Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnboende, nomader, jordenruntfarare!  (läst 4824 gånger)

TillVaraTa

• Gäst
Vagnboende, nomader, jordenruntfarare!
« skrivet: 15 dec-11 kl 01:40 »
Hur löser man problemen med den Svenska byråkratin när man inte är bofast? Bor man i vagn räknas det ju inte som permanentbostad, och då har man som jag fattat det ingen adress. Samma om man reser mycket eller luffar.  Skriver ni er hos någon vän eller släkting, eller finns det andra sätt?

pålle

• Gäst
SV: Vagnboende, nomader, jordenruntfarare!
« Svar #1 skrivet: 15 dec-11 kl 01:43 »
Hur löser man problemen med den Svenska byråkratin när man inte är bofast? Bor man i vagn räknas det ju inte som permanentbostad, och då har man som jag fattat det ingen adress. Samma om man reser mycket eller luffar.  Skriver ni er hos någon vän eller släkting, eller finns det andra sätt?
Fråga en ute liggare va han svarar :)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 15 dec-11 kl 07:16 »
postbox ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 dec-11 kl 07:43 »
postbox ;D

Får man vara skriven på en postbox?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 15 dec-11 kl 07:50 »
Har för mig att man kan skriva sig var som helst så länge det är en giltig adress. Och sen skicka posten till exempelvis en postbox. Finns folk som är skrivna i industriområden och liknande...

En rolig grej är min före detta svärfar som inte är skriven någonstans men ändå får post, han är inte med i systemet pga personlig konkurs och personliga problem.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-11 kl 22:19 »
För några år sedan när jag inte visste om jag skulle få någon fast bostad, så ringde jag skattemyndigheten och frågade om jag kunde vara skriven i samma kommun för att yngste barnet skulle få fortsätta i sin skola. De svarade att jag kunde ansöka om att få vara kvarskriven. Jag behövde aldrig göra det eftersom den bostadslösa perioden bara blev några månader och då löste jag det genom att skriva mig på min nya adress för tidigt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 dec-11 kl 22:24 »
Vad innebär kvarskriven?

Det jag tänker på är papper, som exempelvis personbevis som man kan behöva ibland. Dessa skickas ENDAST till den adress man är skriven på, och aldrig till postbox som jag förstått det. Eller? Finns det någon som har praktisk erfarenhet av det här?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 dec-11 kl 22:26 »
Träffade en kille i somras som i stort sätt inte hade en adress. Han tyckte det var skönt för att det inte kom fler papper från csn. Han sa att om man tjatade på skatteverket så gick det. Han menade att antingen så blev det bostad okänd eller så skickades ens post till den församling där man senast var skriver. Nått sånt. Annars är nog postbox vanligt. Själv var och är jag skriven hos mor och far nu när jag inte har något hem riktigt. Men jag får aldrig post ändå så :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 05:52 »
Det jag tänker på är papper, som exempelvis personbevis som man kan behöva ibland. Dessa skickas ENDAST till den adress man är skriven på, och aldrig till postbox som jag förstått det. Eller? Finns det någon som har praktisk erfarenhet av det här?

Du kan betala posten för tillfällig eftersändning till en postbox (inte permament). Då ska även post från myndigheter eftersändas. Vid definitiv eftersändning returneras det, alternativt avsändaren meddelas att man inte bor på adressen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 05:56 »
Vad innebär kvarskriven?

Man blir skriven i den församling där man senast var folkbokförd.

Den här regeln används till exempel av dem som behöver skyddad adress.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-11 kl 08:14 »
Jag har tittat på det där med postbox, eftersom jag senaste åren haft ganska tillfälliga bostadslösningar.
När man tittar på postens hemsida visar det sig att man bara kan skaffa postbox som företagare.
Inget problem för mej, men det ställer säkert till det för en del.

Posten

Själv har jag skrivit mej hemma hos syster och svåger som bor på orten, blev liksom enklast.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 dec-11 kl 09:14 »
Jag har tittat på det där med postbox, eftersom jag senaste åren haft ganska tillfälliga bostadslösningar.
När man tittar på postens hemsida visar det sig att man bara kan skaffa postbox som företagare.

Föreningar kan också skaffa postbox. Kanske dags att bilda en förening?

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 23:40 »
Föreningar kan också skaffa postbox. Kanske dags att bilda en förening?

Det kan privatpersoner med. På vissa adresser är det dessutom det enda systemet posten delas ut med dvs man får inga brev öht i brevlådan utan måste själv gå till postboxhuset och hämta sin post.

Jag känner en del båtboende men har aldrig tänkt på hur de är skrivna, dock vet jag att deras post går till postbox.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 23:47 »
Förr kunde man skriva sig på postboxar och liknande. Dessa som passade på kan fortfarande vara det.
Men lagen säger idag att man inte får nyskriva sig på en och därför kan man inte.

Av någon anledning lyckas vissa ändå. Tydligen finns det privatpersoner med fina adresser i Sthlm som erbjuder.
Själv skulle jag vilja vara skriven på en box av många olika orsaker men har ännu inte löst det.

Infon har jag fått från postboxarna i Limhamn.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 00:02 av Xoot »

Maria C S

• Småland
« Svar #14 skrivet: 26 dec-11 kl 23:55 »
I större städer finns postboxar för privatpersoner.
Ex Malmö
    Göteborg
    Stockholm
Men i övriga delar av landet så är det bara föreningar och företagare som får post box.

Det man kan göra är att skaffa sig postbox i en stad och få den vidare sänd till någon adress i närheten av där man befinner sig.
Det kostar naturligtvis extra men inga större summor !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jagvetej

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jan-12 kl 12:48 »
Har en nära bekant som har varit hemlös utan adress och sökt hjälp av soc, fick då tillfälligt boende på vandrarhem samt postbox på kommunhuset som sin skrivna adress... tydligen många hemlösa som är skrivna på postbox på nått kommunalt kontor eller liknande...

Imp

« Svar #16 skrivet: 27 jan-12 kl 13:50 »
Jag har varit skriven på en postbox för inte så många år sedan. Givetvis fick jag inte det. Men jag uppgav helt enkelt gatuadressen där boxföretaget låg och hade eftersändning till postboxen. För 20 år sedan så var jag skriven i en församling utan adress. Men de skickade all post dit jag bodde i alla fall. Detta för att CSN eller högskolan skickade uppgifterna vidare.

Men detta är verkligen inte ett problem om man bara tänker efter lite. Vad ska de göra om man skriver sig på en adress och sen får den som bor på adressen eller liknande skicka ett papper till skattemyndigheten och säga att man inte alls bor där.
Och i många industriområden, sommarstugeområden mm så finns det långa rader av postlådor, det är väl bara att sätta upp en till. Känner folk som gjort så också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser