Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bi-hälsoplan och en bi-sjukdomsplan samt en skötsel plan.  (läst 5624 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: Bi-hälsoplan och en bi-sjukdomsplan samt en skötsel plan.
« Svar #20 skrivet: 28 dec-11 kl 16:35 »
Det finns en rekommendation att barn under ett år inte ska äta honung på grund av barn-botulism. För egen del så brukar jag rekommendera två års ålder. Det behövs bara att en ram ställs ned på marken eller tappas så kan det teoretiskt smittas med jordbakterier. Det speciella är att bin älskar att hämta vatten i kanten på dynghögar. Men å andra sidan så har bina inte läst rekommendationerna.
Personligen så gillar jag tanken med att byta vax ofta. Jag tror att inget vax i yngelrummet ska vara äldre än tre år.
Dessutom så brukar bina samla så mycket pollen att det blir en bromsning av yngelsättningen om det finns för mycket pollen i ramarna. 

knutte

• -
SV: Bi-hälsoplan och en bi-sjukdomsplan samt en skötsel plan.
« Svar #21 skrivet: 28 dec-11 kl 21:24 »
Det finns en rekommendation att barn under ett år inte ska äta honung på grund av barn-botulism. För egen del så brukar jag rekommendera två års ålder. Det behövs bara att en ram ställs ned på marken eller tappas så kan det teoretiskt smittas med jordbakterier. Det speciella är att bin älskar att hämta vatten i kanten på dynghögar. Men å andra sidan så har bina inte läst rekommendationerna.
Personligen så gillar jag tanken med att byta vax ofta. Jag tror att inget vax i yngelrummet ska vara äldre än tre år.
Dessutom så brukar bina samla så mycket pollen att det blir en bromsning av yngelsättningen om det finns för mycket pollen i ramarna.
Det har snarare med pollen och spädbarns icke utvecklade antikroppar att göra. Inte vaxbyte. Det Edward skriver har ej heller med vaxbyte att göra. Icke desto mindre helt rätt. Att underkasta sig en tredje part certifiering inom biodling, gärna med livsmedelstillägget, kommer tillrätta med det.
Sen är det väl som Gideon skriver, att gilla tanken på "fint" och tro.
Jag gillar idén med att bina får råda över sitt boende...
Men tillbaka till tråden: hitta ett fungerande sätt i driftform. För mig är det att smälta det som kommer från rehab. Enkelt att hålla ordning på och funkar i större biodlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser