Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min tupp blöder!! hjälp!!  (läst 5148 gånger)

David97

• Gäst
Min tupp blöder!! hjälp!!
« skrivet: 25 dec-11 kl 22:01 »
Hej. När jag gosat med mina hönor och gatt in hästarna, (under tiden besteg mina ungtuppar hönor..och då blev nog gammel-tuppen arg..) så märker jag att bluffen blöder JÄTTE mycket från kammen, droppade ganska mycket.. Hans huvud och nacke var röda (han är helvit).. Jag tog papper och uttorkade upp så nu har det slutat blöda.. Men ska jag oroa mej?? Eller läker kammen bra??

Jennyt

• Västergötland
SV: Min tupp blöder!! hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 22:07 »
Oroa dig inte och gör ingenting. Det kommer läka fint ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 22:13 »
skillingaryd hästsalva är bra att behandla med. går säkert lika bra utan men jag använder den.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 25 dec-11 kl 22:14 »
skillingaryd hästsalva är bra att behandla med. går säkert lika bra utan men jag använder den.

På min burk står det att man inte ska ha det i sår? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 dec-11 kl 22:18 »
Jodopax kan man alla fall ha på sår. Och olivolja och honung m.fl. nyttiga naturliga saker  :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-11 kl 22:22 »
Men skrev inte någon att man inte skulle ha Honung på sår ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 dec-11 kl 22:25 »
På min burk står det att man inte ska ha det i sår? ???

På min rekommenderas det.  :D
Men jag har det inte rakt på öppna sår. Det får bildas en sårskorpa först annars fäster det inte.
Men den skorpan bildas ganska snabbt på en tuppkam, handlar oftast om någon timme. Iaf hos mig.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 dec-11 kl 22:36 »

Jasså, har jag aldrig hört..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 25 dec-11 kl 22:43 »
På min rekommenderas det.  :D
Men jag har det inte rakt på öppna sår. Det får bildas en sårskorpa först annars fäster det inte.
Men den skorpan bildas ganska snabbt på en tuppkam, handlar oftast om någon timme. Iaf hos mig.

Måste läsa imorgon, kanske sett helt fel.  8)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 dec-11 kl 22:46 »
Måste läsa imorgon, kanske sett helt fel.  8)

Finns ett gäng olika så vi kanske har rätt båda två.  8)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 25 dec-11 kl 22:47 »

Jasså, har jag aldrig hört..

Det inte är vanlig honung som används på sår..

Det är en medicinsk honung, en speciell behandlingshonung som ska vara väl renad. Den är då beredd och avpulvriserad för att det inte ska finnas någon allergirisk.

Det är honung från Australien och Nya Zeeland, bina hämtar en speciell nektar där. Honungen hämtas på avlägsna platser i klippskrevor och hålor, bina hämtar sin nektar från speciella blommor och honungen blir inflammatorisk och naturligt rik på antibiotika.

Man inte ska använda vanlig honung på sår, eftersom den inte alls har samma läkande egenskaper.

tråd med honungslänkar
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124119.msg1140937#msg1140937
« Senast ändrad: 25 dec-11 kl 22:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 dec-11 kl 23:51 »
Tack för alla svar.. Jag låter han vara, kanske försöker få bort blodet på kragen.

*redigerat av moderator*
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 21:03 av Sirpa »

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 00:52 »
Defenetivt inte jodopax på färska blödande sår eller andra medel som kan stoppa blodet och rinna in i fickor och stänga till såret det kan orsaka infektioner . Använd koksalt ( koka vatten och häll i lite salt och låt svalna) om du vill tvätta av blodet
Ingen salva eller annat..Stänger också in bakterier. Sårskador ska luftas och själv torka.

Att det blöder rimligt är bara bra,,det renar såren från insidan. Själv blir jag enbart "orolig" av sårfickor om det inte blöder.
Första steget är att få allt så rent som möjligt kanske även klippa runt skadan. Sårskador läker oftast bra på djur även om det ser väldigt illa ut från början.

Sårskorpan blir ett naturligt plåster. Det viktiga är att hålla koll så det inte blir en infektion under. Känns skorpan väldigt hård på ytan men svampig när man trycker på den (helt beroende om skadan är på mjukdel eller ben ) brukar jag pilla upp ett hörn för att kontrolera hur det läker under .
Är det geggigt tvättas den med koksalt eller kokas ur med veteperoxid.
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 01:58 »
Tack Cokett, jag ska kolla skorpan, detta är på kammen, blev lite orolig då hans huvud och nacke var VÄÄLDIGT blodiga..

Sen såg man en höna med sår på ryggen, ungdomarna som vart på henne.. Ja topparna då.. Jag har inte gjort något :-[ Hon är lite slö av sej och orkar väl inte springa  ::)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 dec-11 kl 16:23 »
jaha, där lärde man sig något nytt om honung då :)

Nä, inde på blödande öppna sår, men jag tyckte han sa att det slutat blöda..

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 dec-11 kl 16:45 »
Det blödde när jag märkte det, men nu har det blivit en skorpa.. Hoppas jag det är så det inte är frysskador, hans kam är ju gigantisk..

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 17:33 »
David: Ta det lungt...tuppen fixar det där själv.... det brukar läka jätte bra :-) Det ser jätte läskigt ut i början...men så småning kommer han vara vit och fin igen... skulle han råka ut för frysskador.. så tappar han den biten av kammen men det brukar växa ut, om man har oturen att råka ut för det. Det man kan göra om man man ser när det händer, är möjligen tvätta av såret med tvålvatten eller såpvatten..men har det blivit skorpa så rör det inte för då stör man läkningen.
Sen kanske du får tänka över hur många tuppar du ska ha.....för dom slåss rätt bra på vårkanten om du vill ha flera.
Jag tror dom har ganska så ont av frys skador... och det man kan hjälpa dom med är  att ha ett vatten kärl med lite vatten i...stort men låg vatten nivå alltså.. så inte kammen åker i om dom har för stor kam.
Det ser iallfall väldigt ont ut eftersom det ju svullnar och övertid blir svart och ramlar bort.......
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser