Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin hos höns?  (läst 5917 gånger)

swennis

• Småland
    • Bara anna
Kanin hos höns?
« skrivet: 25 dec-11 kl 17:01 »
Kan man ha kanin i bur inne i hönshuset? Har fint och fräscht nybyggt hönhus men det var någon som sa att man inte ska ha fjäderfä och kaniner ihop. Stämmer det?
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kanin hos höns?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 17:15 »
Det fina hönsdammet är inte bra för kaninernas luftvägar.
Fjäderfän och kaniner

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 17:36 »
Nja .. kaniner kan man ju ha ute och där är det alltid frisk luft !
Jag har sett burar som varit i utrymmen med höns dom har då varit högt upp från golvet, där hönse är och i  välventilerade utrummen.
Så det kan gå beroende på hur man gör och hur utrummet är utformat !

Men man kan inte ha en nät bur på golvet som hönsen gärna hoppar upp på och sitter och skiter på kaninen !

Så beror det ju på hur mycket fåglar utrymmet ska hålla ! Dvs hur skarp blir lukten innan städning och damm bildning osv.

Så svaret är ja och nej !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-12 kl 13:53 »
Ja det stämmer, höns och kaniner ska inte dela samma stall pga damm.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 14:13 »
Vi har dem tillsammans, men ytan måste ju vara anpassad. Sen går kaninerna med ett mindre antal höns. De bor i box i ett luftigt stall. Skulle aldrig ha dem tillsammans i ett mindre hönshus.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Sebbar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 14:16 »
Vi har dem tillsammans, men ytan måste ju vara anpassad. Sen går kaninerna med ett mindre antal höns. De bor i box i ett luftigt stall. Skulle aldrig ha dem tillsammans i ett mindre hönshus.
Det spelar inte så stor roll.. Fåglar är otroligt dammiga av sig. Det lägger sig i spånet, inredningen etc. Och när hönsen flaxar till flyger det runt mängder med damm som kaninerna andas in.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 14:20 »
Vi har haft kaniner boendes med höns i massa år o ingen kanin har någonsin ens nyst . Men allt beror ju på hur rent dom har , takhöjd mm mm
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 15:20 »
Vi har haft kaniner boendes med höns i massa år o ingen kanin har någonsin ens nyst . Men allt beror ju på hur rent dom har , takhöjd mm mm

Hej,

även jag har höns o kanin ihop, vi har haft det så i tre år och aldrig haft något problem. Jag byter spånet ofta så det blir inte så dammigt.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 15:24 »
Vi använder halm .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 14:41 »
Även jag har höns och kaniner i samma stall utan problem, Använder också halm.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Yrmff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 23:21 »
Jag fick skjuta en kaninhane i vilt slagsmål med en tupp!!
(gipsad fot osv....)

mvh Y

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 07:35 »
Har tidigare med haft kaniner ihop med höns, har sex kaniner, varav hälften är belgiska jättekaniner. Det gick jättebra. Vi hade halm i hönshuset och en jätte hönsgård uppe i skogen. Hade ett flertal sk hundkojor ute i hönsgården, som oftast kaninerna höll till i..

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 09:02 »
Hej. Nu över vintern får "mamma kanin" och dotter bo i hönsgården/huset, då det är stort, och jag har flera "kycklinghus i hönsgården, där är oftast kaninerna. Jag har tre söner och "pappa kanin" som behövde bo i varsin bur, men försöker sälja sönerna! Mina kaniner Gotlandskanin och mina Kindahöns är lugna och snälla mot varandra och hjälper varandra! Kaninerna gräver nya groppar som hönsen sen badar i!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 09:06 »
Vi hade en belgisk jätte som adopterade kycklingar, de sov tätt intill henne under hennes fluffiga mage. :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #14 skrivet: 06 feb-12 kl 20:08 »
Våra kaniner bor vintertid i samma utrymme som hönsen, dock inte ett litet hönshus utan en ladugård. Vi har bara 6 höns där inne så de producerar inte vidare mkt damm (mycket av dammet kommer från hönsen, och inte spånet, så spån eller halm spelar inte direkt något roll så?) Det är väl sisådär 6 meter mellan hönsens & kaninernas plats, och har inte märkt av något.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser