Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårfrågor från en nybörjare  (läst 1191 gånger)

Lovikavanten

• -
Fårfrågor från en nybörjare
« skrivet: 17 dec-11 kl 22:57 »
Är ny här på forumet och även väldigt nybörjare på det här med får.

Jag bor på landet med mina 2 hundar (varav den ena är en bcvalp som jag börjat valla med). Jag är sugen på att skaffa får men jag har ingen direkt erfarenhet av får och fårskötsel. Jag har ca 1,5 ha och en liten ladugård och jag vill gärna använda fåren till både vallning och kött/ull/skinn. Jag väver och håller på en hel del med hantverk av olika slag och jag är inne på att öppna en liten gårdsbutik o sälja lite av varje.

Vad ska jag satsa på för fårras och hur mkt kostar det att ha får på ett ungefär? Är de svåra att sköta? Jag har en liten lada men ingen värme i den, men man kanske kan slakta djuren på hösten eller klarar de sig utan värme i ladan?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Fårfrågor från en nybörjare
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 10:40 »
Hej!

Jag tycker det låter som om ull o skinn skulle vara det viktigaste för dig. Gotlandsfår är väl det klassiska ull och skinn-fåret. Men titta gärna på allmogefåren http://www.allmogefar.se/ . Där finns olika ulltyper och variation i färg.

Fåren ska inte ha värme, utan klarar sig fint i en dragfri lada. Jag har haft får i drygt ett år nu och jag tycker inte det har varit svårt. Klippningen är kanske ett av de trixigare momenten, men det finns ju folk att leja till sånt om man inte vill göra det själv. Lika dant med slakten. Lammningarna har också gått väldigt smidigt, men det kan förståss hända en massa oförutsedda saker där. Men då är det i alla fall skönt att ha en ras som får ett eller max två lamm.

Vinterfodret (hö eller ensilage) är väl den största kostnaden.
Kika runt bland trådarna här, det finns flera om kostnader, raser och en massa annat matnyttigt!

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser