Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snålkok på ärtsoppa.  (läst 5977 gånger)

Skogsrået

• Enstöring.
Snålkok på ärtsoppa.
« skrivet: 04 okt-06 kl 09:02 »
Håller just nu på att köka ärtsoppa.
Jag kokar upp ärterna på spisen sedan åker de in i ugnen på lite drygt 100 grader. Får stå där tills de är färdiga.
Fördelen med att tillaga mat på det viset är att du behöver inte passa den. Soppan kan koka över natten eller när du e på jobbet. Kokar även kött/grytor på detta viset.
Men vilket är energisnålast? Ugnen eller spisplattan?
Spisplattan går ju bara ner till 1an, ändå kokar det friskt!!
Tar tacksamt emot åsikter  :D
Jagande ,skogsvandrande svampnörd.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Snålkok på ärtsoppa.
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 11:03 »
Rent spontant känns det som om ugnen drar mer el. Vet dock inte om det är så.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 11:09 »
bara man låter ärtorna ligga i blöt länge nog (ja inte så länge att de börjar grodda) så minskar man tillagningstiden till lite drygt någon timme...
och nu blev jag sugen på ett storkok av ärtsoppa, perfekt att ha i frysen...

Skogsrået

• Enstöring.
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 11:21 »
Groddade?
Jomen det är ju det de ska bli för att man ska slippa fisandet..  :-[
 Lade dem iblöt i lördags em. Nu på morronen va det snygga 1 cm groddar på dem.
Tanken är att värmen i ugnen blir ju kvar runt grytan o tas tillvara.
Medan värmen på plattan tas upp av rummet o spisfläkten. Ja , det som inte går åt till själva kokningen.
Jag kan inte få lägre effekt än 1 an på den plattan o det kokar friskt ändå. Har nyss bytt alla mina plattor. Så de är plana o fina.Kastrullen är skapligt ny.
Jag vill att soppan bara ska sjuda, inte koka för då fastnar det i botten. Tar ju tillvara all värmen i ugnen men bara en del på plattan.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 12:13 »
ugnen drar mer ström än spisen. Jag har köpt en tryck-kokare på annons för 50 kronor, den halverar tiden på allt man kokar. Jätte bra till långkoken, men även om man har bråttom att få potatis eller ris färdigkokt.   :) Enda nackdelen för mig är att tryck-kokaren är för liten så jag kan inte dubbla receptet på ärtsoppa som jag brukar gör. Försöker få tag på en större modell, men vägrar köpa en ny (kostar ca 1000 kronor).
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Skogsrået

• Enstöring.
« Svar #5 skrivet: 04 okt-06 kl 12:29 »
Har en tryckis.
Den är för liten o tiden är inget probs för mig. Jag är inte den som lagar käk på 3 mikrosek. Gillar långkok. Blir bättre smak på grejerna.

davidB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-06 kl 14:20 »
Bra fråga.
Man kanske skulle ta och tillägsisolera ungnen ;D
Eller en isoleringshuv att sätta övergrytan.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 06 okt-06 kl 08:00 »
Ärtsoppa kan man koka färdigt i koklåda. Koka blötlagda ärter 15 min. på spisen och 90 minuter i isolerad låda, typ kyllåda, extra isolerad med ihopknölat tidningspapper. Men det är också okej att stoppa i kastrullen på morgonen eller kvällen och sen ta hand om ärtsoppan när man kommer hem, resp. vaknar. Fast då ska det nog vara helt vegetarisk ärtsoppa. Tipset kommer från tidningen Vi och gäller även rotmos och risgrynsgröt.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-06 kl 11:09 »
blev sugen så jag gjorde också ett soppkok.... men bytte fläsket mot lite rester av rökt getkött som låg och drällde i frysen. soppan skall snart ätas till lunch!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 13 okt-06 kl 15:31 »
Häröver är det vanligt med "slow cokers".
Emaljerade tjocka grytor som värms upp av en inbyggd elslinga.
Man lägger vad man vill i byttan och det kokar långsamt under dagen (eller över natten).
Grytorna blir jättegoda och köttet supermört. Och man slipper passa maten. Jag brukar koka hjortslamsor som blir över vid styckningen i en sådan tills de är så nedkokta att det blir en bredbar massa av det. Sedan konserverar jag det kryddat i glasburkar och har som smörgåspålägg (liknar en sorts hjortpastej) under vintern.
Vet inte hur mycke el de drar men de är betydligt billigare i drift än en spisugn.
« Senast ändrad: 13 okt-06 kl 15:32 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

george40

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-07 kl 16:44 »
Hej!
Jag köpte i dag en koklåda eller hölåda, som det egentligen heter, för 100 spänn. Jag vet exakt vad det är, så e-posta till mig om du vill veta.
George40
P.S.
Den är gammal och köpt hos Ferdinand Lundquist i Göteborg i början på 1900-talet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser