Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak bagge? Vad göra?  (läst 5515 gånger)

Yogatjej

• Hälsingland
Elak bagge? Vad göra?
« skrivet: 20 dec-11 kl 08:46 »
Hej fårälskare!  :D
Jag har Helsingefår, tre tackor och en bagge. Vi tror och hoppas att han betäckt dem. Men nu igår upptäckte vi att han har börjat stånga på tackorna?!!!  :'(
Han backade och tog sats och stångade en av de små tackorna så hon fullkomligt flög in i väggen!!!!!
Nu i morse haltade hon och bara låg ner i halmen när vi kom med frukost....
Jag blir så ledsen, vad kan vi göra? De är alla födda i maj i år.

Tacksam för tips!
Den som har råd bjuder...

vallhunden

• Västergötland
SV: Elak bagge? Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 09:24 »
Som någon annan skrev en gång här på forumet: Gnugga honom med salt, vitlök och rosmarin. Förvara honom i 200 grader tills köttet är lagom ;D ;D ;D

Ett annat alternativ som jag ska använda på min egna elaka bagge (som stångar mig, inte tackorna) är att stänga in honom i en box som jag bygger upp inne i fårhuset (så att han ändå står mitt i flocken). Baggarna brukar lugna ner sig när de kommer ut på bete... >:D

Så där kan han bara inte få bära sig åt mot tackorna. Jag har hört talas om att en del baggar kan göra så, så att tackorna kastar och att de sen får betäcka om, igen... Fast så jäkla uträknanade kan väl inte djur vara ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 11:12 »
Min bagge stångade tackorna en hel del efter han gort sitt i avelsboxen, han har helt sonika fått stå ensam ett tag i en box. Nu har jag kunnat släppa ihop honom med tackorna (dom har nog slutat lukta) och han är som ett "lamm" nu
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 11:44 »
Men nu igår upptäckte vi att han har börjat stånga på tackorna?!!!  :'(
Han backade och tog sats och stångade en av de små tackorna så hon fullkomligt flög in i väggen!!!!!
Nu i morse haltade hon och bara låg ner i halmen när vi kom med frukost....

Jag skulle inte ha honom en enda dag till, en sån bagge är inte normal.
Finns ingen anledning att spara den utan slakta den!!

Den är inte värd en död tacka...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Yogatjej

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 12:48 »
Hej igen o TACK för era svar!  :)
Det verkar nu som om han BARA ger sig på den minsta tackan!  :-\
när jag försökte stänga in baggen i egen kätte blev han HELT galen!
Han hoppade o kastade sig över ALLT i grindväg jag kunde hitta!!! Så jag fick i stället stänga in den stackars tackan så hon åtminståne får vara ifred.... :-(
Nu ligger hon bara där i ett hörn.... Usch...
Hur vet jag om baggen har gjort sitt jobb o betäckt dem? Ifall vi måste slakta honom menar jag.
Tacksam för era svar ska ni veta!

God Jul!  :P
Den som har råd bjuder...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 13:01 »
Jag har en rejäl box, förstärkt för galna baggar. Den boxen står inne hos tackorna så han känner att han inte är ensam. Det tycker jag brukar vara ganska vanligt att de ger sig på tackorna när de inte är villiga längre. Det är olika för olika baggar, den jag har nu är jättesnäll så han får fortsätta vara med tackorna men jag har också haft helt galna baggar, som slängt sig på boxväggarna. De har dock gett sig så småningom när de sett att det inte är någon idé.
Man kanske inte kan lita på att han inte ger sig på flera tackor. Även om han inte har avsikten att få dem att kasta så kan det hända, det är ju inte så bra för tackorna. De kan bli svårt skadade.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 13:11 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 13:59 »
Hej igen o TACK för era svar!  :)
Det verkar nu som om han BARA ger sig på den minsta tackan!  :-\
när jag försökte stänga in baggen i egen kätte blev han HELT galen!
Han hoppade o kastade sig över ALLT i grindväg jag kunde hitta!!! Så jag fick i stället stänga in den stackars tackan så hon åtminståne får vara ifred.... :-(
Nu ligger hon bara där i ett hörn.... Usch...
Hur vet jag om baggen har gjort sitt jobb o betäckt dem? Ifall vi måste slakta honom menar jag.
Tacksam för era svar ska ni veta!

God Jul!  :P

Om hon bara ligger kanske hon är skadad redan? Inre blödningar? Skulle kanske ta dit en veterinär? :/

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 16:46 »
Hej! Tiden brukar få utvisa om djuren är dräktiga eller inte, fall man inte vill scanna. Så himla trisst med ilskna djur! :-( Har tackan han är elak mot lammat innan? Hon kan inte va tvekönt så det är därför baggen stångar?! Magda

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 16:54 »
Hur är det, är inte sådant beteende i viss mån ärftligt?  Jag skulle inte vilja ha lamm efter en som bär sig åt så!   (:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 20:04 »
Det verkar som om en del baggar blir trötta på brudarna när de inte är intresserade av honom längre. Bums i egen box. Eller bums i egen bur kanske passar bättre. I värsta fall får du bygga ett fort så du kan hålla honom ifrån tackorna. Det brukar lugna sig när lammen är födda och djuren kommer ut på bete (förutsatt att tackorna inte brunstar bums igen alltså). I naturen lever ju baggarna i herrflockar större delen av året och uppsöker bara tackorna vid brunst. När jobbet är gjort drar de sig tillbaka igen till sin lilla herrklubb.

Ett tips för nästa år är att ha två baggar, så att de har sällskap av varandra utanför betäckningssäsong. Ett ensamt får gör vad det kan för att komma till de andra fåren, men har man möjlighet att hålla en bagge extra så njuter de av varandras sällskap!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 20:09 »
Det verkar som om en del baggar blir trötta på brudarna när de inte är intresserade av honom längre. Bums i egen box. Eller bums i egen bur kanske passar bättre. I värsta fall får du bygga ett fort så du kan hålla honom ifrån tackorna. Det brukar lugna sig när lammen är födda och djuren kommer ut på bete (förutsatt att tackorna inte brunstar bums igen alltså). I naturen lever ju baggarna i herrflockar större delen av året och uppsöker bara tackorna vid brunst. När jobbet är gjort drar de sig tillbaka igen till sin lilla herrklubb.

Ett tips för nästa år är att ha två baggar, så att de har sällskap av varandra utanför betäckningssäsong. Ett ensamt får gör vad det kan för att komma till de andra fåren, men har man möjlighet att hålla en bagge extra så njuter de av varandras sällskap!

//JBF

Kan man ha en kastrat som kompis?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 20:25 »
Jag gjorde som så:
Två baggar som ej var jämbördiga, få strider men ändå sysselsatta med varann. 
Tog bort otillgängliga tackor.
Fungerade utmärkt för min lilla grupp om 5 till 8 Gutar 2005 till för 3 veckor sedan.
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 09:45 av Ullaredsgården »

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 21:33 »

//JBF

Inte nödvändigtvis. Jag har alltid haft två baggar och ett år råkade jag få en som var helilsken. Jag hade de båda tillsammans, stod trångt, i flera veckor. Den ilskna försökte hela tiden stånga den andre (som var snäll och lugn men han blev ju tvungen att försvara sig). Jag försökte släppa efter lite efter två veckor men den ilskne hade inte lugnat sig utan gav sig på den andra. De var nog ganska jämnstarka men jag vågade inte låta dem stångas utan de fick ha det trångt och så blev det slakt. Den som var ilsken hade stångat lite på tackorna också men inte på samma sätt, det var bara den andra baggen som han var arg på.
Åsenfår, hundar och katter

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 21:40 »
Kan man ha en kastrat som kompis?
Ja det borde väl fungera ypperligt? Kanske kan kastratstackaren inte gå med i tackflocken under betäckningen, han lär väl åka på däng i så fall... Men övriga delen av året måste det ju gå fint!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 21:41 »
Inte nödvändigtvis. Jag har alltid haft två baggar och ett år råkade jag få en som var helilsken. Jag hade de båda tillsammans, stod trångt, i flera veckor. Den ilskna försökte hela tiden stånga den andre (som var snäll och lugn men han blev ju tvungen att försvara sig). Jag försökte släppa efter lite efter två veckor men den ilskne hade inte lugnat sig utan gav sig på den andra. De var nog ganska jämnstarka men jag vågade inte låta dem stångas utan de fick ha det trångt och så blev det slakt. Den som var ilsken hade stångat lite på tackorna också men inte på samma sätt, det var bara den andra baggen som han var arg på.
Hmm, det lät nog som om slakt var det bästa för den herren? Här har det fungerat så bra så, killarna håller ihop och är goda vänner med en helt annan dynamik i gruppen än vad tackorna tycks ha!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 21 dec-11 kl 00:00 »
Jag brukar inte hetsa upp mig över hur baggarna uppför sig mot tackorna när de är klara. En del sköter sig utmärkt hela tiden, en del börjar stånga dem när man börjar med kraftfoder (och det är ju ändå inte bra för baggarna med kraftfoder), en del är snälla första året och blir sedan värre och värre med åren och åter andra börjar stånga så snart de betäckt klart redan som ungbagge. Den ena är inte sämre än den andre. När jag bad om råd om detta här på forumet för flera år sedan så fick jag svar av allas vår Henning att det inte är normalt för baggarna att gå kvar med tackorna efter betäckning. I vilt tillstånd vandrar de vidare. Det är alltså inget "fel", utan man sätter dem bara i en förstärkt box som Mona beskriver. De lugnar sig snart och kommer till ro i deras box.

Jag hittade Hennings svar till mig från 2008 (jag hade också frågat om tackorna lätt kastar av sådana stångskador);
------------------------------------------------
De kan kasta men tål mer än man tror.
Man ska ha i minnet att det är en onaturlig situation för baggen att gå ihop med tackorna efter brunstperioden. I det fria livet gör de inte det. Det finns stora variationer mellan olika baggar men jag är är inte så snabb att döma ut en bagge för att han är frustrerad.
----------------------------------------

Min gamla fårguru bad mig också att själv försöka sätta mig in i situationen där man är ensam karl bland 20 höggravida tanter  ;D  ;D
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 00:16 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 21 dec-11 kl 01:15 »
Jag hade ju getter samtidigt, och två VÄLDIGT snälla baggar.  (Hade någon varit mindre snäll, så var det frysen som gällde.  ;) )  Baggarna gick tillsammans med getterna mesta tiden, och tackorna för sig med lammen.  Endast vid brunst kom stora baggen, den lilla höll sig artigt undan.

En granne visade mig på deras baggar.  Avelsbaggen valde ut 2 bagglamm ur årets produktion, och gjorde kronprinsar av dem.  Resten av bagglammen gick i en annan flock i den hagen.  År efter år, det var lätt att se från vägen när jag for förbi.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

« Svar #17 skrivet: 21 dec-11 kl 15:36 »
Har bara varit med om detta en gång tidigare. En bagge bara "hatade" en tacka,stångade henne oavbrutet.Jag stod inte ut men som tur var så hade vi flera baggar och när jag släppt in henne i en annan grupp så blev det lugnt. Hon lammade då med den "nya" baggen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser