Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivning/ slakt av tuppar  (läst 12802 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Avlivning/ slakt av tuppar
« skrivet: 13 dec-11 kl 13:27 »
Hej! Undrar om någon har förslag på hur man kan avliva tuppar UTAN att hugga huvudet av dem? Finns det slaktmaskar som går att använda på höns?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Xoot

• Gäst
SV: Avlivning/ slakt av tuppar
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 14:37 »
Slaktmask för en liten tupp? Det är som att skjuta en myra med raketgevär.

Iofs kan du kanske använda en bultpistol med klenare patroner.
Finns ju olika teorier om att djuret dör direkt eller inte, annars går det bra att avbloda efteråt.(snitta vid halsen)

Varför föredrar ni inte yxa? Azoo-Lina använder en slags avbitare om det kan anses som ett alternativ hos er.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 13 dec-11 kl 16:07 »
kan man inte bara vrida nacken av dem och sen avbloda dem, det har jag hört att de gör i baltstaterna?
Jag gjorde det med en slagen kyckling i somras, så den slapp lida, den hostade blod. Visseligen använde jag den inte, den var för liten, men ändå, det gick mycket snabbt
Västgötamor

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-11 kl 16:24 »
kan man inte bara vrida nacken av dem och sen avbloda dem, det har jag hört att de gör i baltstaterna?
Jag gjorde det med en slagen kyckling i somras, så den slapp lida, den hostade blod. Visseligen använde jag den inte, den var för liten, men ändå, det gick mycket snabbt

Kan vara svårt för en ovan med en fullvuxen tupp. I värsta fall kan man skada utan att avliva. Mindre kul.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 13 dec-11 kl 17:14 »
Jag hugger aldrig huvudet av tuppar när jag slaktar. Eller några andra fjäderfä heller för den delen.

Det är olagligt att slakta genom att hugga av huvudet, man måste bedöva först innan man avblodar. Avbloda kan man göra genom att hugga av huvudet. Men jag tycker att det är bättre att snyggt och prydligt sticka in kniven under huvudet precis framför ryggraden med eggen framåt och skära av båda halspulsådrorna.

Men det kanske inte var så du menade?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 18:05 »
självklart ska man bedöva innan avlivningen, det tog jag för givet, det var därför jag inte skrev det
Västgötamor

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 22:18 »
Kolsyra kan användas. sätt tuppen i en plastsäck, kläm ur så mkt luft som möjligt ur säcken och fyll upp den sedan med en slang från kolsyretuben (som en balong) och håll i hop säck-öppningen med ena handen under hela tiden. Tuppen blir sövd sk "kolsyrenarkos" efter några minuter är den död. smärtfritt och inget blod.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 dec-11 kl 22:20 »
Kolsyra kan användas. sätt tuppen i en plastsäck, kläm ur så mkt luft som möjligt ur säcken och fyll upp den sedan med en slang från kolsyretuben (som en balong) och håll i hop säck-öppningen med ena handen under hela tiden. Tuppen blir sövd sk "kolsyrenarkos" efter några minuter är den död. smärtfritt och inget blod.

Låter väldigt stressande och plågsamt för tuppen? Blir nerpulad i en plastsäck?
:/

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 22:37 »
Låter väldigt stressande och plågsamt för tuppen? Blir nerpulad i en plastsäck?
:/

Hönor är lugna i mörker! Därför fraktar endel höns/tuppar i ''tyg''-säckar.. Kommer inte ihåg vad det heter, men det är typ flätade säckar.. Så det är nog inget problem :)

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 13:34 »
Tack för era svar!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-11 kl 18:05 »
Här är ingen särskilt händig med yxa så vi använder 'the broomstick method' som jag alltså läst om på amerikanskt forum. Bedöva tuppen.  Håll i tuppfötterna, lägg tupphuvudet på marken, lägg  kvastskaft eller dylikt över tupphalsen, stå på kvastskaftet, dra tuppfötterna tills halskotorna går av och tuppen börjar flaxa som reflex efter döden.  Bra med en som står och en som drar. Sen kan man utan att bekymra sig över tuppens lidande ta av dess huvud med kniv eller häcksax eller vad man som nybörjarklåpare kan få att fungera, och sedan hänga upp den i fötterna tills blodet runnit ut.  Det blir inte särskilt  mycket blod.

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 dec-11 kl 18:23 »
Här är ingen särskilt händig med yxa så vi använder 'the broomstick method' som jag alltså läst om på amerikanskt forum. Bedöva tuppen.  Håll i tuppfötterna, lägg tupphuvudet på marken, lägg  kvastskaft eller dylikt över tupphalsen, stå på kvastskaftet, dra tuppfötterna tills halskotorna går av och tuppen börjar flaxa som reflex efter döden.  Bra med en som står och en som drar. Sen kan man utan att bekymra sig över tuppens lidande ta av dess huvud med kniv eller häcksax eller vad man som nybörjarklåpare kan få att fungera, och sedan hänga upp den i fötterna tills blodet runnit ut.  Det blir inte särskilt  mycket blod.
Undrar ja om det inte är olagligt att göra så  ?

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 18:38 »
Hur gör ni när ni bedövar tuppen ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 14 dec-11 kl 18:46 »
Håll tuppen under fel arm, och ett järnrör eller smalt vedträd i den rätta handen, den du är hänt med (vänsterhänt själv, trött på beskrivningar för högerhänta...  :) ) Vrid dig så att tuppen förflyttas bakåt, då kommer den att sträcka huvudet framåt. Slå bestämt och kontrollerat på huvudet.

En bra grej är att öva på ett mjukisdjur innan, så att man får in den rätta knycken.

Sedan är det bara att avbloda, plocka eller flå, ta ur, tvätta ren, hänga upp tills den torkat, packa eller tillaga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

• Småland
« Svar #14 skrivet: 14 dec-11 kl 18:58 »
Håll tuppen under fel arm, och ett järnrör eller smalt vedträd i den rätta handen, den du är hänt med (vänsterhänt själv, trött på beskrivningar för högerhänta...  :) ) Vrid dig så att tuppen förflyttas bakåt, då kommer den att sträcka huvudet framåt. Slå bestämt och kontrollerat på huvudet.

En bra grej är att öva på ett mjukisdjur innan, så att man får in den rätta knycken.

Sedan är det bara att avbloda, plocka eller flå, ta ur, tvätta ren, hänga upp tills den torkat, packa eller tillaga.

Ok ! Tack ! Bara å bara he he vad har man av fötterna med ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 14 dec-11 kl 19:09 »
Fötter och vingar kan man antingen skära av i leden, det är ganska lätt om man övat. Eller så använder man en ren och vass sekatör.

Glöm inte att ta hand om hjärta, lever och muskelmage, det är utmärkt mat, nyttigt och gott.

Det bästa, om man inte slaktat förut, är att be någon erfaren att visa hur man gör. Själv har jag varit med om hemslakt av diverse djur sedan jag var liten, och har både lantbrukare och slakteriägare bland släkt och vänner. Men jag inser att det inte är så lätt för alla att få adekvat undervisning i hur man gör.

Maria C S

• Småland
« Svar #16 skrivet: 14 dec-11 kl 19:29 »
Nä det är inte så lätt !
Själv har jag inte tagit livet av nån tupp än eller någon annan fågel !
Så jag får väl lyfta tuppen i morrn å se i vliket läge han sträcker fram huvet  ::) kan ju vara bra att veta om man behöver avliva nån akut... tänkte jag !

Hjärta å lever e mums med lök å grädde  :)

Muskel mage ? var sitter den ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 14 dec-11 kl 19:32 »
OM jag nu någonsin skulle bli så kavat att jag vill mörda höns för att äta, ja då måste de ju avblodas ordentligt. I min fantasi tänker jag mig då en avkapad upp-o-ner-vänd vägkona eller liknande, ner med "maten" där och så en bra häcksax. TJOPP! av med det som sticker ut nertill. I min kalkyl är det huvvet.

Hoppas någon vet bättre  :-\
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 14 dec-11 kl 19:39 »
Muskelmage finns bara på fåglar. Det är den de maler maten med, den är fylld med mat och grus. Den ser ut som en mussla i formen, man skär igenom halva så att man kan kränga den ut och in och tömma den. Den tjocka hinnan på insidan putsas bort, sedan har man två små delikata köttbitar som man tillagar ungefär som man gör med hjärtat.

Jag har beskrivit ovan hur jag gör, och även mer utförligt i flera andra trådar. Linkoso har bra beskrivning på sin hemsida.

Slakttratt kan ju funka, svårigheten är att man behöver olika storlek för olika fåglar. Men man måste ändå bedöva innan man avblodar. Och halsen är god, så att stressa och slarva när man ska avbloda så att halsen går av på fel ställe, är för mig respektlöst mot djuret. Ska det slaktas så ska så mycket som möjligt användas.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 14 dec-11 kl 20:19 »
Hur gör ni när ni bedövar tuppen ?

Finns flera metoder. Ieenilorac har skrivit ett.
Själv brukar jag samla fötter och vingspetsar, hitta en kubbe/sten eller något annat hårt med bra träffyta. Måtta och svinga fågeln så att bakhuvudet träffar den hårda ytan. Ibland och framför allt om det handlar om lite större fåglar så använder jag slägga och en bra bred kubbe. Placerar fågeln så den ligger med huvudet vilandes mot kubben (håller i fågeln med vänster hand då, jag är högerhänt) måttar och drämmer till den i skallen med släggan. Här kan vara bra och öva på något icke levande (eller kryssa i någon punkt på kubben man ska pricka) innan så man känner att man fått in träffsäkerheten ordentligt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser