Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har eget företag, vad gör ni för något??  (läst 10999 gånger)

Neiklot

• Gäst
SV: Ni som har eget företag, vad gör ni för något??
« Svar #20 skrivet: 19 dec-11 kl 18:50 »
Jag har eget och sysslar med aaaaaaallt möjligt!
(Ja, nästan allt!)

Ex: Skog (manuell röjning/huggning). Expert på stormfälld skog och avancerade trädfällningar (typ träd som lagt sig över kraftledningar, hus osv.)
Trädgårdsanläggning, sten/plattläggning, staket osv.
Stängsel...
Turism, naturguidning och kurser. Kanotguide och håller även kurser i detta.
Snickeri, byggnadsvård, fönsterrenovering mm.

Kort och gott, nästan allt.. :p

/Neiklot

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 19 dec-11 kl 18:59 »
Jag tycker Neiklot sätter fingret på en viktig punkt. Eget företag är mer en livsstil än ett jobb. Och man måste verkligen gilla det man gör, annars går det inte.

Neiklot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 dec-11 kl 19:03 »
Jag tycker Neiklot sätter fingret på en viktig punkt. Eget företag är mer en livsstil än ett jobb. Och man måste verkligen gilla det man gör, annars går det inte.

Ja verkligen, och vara flexibel!

Att man dessutom är tillgänglig 24/7 är nästan ett måste..

Mårten gås

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 19 dec-11 kl 19:08 »
Det finns både roliga och mindre roliga moment i allt.
Om man nu tar kostängsel av rör som ett exempel, inte särskillt kul att sitta och bränna elektroder.
Att senare åka och installera skiten är nog betydligt roligare.
Måla staketet kan lillbrorsan få göra, så han lär sej att inte trycka för hårt med rollern.
Har slängt ut en marknadsundersökning här på forumet, få se om det är några bönder som kan behöva kostängsel av rör. (rör är bra)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #24 skrivet: 19 dec-11 kl 19:08 »
Jag har ett biodlingsföretag med drygt 30 samhällen. Men det ger bara kaffepengar.

Jag har en heltidsanställning som jag försörjer mig på och som jag trivs så bra med att jag inte vill utöka biodlandet utan tvärtom kanske minska.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 19 dec-11 kl 19:28 »
Har företag i väldigt liten skala... Började med att vara momsreggad när jag hade en liten pyttegård med pytteinkomst. Har flyttat från gården och ansökte om f-skatt och fortsatte med pytteinkomstandet  :P
Har trädgårdsarbetat, catering'at, vallat turister, tömt soprum, transporterat grejer, städat, hållt kurs bla bla bla. Om snön faller ordentligt så ska jag skotta snö också  :)

Jobbar lite timmar på lönejobb också.

på Nya Zealand så hade man en "vallgrav" där man la ner en ram med rör (typ avgasrörsstorlek)
eller en ram med tunnare pinnar.
som stora fotskrapor.

Färist, kallas det nog på svenska. Har sett lite här och där i Sörmland och Skåne bla  :)
Landsflykting i storstan...

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 dec-11 kl 20:15 »
ansökte om f-skatt och fortsatte med pytteinkomstandet  :P

Ja! Det är väl ofta så tyvärr, att man inte blir så fet på det dära f-skattandet..

Färist, kallas det nog på svenska. Har sett lite här och där i Sörmland och Skåne bla  :)

Ganska vanligt överallt på landsbygden, åtminstone i södra sverige.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 dec-11 kl 13:59 »
Man får bara hjälp av AF om det är ett företag som kan upvisa att hålla en ekonomiskt flytande.
Har frågat.
Ville importera 2-3 saker som inte finns i sverige men som alla som set mej ha dom velat köpa,,men AF och nån slags
rådgivningsperson sa nej.

en sak som ala vill använda när dom grilar.
en maskin som alla som set den vil använda i köket.
en leksak för husdjur som får husdjuren at totalt glömma at tugga på andra saker.
All above testat o används av mej.

Blandar man in rådgivningspersoner så kommer det knappast att startas ett enda företag till slut. Allt går att räkna ner till förluster om man ger sig katten på det. Du får göra en liten marknadsundersökning och se hur det verkar.
Ingvar Kamprad fick förmodligen inga råd från 'experter'..det gick ju hyfsat ändå.
Är du seriöst intresserad så hjälper jag folk med att starta företag och allt praktiskt runt. Och jag är rätt billig. :)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 20 dec-11 kl 14:03 »
Är du seriöst intresserad så hjälper jag folk med att starta företag och allt praktiskt runt. Och jag är rätt billig. :)

Finns marknad för allting.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 20 dec-11 kl 14:19 »
Jag har eget företag, men hade jag inte haft min man anställd skulle jag aldrig ha gått runt. Märkligt att kvinnor ska vara så dåliga på att ta betalt? Eller så är det att jag är så duktig på att ta på mig all marktjänst, familjeansvar osv så att jag faktiskt inte hinner jobba tillnärmelsevis lika mycket som maken gör... Den här veckan har jag tagit "ledigt" för att julstäda, t.ex. ...!

Han är datakonsult inom processtyrning (vi träffades när jag också jobbade med sånt), jag jobbar numera med webbutveckling - dvs bygger lite mer avancerade hemsidor som behöver databaser osv i botten. Har även snickrat ihop ett publiceringssystem för kunder som vill kunna uppdatera sin hemsida själv, men ändå ha möjlighet att lägga till vissa skräddarsydda finesser. Vi säljer också elmateriel. Plus att jag har lite turismverksamhet på sommaren, naturupplevelser och matservering (och på sikt även övernattning).

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 20 dec-11 kl 14:20 »
Ja! Det är väl ofta så tyvärr, att man inte blir så fet på det dära f-skattandet..

Nja, kan väl vara rätt bra inkomst på sådant också, bara man är villig att lägga ner massor av tid och engagemang, plus väljer en lukrativ bransch.
Själv orkar jag inte ens annonsera  :P
Och barnen tar mesta tiden  :D
Vill inte ha det på annat vis, just nu. Var sak har sin tid.

Finns marknad för allting.
Ja, är man lite påhittig så kan man dra in några kronor på det mesta. En bra affärside Existens  :D Och kul, kan jag tänka mig!
Landsflykting i storstan...

jenses

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 dec-11 kl 15:34 »
Har även snickrat ihop ett publiceringssystem för kunder som vill kunna uppdatera sin hemsida själv, men ändå ha möjlighet att lägga till vissa skräddarsydda finesser.
Jag har aldrig fattad varför det finns speciellt i Sverige så många hemmasnickrade enthusiast-CMS med en kundbas av max 100 sålda licenser,
som aldrig kommer att kunna konkurrera med de Open-Source CMS som redan finns på marknaden.
Erbjud istället tjänster runt om något av de stora OS-CMS mot företagskunder,
då räcker det gott och väl för att betala huset och fylla frysen.  ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 20 dec-11 kl 19:33 »
"Eget företag" kan ju va en definitionsfråga. Om det är något man försörjer sig på, för att finansiera en hobby, för att det är roligt att ha en F-skattesedel......... ::)

Hur många är vi som lever på våra företag egentligen? *räcker upp en hand*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gullregn

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 dec-11 kl 20:18 »
Blandar man in rådgivningspersoner så kommer det knappast att startas ett enda företag till slut. Allt går att räkna ner till förluster om man ger sig katten på det. Du får göra en liten marknadsundersökning och se hur det verkar.
Ingvar Kamprad fick förmodligen inga råd från 'experter'..det gick ju hyfsat ändå.

jag ska köpa ett speciellt verktyg och göra lite hantverksbaserade saker,,
när jag tillverkat några saker så ska jag ta kort o nån websida o då ha ett föregsnamn så jag kan redovisa om jag säljer nått,,,
vill gärna ha hjälp :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 20 dec-11 kl 20:21 »
när jag tillverkat några saker så ska jag ta kort o nån websida o då ha ett föregsnamn så jag kan redovisa om jag säljer nått,,,
Börja som hobbyverksamhet, då behöver du inget företagsnamn osv. Du redovisar ev vinst i din vanliga självdeklaration. Detta är det bästa sättet om man bara kommer att tjäna max någon 10 000-lapp om året. Och skulle det sedan gå riktigt bra, så kan du ju starta företag då.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 20 dec-11 kl 20:22 »
Säljer knark, med tillstånd.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sjaunja

• -
« Svar #36 skrivet: 20 dec-11 kl 20:22 »

Är din produkt så genial som du skriver så glöm inte att kolla mönsterskydd och patent.   

Och när det gäller frågan om vilka företag vi har så kan jag rekommendera kafébranschen. Det går fint att leva på att bara jobba 3 sommarmånader (7 dagars arbetsvecka, 13 tim/ dag) om det är placerat på ett besökstätt område. Pallar man detta och bakar själv och inte anställer någon personal blir det bra med pengar.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 20:27 av Sjaunja »

Neiklot

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 dec-11 kl 20:40 »
"Eget företag" kan ju va en definitionsfråga. Om det är något man försörjer sig på, för att finansiera en hobby, för att det är roligt att ha en F-skattesedel......... ::)

Hur många är vi som lever på våra företag egentligen? *räcker upp en hand*

Sträcker upp halva armen, ungefär..

Bitvis snyltar jag på käringen och barnbidraget..  ;D

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #38 skrivet: 20 dec-11 kl 21:32 »
Har varit egen företagare i tolv år nu.
Jag har köpt hela eller delar av hem och har nu ett försvarligt lager att ta av.
Till detta har jag gamla fönster, dörrar, beslag, smide, redskap m. m. från 1700-tal och framåt.
Sista året har mycket tid gått åt till flytt av hem och lager och då har inkomsterna varit mindre.

Jag har även gjort inhopp på en byggnadsfirma, poolföretag, glasmästeri, gallring i skogen och gjort hemsidor.
Inkomsterna är ojämna och ibland har hustruns lön varit välkommen.

Nu får jag bygga upp ett nytt kontaktnät då vi flyttat 25 mil söderut.
Till Småland  :)
Gräset är grönare på våran sida.

Terra77

• -
« Svar #39 skrivet: 20 dec-11 kl 21:51 »
på Nya Zealand så hade man en "vallgrav" där man la ner en ram med rör (typ avgasrörsstorlek)
eller en ram med tunnare pinnar.
som stora fotskrapor.
Inte ens hundarna tyckte om at gå över den.

Dessa finns här oxå (om det nu e samma ja tänker på).....kanske inte milslånga men rör där bilar ska kunna ta sig över vid hagar..har inte sett nåt djuren (hästar o får) gå äver där..
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser