problem med att få dem att skriva på att jobbet är rätt gjort. El är inte hjärnkirurgi, det är faktiskt ganska enkelt, både i teori och praktik.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 11 dec-11 kl 18:54 »
Ptjaaaaaaa, min utbildning är inte mycket att hurra för, Ingvar Persson i Farabols Allmänna Läroverk. Har ändå fått qliga svar från några elektriker. Typ "det gör du lika lätt själv. För att inte tala om alla som ringt & frågat hur man kopplar, hur stor säkring tar en 45kW motor........... Å så de som gått bet på tex anslutning av vanlig aut. YD-kopplare eller rep. av sånna.
De som fått behörighet vet visst bara att man inte tar i det som är av koppar eller mässing. (hört på bygden)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 dec-11 kl 19:23 »
En poäng tycker jag dock att melongurka har.. Ser man lite framåt, och kanske vet att man en dag kommer att sälja huset, så är det ju extra viktigt att göra installationerna både rätt, och snyggt och prydligt. Knappast inget drar väl ner värdet på en kåk, så som haltaskigt gjorda hempulningar.

Och det var inte riktat mot nån i tråden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 11 dec-11 kl 19:27 »
En poäng tycker jag dock att melongurka har.. Ser man lite framåt, och kanske vet att man en dag kommer att sälja huset, så är det ju extra viktigt att göra installationerna både rätt, och snyggt och prydligt. Knappast inget drar väl ner värdet på en kåk, så som haltaskigt gjorda hempulningar.

Och det var inte riktat mot nån i tråden.
Helt rätt, man ska bara göra det man kan göra bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #25 skrivet: 11 dec-11 kl 19:31 »
Vi var och kollade på ett hus, men när vi såg de återanvända elkablarna gick vi. Husägarna borde ringt Arga Snickaren istället för mäklaren. Aldrig jag skulle köpa ett hus där det inte finns kvitton på det som är gjort, när det gäller vatten och el.

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 dec-11 kl 20:15 »
Håller med dig melongurka.
Men inget säger att bara för att en fackman gjort jobbet så är det ett bra jobb!
(Att du har behörighet säger INGET om hur duktig du är eller hur noga du utför jobbet!)

Vi hade en elektriker här i våras från en 'stor och välkänd firma' - Han borrade hål rakt igenom badrumsväggen utan att täta igen hålet med silikon -Bakom badkaret dessutom!!!

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 dec-11 kl 20:20 »
-Bakom badkaret dessutom!!!

Han kunde ju ha borrat genom badkaret... :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 dec-11 kl 20:27 »
Ja, jag undrade varför han inte spolade rent hålet med duschslangen!

Mer därtill så stod han och pratade i telefon hela tiden!
Inte med handsfree, utan med tele i näven eller tryckt med axlen mot örat.

Effektivt up my **!

Halte

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 dec-11 kl 20:31 »
Ja, jag undrade varför han inte spolade rent hålet med duschslangen!

Mer därtill så stod han och pratade i telefon hela tiden!
Inte med handsfree, utan med tele i näven eller tryckt med axlen mot örat.

Effektivt up my **!
Problemet när man tar in firmor till så små jobb som det oftast rör sig om i ett privat hem är att det blir ett för litet jobb för att de ska orka bry sig.. Det är så in i helvete mycket att göra för dem att småjobb mest är i vägen, och så hastas de över med kasst resultat som följd. Nu är jag förvisso ingen nogrann person sjölv när det gäller byggen, mitt måtto är att få det acceptabelt.. Men hyr man in arbetskraft ska det banne mig bli bättre än om man själv gör det, inte sämre eller likvärdigt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 dec-11 kl 20:37 »

Hemma är jag inte alls lika noga med varesig snickeri, stenläggning eller vad det än må vara.
Men nog skärper man sig när man är hos en kund!!

Dessutom fakturerade han 520kr tim + moms.  :-X
(Men vi skällde lite så dom gick ner i pris efteråt  :P ;))

daniel70

• Gotland
« Svar #31 skrivet: 11 dec-11 kl 20:38 »
För att svara på TS första fråga, jag tog in behöriga elektriker som drog om all el i mitt 50-tals hus och det gick på 40 K.

Neiklot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 dec-11 kl 20:49 »
För att svara på TS första fråga, jag tog in behöriga elektriker som drog om all el i mitt 50-tals hus och det gick på 40 K.

Tack!

Hur stort är huset?
Drog dom bara om befintliga ledningar eller var det även nydragning?
(Jag förmodar att det inte är såmycket kontakter och ledningar i ett hus från 50'talet?)

daniel70

• Gotland
« Svar #33 skrivet: 11 dec-11 kl 21:01 »
De drog om all befintlig el samt installerade tio valfritt placerade nya kontakter, bytte säkringskåp till ett modernt med vippsäkringar samt installerade jordfelsbrytare. De drog även ett par nya ledningar till mina våtrumsfläktar samt till belysning. Huset är på ca 120m2

melongurka

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 11 dec-11 kl 21:28 »
Håller fullständigt med om att det gäller att hitta rätt hantverkare. I dag är det en djungel vem som verlkigen är bra eller inte. Har själv gått på rekommendationer från folk i bygden, och även då lärt mig att de inte heller alltid har helt rätt. Men de jag valt har varit med länge och har de tabbat sig fick de göra om. En för mig okänd skummis däremot bryr sig inte om att rätta till sina misstag trots behörighet. I somras kom en Engelsk hantverkare förbi och var hej och tjänare. Han ville lägga gatsten på min 50 kvm stora asfaltsuppfart på tre dagar för en spottstyver, svart snabbt och enkelt. Tack och hej tillbaka hem till England. Försök inte med mig.

Neiklot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 dec-11 kl 22:26 »
Håller fullständigt med om att det gäller att hitta rätt hantverkare. I dag är det en djungel vem som verlkigen är bra eller inte. Har själv gått på rekommendationer från folk i bygden, och även då lärt mig att de inte heller alltid har helt rätt. Men de jag valt har varit med länge och har de tabbat sig fick de göra om. En för mig okänd skummis däremot bryr sig inte om att rätta till sina misstag trots behörighet. I somras kom en Engelsk hantverkare förbi och var hej och tjänare. Han ville lägga gatsten på min 50 kvm stora asfaltsuppfart på tre dagar för en spottstyver, svart snabbt och enkelt. Tack och hej tillbaka hem till England. Försök inte med mig.

Precis!
Många gånger anser jag att jag gör jobbet bättre själv än en annan stressad småföretagare som behöver dra in pengar..
(Gör jag det själv kan det dra ut på tiden utan att någon blir lidande för det.)

50kvm gatsten på 3 dagar?
Tja, med 5 anställda kanske det är möjligt.
Jag lägger ca 20kvm på 4-5 dagar (inkl allt förarbete med grävning, bärlager och "paddning").
2-3 om jag har min flitige svåger med mig...

tinna.m

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 11 dec-11 kl 23:57 »
I somras kom en Engelsk hantverkare förbi och var hej och tjänare. Han ville lägga gatsten på min 50 kvm stora asfaltsuppfart på tre dagar för en spottstyver, svart snabbt och enkelt. Tack och hej tillbaka hem till England. Försök inte med mig.
Du kan hitta några trådar om dessa "hantverkare" på Flashback. Kallas Resande/Travellors och håller sig med slavar. Hur jobbet blir gjort? Precis så som du trodde. Skitkasst. Betalar du sen inte blir det påtryckningar. Den starkaste vinner och dom är fler..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser