Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvärnit  (läst 2567 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Tvärnit
« skrivet: 13 dec-11 kl 13:48 »
Våra 30 höns har alla slutat lägga ägg, förra året så fanns det iallafall lite ägg hela tiden. Detta året bor de bättre och ljusare och dessutom så är det hittils inte lika kallt som förra året. Ruggningen är avslutat så det är inte det heller... Några tips?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Luffsen

• -
SV: Tvärnit
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 13:54 »
Mina brahmor gjorde samma sak, men när jag lät lyset vara på inne hos dom blev det LITE bättre... tre ägg istf noll är ju en klar förbättring tyckte jag... detta på 12 hönor.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 dec-11 kl 14:49 »
Mina sussex och brahmahönor kniper också, inte ett ägg sedan 24/11.

Lite synd, jag som hade hoppats kunna skryta med egna räkägg på julbordet  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-11 kl 15:03 »
jag som hade hoppats kunna skryta med egna räkägg på julbordet  :)

Är inte dom väldigt små, räkäggen?  :)

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 dec-11 kl 15:06 »
Är inte dom väldigt små, räkäggen?  :)
Men många  :)
« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 15:25 av pålle »

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 15:22 »
Mina räkor i dammen lägger ju ägg än men de är så förbaskat svårskalade när man börjar se glist  ;D  ;)

Men.....
Har ni aldrig ätit mumsiga räkägg??

Ägghalvor som man fyller med räkor, citronmajonäs o dill. Det näst bästa på julbordet efter skinkan  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 15:27 »
Jo då det burkas göras  :)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #7 skrivet: 13 dec-11 kl 15:32 »
Jag trodde mina hade slutat att värpa, har två som har värpt. Och så fixade jag i ordning hönsavdelningen i stallet i natt (höll på till 3  :P) och då hittade jag 11 ägg i en spann  :o Snacka om att jag blev glad, jag vill ju också ha egna ägg till julbordet  ;D

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 15:49 »
Jag trodde mina hade slutat att värpa, har två som har värpt. Och så fixade jag i ordning hönsavdelningen i stallet i natt (höll på till 3  :P) och då hittade jag 11 ägg i en spann  :o Snacka om att jag blev glad, jag vill ju också ha egna ägg till julbordet  ;D

Så dom små rackarna försökte gömma äggen  ;D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 13 dec-11 kl 16:05 »
i en spann? det var omtänksamt av dem, jag brukar få ta med mig äggkorgen jag...
Västgötamor

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #10 skrivet: 13 dec-11 kl 16:23 »
i en spann? det var omtänksamt av dem, jag brukar få ta med mig äggkorgen jag...

Ja, du förstår kanske varför jag inte hittade dem  ;D och varför de beslutat att använda den fattar jag inte  ??? ::) Verkar ju inte särskilt mysigt. Det enda som låg i den var snäckskal......

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 13 dec-11 kl 19:53 »
Här är det också rätt dåligt med ägg för tillfället. De gamla damerna har inte kommit igång riktigt efter ruggningen trots ljus och bra foder och de flesta ungdomarna har valt att vara just ungdomar ett tag till  ;)  Idag fick jag 8 ägg och jag har ca 100 hönor

Kan det vara så att ni har lite annan åldersfördelning på hönsen i år? Det har nämligen jag och det gör stor skillnad.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #12 skrivet: 13 dec-11 kl 22:06 »
Åldersfördelning..hmmm, ja alla hönor är ju ett år äldre och de flesta av våra höns kläckta i somras har inte börjat värpa än förutom vår Appenzeller men sen ångrade sig den med.
Förstår jag det rätt att ju äldre hönsen blir dessto mer svårtstartade är de efter ruggningen?

Fick KÖPA ägg förra veckan!!!! uha!
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 13 dec-11 kl 22:10 »
Det är inte så att ni har råttor som stjäl äggen?

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 13 dec-11 kl 22:19 »
Åldersfördelning..hmmm, ja alla hönor är ju ett år äldre och de flesta av våra höns kläckta i somras har inte börjat värpa än förutom vår Appenzeller men sen ångrade sig den med.
Förstår jag det rätt att ju äldre hönsen blir dessto mer svårtstartade är de efter ruggningen?

Fick KÖPA ägg förra veckan!!!! uha!

JO men då lägger de snart igen.
Samma dag som jag köpte hem ett paket ägg låg det 5 nya i hönshuset :P

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #15 skrivet: 14 dec-11 kl 21:59 »
Mina tre damer har inte värpt på typ 2 månader. Jag tittar förhoppningsfullt ner i redena varje dag men icke. Däremot har de fått nya fjädrar nu. Bra det iaf.  :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser