Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  [AKUT] Hökbiten höna!  (läst 3702 gånger)

emelse

• Värmland
[AKUT] Hökbiten höna!
« skrivet: 18 dec-11 kl 15:40 »
Hej!

Nyss idag när vi kom hem såg vi att höken var hos hönorna. Tuppen stod och skrek.
Vi hann få bort höken och få hönan. Hönan har ett stort sår på bröstkorgen, hon går själv och ögonen ser pigga och klara ut.
Vi har henne nu i en kartong med halm och spån, hon kunde inte vara kvar i hönshuset eftersom att dom andra hönorna pickade på henne.

Finns det något man kan göra för att lindra smärtan eller ska man hjälpa hålla värmen.
Ge gärna tips hur jag ska göra hur hönan ska må och ha det så bra som möjligt!
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 15:54 av emelse »
Bor i värmland och har två katter och 10 hönor och 2 tuppar.
4 stycken är ölänska dvärghönor 8 stycken är stora brahma.

Xoot

• Gäst
SV: [AKUT] Hökbiten höna!
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 16:01 »
Avliva?

Har varit med om samma grej. Höken hade pickat hål på krävan och all mat för dagen bara välde ut.
Det är inte så mycket att gulla med när du själv skriver att där är ett stort sår i bröstkorgen.
Du kan säkert rädda henne men du kan också spara in lidandet om skadan är stor så avliva och tänk sen är det över.  :)

Efter du läst detta så kommer här komma svar som kritiserar detta. Du kommer bli tipsad om antibiotika och liknande.
En del kan skicka hem till dig. Du ska mata med a-fil och låta hönan ligga vid element tillsammans med värmedyna osv.

edit:
Höken kommer alltid tillbaka. Du har egentligen bara två alternativ, skjut eller använd tak på hönsgården.
Skjuta höken det får man inte göra och många tar illa vid sig om man skulle erkänna sitt brott. Jag skjuter.
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 16:06 av Xoot »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 16:05 »
Försök ta en bild på såret så att man ser omfattningen på det. Det är lättare att ge råd då.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 16:05 »
Har du något foto på hönan och såret? Har svårt och föreställa mig hur det ser ut...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Torry

« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 16:07 »
Om det bara är ett ytligt köttsår så kommer det att läka av sig själv, du kan ju tvätta rent med koksaltlösning, men kolla igenom henne så han inte har skadat henne med klorna på fler ställen. Har själv varit med om samma sak och min höna läkte fint på bara ett par dar.
Värme och lugn och ro är aldrig fel hon är ju säkert chockad av upplevelsen.
Lycka till
//Torry
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 16:11 av Torry »

emelse

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 16:38 »
Här kommer bilden.
Bildkvaliten är lite som den är eftersom att jag var tvungen att göra bilden väldigt mycket mindre för att kunna lägga ut den här.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 16:46 »
det där ser ut som om det behöver sys, ta henne till veterinären om hon är pigg, annars får du nog slakta henne
Västgötamor

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 17:03 »
stackars höna.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 17:05 »
Du har gjort rätt som tagit bort hönan från dom andra medans det läker. Själv haft höna med djupt sår som läkte av sig själv. Att sedan en hund hade henne i munnen, man såg hur hon trycktes ihop mellan käkarna är en annan historia,men klarade det också efter ingripande.  :D

Torry

« Svar #9 skrivet: 18 dec-11 kl 17:23 »
Tror nog det kan läka, ser inte värre ut än hönorna som varit med om en hundattack och dom blev ju helt återställda.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116920.0
Om allmäntillståndet är bra hade jag avvaktat med avlivningen.
Kanske bättre om du lägger henne på en handduk så hon inte får in höstrån i såret.
//Torry

emelse

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-11 kl 17:43 »
Tack för alla tips och råd. Har lagt i en handduk och vill inte gärna avliva henne utan vi väntar och ser hur det fortlöper. :)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-11 kl 17:53 »
Hej!

Det verkar som hönan är pigger och jag undrar om det inte varit en sparvhökshona som varit framme.
Såret verkar ytligt och att krävan klarat sej.
Om du drar ihop skinnet över såret ser du om du behöver sy, det kommer annars att läka ihop av sej självt.
Om du syr läker det ihop fint och fort. Ta i så fall nål och trå + badda på med jod, värm nålen över en låga så
den blir steril, tråden tar du jod på.
Så har jag gjort ett stort antal gånger med krävor på både duvor och höns och andra ytliga skador, dom verkar inte ha så mycket känsel i huden.
Har det varit en duvhök har hon säkert pungteradr lungor och dör under natten.

Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 21:16 »
Hönan ser pigg ut i blicken och läker med största sannolikhet ett köttsår av den  storleken utan problem. Självklart ska man avliva ett djur som lider svårt men ett köttsår behöver inte innebära stort lidande.

Var och en avgör naturligtvis själva hur snabba man vill vara med yxan men jag har genom åren haft  många höns med stora och riktigt fula köttsår som har läkt ihop jättefint och fått långa och friska liv efter sin skada.

Det är väldigt sällan man behöver ta till antibiotika men om man behöver det ska man naturligtvis prata med en veterinär.

Idag har jag en höna som gick ut genom hönshusdörren när jag städade, flög in i hönsgården och kom in genom luckan med en halvt avsliten öronskiva. Hon var borta ca 3 minuter så hur hon hann skada sig och hur det gick till kan jag inte begripa. Hönan är av rasen Spanier så hon har stora öronskivor.... Inget litet sår med andra ord. Jag kommer inte kunna ställa ut henne som tänkt i Januari men inte sjutton tänker jag slakta henne för att örat hänger på trekvart. Skulle tro att det är helt läkt till nyår....

Jag hoppas att din höna kryar på sig, jag är säker på att min kommer att göra det  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 19 dec-11 kl 07:19 »
den hönan jag hade med såret i nacken hade ett ytligt sår, men det var så mycket skit i såret så jag tror nog veterinären hade rätt, hon behövde antibiotka just då, det läkte ihop jättefint och hon blev mamma senare det året, en kull på sju kycklingar blev det, naturruvade dessutom
Västgötamor

Torry

« Svar #14 skrivet: 19 dec-11 kl 20:33 »
Hur har det gått med lilla hönan?
//Torry

emelse

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 19 dec-11 kl 21:11 »
Min lilla höna mår skapligt bra. Hon har fortfarande pigga och klara ögon, fin röd kam inte tappat några fjärdrar.
Hon går runt i badkaret där hon nu bor..
Vi matar hene med fil och rågflingor med god aptit..
Så hoppas hoppas hoppas!!! :)
Tack för alla svar och tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser