Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad näbb - kan de leva utan del av övre näbben?  (läst 3620 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Skadad näbb - kan de leva utan del av övre näbben?
« skrivet: 18 dec-11 kl 08:34 »
Min vithättetupp har blivit av med en del av övernäbben. Hur kan det hända? Om jag för ihop hela näbben blir det ett litet hål emellan in till munnen. Minst 1/3 eller mer är bort av näbben. Vet ej hur länge han gått med det ärligt talat. Tror det hänt i dagarna när en annan tupp hackat efter honom rejält. Kan de ändå få i sig maten ordentligt? Han pickar när jag satte fram spannmål men vet ej om han fick upp det.  Spagetti vet jag att han ratade för några dagar sen, allt var kvar (han gick själv pga hackningen)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

David97

• Gäst
SV: Skadad näbb - kan de leva utan del av övre näbben?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 08:38 »
Det enda är väl om han inte får i sig vatten, men mata han lite med en pinset, så ser du om det kommer i.. Ha han i karantän några dagar, (ärna en vecka) Och äter han inte dom närmaste dagarna, ta bort han, onödigt att låta han lida!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 09:11 »
Om han klarar att äta och dricka så är det inga problem. Näbben växer ut igen. Risk finns att den blir sned så att man måste hålla lite koll och ev klippa och fila vid behov.

För att var snäll måt honom nu i början ge honom fodertråg som är lätta att äta ur ochmat som han inte måste picka sönder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 10:10 »
Jag hade en dv.wyandotte-tupp som råkade ut för detta. Han verkade inte det minsta bekymrad , men jag ställde honom i egen bur för observation. Det såg ut som om han åt och drack, men jag såg att varken foder eller vatten gick åt. Så jag gav honom med en spruta ner i gapet. Han började sedan kunna äta innan han kunde dricka, men efter en tid (minns ej hur lång, en eller två ) kunde han även dricka.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 10:17 »
Jag hade en brun höna från hönseriet som hade fått övre näbben bortsliten. Hon var fin hela tiden o värpte jättebra, inga problem alls fast hon bara hade sin undre näbb. Den övre var bortsliten vid näsborrarna ungefär.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 11:51 »
Tack för svaren  :) Otroligt att de kan klara sig utan hel näbb.

Då kollar jag in att han äter och håller vikten. Han blir tyvärr så mobbad nu av en tupp får väl överväga att flytta honom till egen hönsgård igen. Stackars vithättor blir ju så illa hackade i huvudet när andra ska ge dem stryk.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-13 kl 00:20 »
Detta är ju en gammal tråd, men kanske någon nu har problem med vithätta som blir hackad i huvudet.
 Jag hade en vithättetupp, och hönsen var på den och  hackade hela tiden. Fick då rådet att stryka på stubbtjära på huvudet på den. Det var mycket effektivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser