Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar unga höns värpa?  (läst 8923 gånger)

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
När börjar unga höns värpa?
« skrivet: 21 dec-11 kl 23:09 »
Hej!

Har två  Brahmahönor som är 9 mån.
De har ännu inte lagt några ägg.
Jag vet att det inte är den bästa tiden nu, men vid vilken ålder kan man räkna med att de börjar?
De är redan högintressanta för tuppen. :).

Har en fråga också  om foder.
Tänkte ge hönsen helt korn nu i vinter, för energins skull.
Är det rätt,ska jag blanda med allfoder eller kan jag ge det rent?

Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Xoot

• Gäst
SV: När börjar unga höns värpa?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-11 kl 23:12 »
Känns som att det är god tid att förvänta sig ägg nu med tanke på 9månader.
Finns ju enstaka som fått sina första ägg efter 1år men du borde få ägg innan tycker man.

Kör igång med värpfoder så ska du se. Men det krävs förmodligen lite belysning denna tiden på året.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 21 dec-11 kl 23:16 »
Jag skulle tro att de drar igång i vår =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tittiluras

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 dec-11 kl 23:55 »
ja då är det bara att hålla ut då. :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 00:00 »
Har två  Brahmahönor som är 9 mån.De har ännu inte lagt några ägg.
Jag vet att det inte är den bästa tiden nu, men vid vilken ålder kan man räkna med att de börjar?

Någon gång mellan 7 - 12 månaders ålder. (28 - 48v. ålder)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93651.msg569581#msg569581
« Senast ändrad: 24 dec-11 kl 06:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 22 dec-11 kl 09:24 »
Vill du att unghönor ska börja värpa mitt i vintern så krävs minst 10 timmars ljus, helst ska dom ha ljus 14 timmar/dag. Dessutom bör du ge dem foder som är optimerat för värpning. Endast korn är det definitivt inte, Allfoder är väl si sådär och allra bäst är värpfoder.

Om du inte ger tillräckligt med ljus eller tillräckligt anpassat foder kommer dom inte att börja värpa även om dom har åldern inne.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #6 skrivet: 22 dec-11 kl 19:49 »
Min brahma var 34 veckor när hon började värpa, nu väntar jag på 2 kycklingar som är födda i maj. En av dem har börjat kolla in redena, så hon börjar nog snart.

tittiluras

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 07:29 »
Hade tänkt blanda allfoder med korn.
Har hört att värpfoder kan göra dem hyperaktiva,
ligger det någon sanning i det? ???

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 23 dec-11 kl 07:41 »
Hade tänkt blanda allfoder med korn.
Har hört att värpfoder kan göra dem hyperaktiva,
ligger det någon sanning i det? ???
Man ska inte tro allt man hör  ;) Värpfoder är optimerat för hönor som värper medan allfoder är ett allroundfoder som är gjort för att passa fjäderfä i alla åldrar. Visst värper hönor på Allfoder också men har man inte en massa blandade åldrar på hönsen i flocken finns det ingen anledning att inte ge värpfoder om man vill att dom ska värpa bra. Priset är ju i princip det samma. Värpfoder innehåller mycket mer kalk än allfoder och är däremot inte bra att ge till små kycklingar och växande djur. Hos mig får ungdjur och kycklingar allfoder medan höns som värper eller unghöns som börjar värpa när som helst får värpfoder. Jag har aldrig noterat en personlighetsförändring på hönsen när dom byter foder och då har jag ändå flera lätta raser som ofta anses stimmigare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tittiluras

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 dec-11 kl 08:51 »
Tack för alla tips! ;D
Nu kör vi!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 23 dec-11 kl 09:43 »
Även om man ger värpfoder så bör man ge snäckskal vid sidan om. Det står olika på olika värpfoder kring huruvuda detta behövs, men min erfarenhet är att höns inte okynnesäter snäckskal, och att om de inte får extra snäckskal så får särskilt vissa individer tunna skal som ibland går sönder, även om de får ett foder som sägs innehålla allt kalk de behöver.

Om man har tillgång till billig spannmål, t ex direkt från en bonde, så är det oftast billigare att köpa ett värpkoncentrat, som innehåller mindre spannmål, och själv blanda med spannmål. Det är ju lite mer arbete att blanda fodret, eller att ha en automat med koncentrat och en med spannmål, men man kan spara ganska mycket pengar. Spannmål direkt från bonden brukar kosta 1,50-2,50 kr/kgberoende på sort och skörderesultat för året. Värpfoder eller värpkoncentrat kostar väsentligt mer, kommer inte ihåg siffran nu, men typ 5-7 kr/kg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 23 dec-11 kl 09:53 »
Även om man ger värpfoder så bör man ge snäckskal vid sidan om. Det står olika på olika värpfoder kring huruvuda detta behövs, men min erfarenhet är att höns inte okynnesäter snäckskal, och att om de inte får extra snäckskal så får särskilt vissa individer tunna skal som ibland går sönder, även om de får ett foder som sägs innehålla allt kalk de behöver.

Om man har tillgång till billig spannmål, t ex direkt från en bonde, så är det oftast billigare att köpa ett värpkoncentrat, som innehåller mindre spannmål, och själv blanda med spannmål. Det är ju lite mer arbete att blanda fodret, eller att ha en automat med koncentrat och en med spannmål, men man kan spara ganska mycket pengar. Spannmål direkt från bonden brukar kosta 1,50-2,50 kr/kgberoende på sort och skörderesultat för året. Värpfoder eller värpkoncentrat kostar väsentligt mer, kommer inte ihåg siffran nu, men typ 5-7 kr/kg.
Helt rätt  :D

tittiluras

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 dec-11 kl 00:53 »
Kör med korn, allfoder (för tillfället iaf, blir nog värp sen) och snäckskal.
Samt allehanda från hushållet, utom kött o fisk.

Ibland hämtar jag dock en tångruska(jag bor vid havet)o i de så finns det tångräkor som hönorna bara älskar.
När jag städade ur skafferiet en dag fann jag hela linfrö som jag tänkte ge dem,men fick för mig att det skulle vara dåligt för dem att äta.
Vad tror ni?
Det är ju inga stora mängder.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 24 dec-11 kl 06:37 »
Tänk på att det inte alls är bra att ge unghöns som inte börjat värpa än snäckskal..
det ska man börja ge när dom startat sin värpning.

Linfrö finns det lite bra att veta om  :) här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116497.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rosita51

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 dec-11 kl 18:50 »
Var köper jag värpkoncentrat per kilo?

Hur mycket koncentrat ska de ha?
MVH Rosita zon 1

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 dec-11 kl 18:54 »

Är det inte lättare att bara köpa hederligt värpfoder som kan användas som helspannmål?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 26 dec-11 kl 19:04 »

Per kilo kan du nog inte köpa, man köper säckar, pallar eller större mängder som kommer med lastbil och kräver en silo. Lantmännen och diverse andra foderföretag har.

Om du inte kan köpa spannmål direkt från bonden så sparar du inte så mycket på att köpa koncentrat.

Hur mycket som går åt beror på hur många höns du har, vilken ras det är, vilken tid på året osv. Man kan ge koncentratet i en foderautomat och spannmål i en annan, eller blanda dem direkt. Själv brukar jag blanda, och beroende på årstid så får de 1/4 -1/3 koncentrat och resten spannmål.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser